• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 21:46:52 följande:
    Är det någon som fattar det här med SSS ratio? Jag har läst en av hans böcker och på nätet om det men amning i kombination med knappt G i matte A gör det lite svårt att fatta... Jag får en ratio långt över 1 när jag räknar, och i dag låg den på 0.07? It makes no sense to meObestämd Ligger ganska högt på fett, kanske det som spelar in?
    Ja det är inte så svårt.
    Gram fett = gram kolhydrater + gram protein ger ratio 1. Man ska helst undvika produkter med lägre ratio.

gram fett / (gram kolhydrater + gram protein) = ratiot. 

produkten ska alltså innehålla minst lika mycket fett, som den innehåller protein + kolhydrater. ratiot används för att få bort onödiga kolhydratkällor, dvs källor som ger kolhydrater, men inte mättar.

Ratio på 0.07 låter helgalet :P så lågt tror jag inte ens man kan komma...??? 
  • jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 22:13:39 följande:
    Tänkte väl att det var du som hade lite koll

OK, fortfarande rätt trögt här 0.07 måste ju ha blivit fel isf, anvönder en uträknare på nätet.

Idag har jag ätit lite för mycket, 2288kcal, mycket fet ost är boven. Kh 17, protein 102 och fett 209(3-17-80%) då blir ratiot enligt uträkning 4,35. Stämmer det och i så fall är det bra eller för högt?
    Jag får ratiot till 1.75. Det är GRAM du ska räkna på, inte på E%
    Låter iaf som ett bra ratio. Håller man sin fördelning så ska det bli bra!

Ännu en nackdel med 80/80/20, att man automatiskt får ett ratio som är lägre än 1 om man följer det....

Försök tänka på att ratiot på varje måltid som spelar roll också. 
  • jeng

Nu är jag jäkligt löjlig, men idag var första morgonen på evigheter som vågen inte visade uppåt, utan den visade 200 gram neråt! Jag VET att det är den vanliga variationen av kroppen, och att det kan gå både upp och ner, men nu har det varit konstant upp i 3 veckor, så jag är superglad att trenden är bruten! Hoppas det håller i sig! 69.9 igår, och 69.7 idag. Jag som svor att jag aldrig mer skulle se siffran 70 var äckligt nära! Hög tid att ta tag i det..

har dock insett nu att det inte är träningsvärk jag har i vaden efter träningen i söndags, utan jag måste ha sträckt mig. Kan inte sträcka ut vaden utan ilande helvetessmärtor just nu! Gå är knappt att tala om, fy fan måste se ut som en halt struts Så gick det med det! Jättekonstigt eftersom jag värmde upp rätt lugnt utan förhöjningen 30 minuter innan jag höjde upp. Och jag stretchade efteråt, och märkte ju absolut ingen sträckning eller liknande under själva träningen Jättestrist! Hoppas att det försvinner snabbt, för så här kan man inte ha det.... 

• jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-15 09:26:04 följande:
    Men det är gram jag räknar på, men då kanske jag inte ska lita på den där uträknaren utan istället använda huvudet(miniräknaren dvs).

Ska försöka dra ner på mejerierna och hålla mig under 20, samt dra ner på fettet och proteinet en aning. 200 g om dagen är inte nödvändigt, jag är inte så hungrig, det är bara oekonomiskt. Har inte tänkt på att ost ger så mycket protein. Kanske en vegetarisk måltid om dagen?
    Kh 17, protein 102 och fett 209

209 / (102+17) = ratiot. dvs 209 / 119 och det säger sig ju rätt automatiskt att det blir lite mindre än 2.

vad är det för räknare du använder? antingen så har dom missförstått, eller så är den helt trasig...
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-15 09:35:45 följande:
    Nej jag har låtit den svälla varje gång. I så fall skulle det väl vara kardemumman, men det har jag inte haft ont av tidigare i andra bakverk osv..
    Men men, jag får väl helt enkelt skippa kardemumman nästa gång och se om det blir bättre.
    Min mage reagerade ju på ponesen som om det hade varit vanligt bröd jag åt. svullen, gurgel i magen, och dessautom trodde kroppen att det kom kolhydrater så den drog ju på insulinet med blodsockerfall som följd och yrsel och skakningar pga det...

Kanske din kropp är som jag, och tror att bröd är bröd, oavsett vilken form det råkar komma i... 
  • jeng

Kissnödig HEEEEELA tiden idag också.... Kan min kropp vara så korkad att den har bundit massa vatten trots att jag abra legat på 30 gram kolhydrater? Det låter ju isåfall otroligt.... 

Tack förresten för alla grattis!
    Som sagt 200 gram är ju ingen stor grej, utan det stora är ju att jag fick se det vända neråt! Det betyder ju jättemycket för motivationen och lusten och orken!!!  

• jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-15 09:46:12 följande:
    Jo kanske är det så, men det var ju konstigt att det funkade den gången jag gjorde utan kardemumma, alltså helt "vanliga" smörgåspones. För då kände jag ingenting av dom :/
    inget sötningsmedel i dina kardemummapones?
  • jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-15 09:55:21 följande:
    Jo jag vet, korr-räknade också i huvudet men eftersom jag inte fattade exakt vart man ska ligga så kopplade jag inte.

den här: fatduck.se/verktyg/skaldemans-ratio/
    Den är nog inte tillförlitlig för jag har fått väldigt skiftande siffror...

Men TACK för hjälpen i alla fall!
    Hmm... Jag fick 1.75 om jag skrev in dina siffror?
  • jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-15 10:34:02 följande:
    jag skrev in flera gånger igår och fick samma siffra, som sagt ibland funkar den och ibland blir det fel verkar det som. Men jag kör huvudräkning i fortsättningen.

Så om jag fattat rätt så ska protein+kh vara lägre än fett och ratiot ska vara 1 eller högre?
    Japp det är korrekt!
  • jeng
    Kaya skrev 2011-03-15 11:55:13 följande:
    PS. En av sakerna som jag fick hem idag från LCHF-butiken var sukrin. Ursäkta en dum nybörjarfråga, men hur i all världen kan sukrin vara 100 g kolhydrat per 100 gram men innehålla NOLL kalorier och innebära NOLL påverkan på blodsockret?!

Mer allmänt, hur ska man se på sukrin? Fullt tillåten varje-dags-vara för LCHF:are eller något som man kan "fuska" med någon gång i veckan? Vad har ni för erfarenheter, triggar det sötsug till exempel? Är det något som alla magar tål? (jag har själv ganska dåliga erfareneter av MALTITOL som väl också ä en sockeralkohol... *URK*)

K
    Sukrin har tråkigt nog inte noll påverkan på blodsockret. Ny forskning visar att sockeralkoholer (som sukrin är, och massa dietorelle och andra lågsockergrejer) tas upp till hälften av kroppen!! Jag är alltså rejält försiktig med det. Vet inte om påverkan blir lika stor som med socker, men jag tänker inte chansa. Jag använder det, men bara sparsamt! Tänker inte räkna det som noll så att säga... Fördelen med lchf är att man blir så söt-avvänjd, så man behöver sällan i närheten av den mängden som det står i ett recept!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**