Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-05-04 18:04:34 följande:
    Och vad har han med din mat att göra? Tvingar han dig att äta pasta, ris och potatis?
    Han tycker att jag ska undvika såser typ som beasås och hollondair och säger att man går upp i vikt av fett.
  • Maddisen80
    helene306 skrev 2011-05-04 18:05:15 följande:
    Jag ser inte problemet i när båda ska äta. Antingen äter han det du serverar eller han får fixa sin egna mat. Lagar han maten får du fixa eget. Stödjer han dig inte tycker jag du ska ta dig en ännu mer allvarlig fundering på om detta verkligen är mannen du ska dela ditt liv med. Självklart är det bra att få stöd av sin sambo men i ditt fall, att du inte har det, varför i helskotta ska han få styra ditt sätt att äta?! Han säger att han inte tror på detta. Låt det vara för honom men vad tror du på? Lchf och dina 20 tappade midjecentimetrar eller honom som uppenbarligen inte vet ett skit i vad han snackar om! Varför väljer du att lyssna på honom? Varför lyssnar du hellre på honom än oss här? Vi vill stötta dig, vi vill dig väl, vi vill att du ska lyckas och vi vill ge dig tips och råd. Vi är inte här för att stjälpa dig som din sambo gör. Han trycker ner dig och du mår inte bra och lyssnar. Kommer han stötta dig efter operationen? Kommer han stötta ditt sätt att äta då? Jag tycker definitivt inte det är normalt att kapa sin tarm, leva på puréer och flytande för att sen succesivt övergå till fastare föda och då endast 2 dl åt gången. Är det ett rätt sätt att äta? Nej. Det är ett sätt att äta när man valt en genväg i att gå ner i vikt. Jag skulle aldrig genomgå en operation om jag var kraftigt överviktig. Lätt för mig att säga som inte har så många kilon till övervikt eller hur?
    Jag tänker så här:

Jag föddes inte fet. Jag var inte fet i min uppväxt. Jag började bli fet när jag som 18-åring blev sambo. Då kunde jag äta vad jag ville. Och jag gick upp 6 kilo ganska snabbt. Med ett fysiskt krävande jobb och svältkost höll jag vikten. Sen började jag träna ordentligt men jag gick inte ner ett gram. Summan sumarum: Mer trivselkilon med ny sambo, graviditet och sötsug har fått mig dit jag är idag. Det är jag som ätit till mig mina extrakilon. Om det är någon som ska få bort dessa kilon så är det jag. Inte en kirurg som kopplar ihop min magsäck med tarmen. En kirurg gör sitt och lämnar sen patienten. Det som krävs är en ändring i sin livsföring och livsstil. Inte en operation. Om man inte kan ändra sitt sätt att äta och vad man äter nu, varför är det lättare att göra det efter en operation? Har du sug efter godis nu så kommer du ha det sen också. Hjärnan kräver bearbetning också.

Jättebra att du inte ätit godis sen i söndags! Jättebra men det hjälper inte att fortsätta äta lchf om du käkat godis. Det som händer är att vikten står still eller att du går upp i vikt. Man måste sköta sig hela tiden för att se resultat.

Man ska ju inte uppmuntra till separation men har du någon gång funderat på vad dina extrakilon kommer ifrån? Din sambo stöttar inte utan verkar snarare trycka ner dig. Du mår dåligt och är nedstämd. Du äter som tröst. Håller din sambo på så här kan han mycket väl vara orsaken till att du väger som du gör. Nu antar jag och tar exempel! Fundera igen över ditt liv med din sambo, stöttar han inte nu, kommer han göra det sen? Du försöker förändra ditt liv till det bättre och han trycker ner dig. Så ska en sambo ite göra. Han skulle behöva en spark i arslet och det är väldigt nonchalant av honom att inte lyssna på dig när du förklarar att lchf är en bra kost.
    Hej jag ska försöka med att sluta äta godis och läsk jag försöker att kämpa ,jag har tänkt på förhållande flera ggr vad jag ska göra med han för han skäller ut mig ganska mycket han tycker att de går förmycket pengar till mat. Jag tänker på får man lov att äta sojgrädde och soyayoghurt för jag tål inte mjölkprotein.
  • Maddisen80
    musli skrev 2011-05-04 23:11:23 följande:
    1. Skäller???????????
    2. Han verkar ha kontrollbehov.
    3. Det leder aldrig till en vacker plats i livet.
    4. DU bestämmer över din kropp!
    5. JAG börjar bli förbannad....

Maddisen, snälla lyssna på alla. Du måste ge det en ärlig chans HELT utan fusk. Det är MÅNGA här inne som hjälper, stöttar och pushar dig, du behöver inte det stödet från din sambo om du inte får det.
    Jag tycker mig känna igen din situation allt för väl....... Du behöver tro på dig själv, ingen annan.
    Din sambo kan inte ge dig en bekräftelse som gör att allt blir bra om du själv inte kan ge dig det.
    Jag är gärna ett stöd, kanske inte som Jucea och de andra som är PROFFS på LCHF jämfört med mig, men i relations-frågor stöttar jag gärna då jag gått igenom diverse sorters relationer i mitt liv....

VI BRYR OSS OM DIG!!!! Vi finns HÄR!  <3<3<3
    Hej jo jag ska  ge lchf en chans till men har så dålig fantasi vad jag ska äta eftersom jag får gallsmärtor ibland men har papverin för det .
  • Maddisen80
    Mandel skrev 2011-05-05 07:12:55 följande:
    Varför inte motbevisa honom? Slå vad med honom (under förutsättning att du då verkligen sköter dig och inte fuskar) och säg att du på 2 veckor av din diet inte alls går upp i vikt. Du behöver ju inte slå vad med honom om att du ska gå ned ifall du står still i början utan låt det bli en extra knäpp på näsan åt honom om du går ner!

Lycka till!
    Hej jag har ju gått ner 23 cm i midjan men han tror fortfarande inte på lchf men min svägerska vet att de fungera för hennes kollegor har gått på den här dieten och gått ner i vikt.
  • Maddisen80
    Teskedsmamman skrev 2011-05-04 21:14:36 följande:
    Alltså, det jag har läst i tråden så verkar det som att du sitter fast i en osund relation och believe me! Där har du stora orsaker till ditt ätande och övervikt, been there, done that, gained 30 kg....
    Hej jo jag ska åka upp till timrå 15 juni då ska jag tänka över förhållande hur jag ska göra
  • Maddisen80
    jeng skrev 2011-05-04 21:31:23 följande:
    Maddisen,
    Ja, och kanske också anledningen till att du behöver alla dessa antidepressiva och ångestdämpande och stressdämpande och sömnhjälpande medicinerna! Maddisen, du måste börja ta hand om dig och tänka på DIG i första hand! En partner ska man ha som stöd, det känns helt fel att du ska bli kontrollerad och utskälld och jag vet inte vad....

Eftersom jag själv har depression och ångest och oro och hela den biten i mitt liv, så undrar jag vad du har fått för hjälp för att komma över det! Jag har totalvägrat mediciner, och istället tvingat fram annan hjälp. Mest har den hjälpen kommit inifrån mig själv, men även har jag fått mycket hjälp genom att börja erkänna vad jag har för problem, prata med andra om det vilket har minskat pressen på mig! Jag kan säga som så här, att jag har vairt med om en liknande relation - och den är en stor grund till att jag fortfarande har problem idag! Du måste kanske inte bryta förhållandet, men du måste bryta hans beteende! Det är inte ok att bete sig sådär, att tro att man är mer värd än nån annan och ska bestämma över dom!

Lägg om din kost, lägg till 5 gram kolhydrater mer per dag, dra ner 20 gram per dag på fettet (obs bra exempel) och så kallar du dieten för GI istället! Blir han gladare då? Tycker han att du är hälsosammare då? har han ens läst på om LCHF eller lågkolhydratkost, eller är han bara arg baserat på vad som skrivs på kvällstidningarna?

Här hemma är vi 2 vuxna och 2 barn och barnen äter väl oftast samma mat som varandra, men maken äter inte samma som dom, och jag äter nåt ytterligare. Nog fasen kan man laga olika maträtter till samma måltid. Och många här i tråden lagar ju exakt samma mat till hela familjen, men tar sallad istället för pasta till sig själva! Jätteenkelt löst!

Kanske är det så att din sambo vet att du fuskar? Isåfall så har han ju rätt - då går du upp i vikt av fettet! LCHF har ingen tolerans för fusk, och det känns fel att du klagar på en diet som inte funkar och sen säger att du är stolt för att du inte ätit godis på 3 dagar... Alltså, jag förstår att man är sugen, men då är LCHF fel diet. Ja egentligen är det ju helt rätt diet, eftersom den tar bort suget om man följer den. Men om man fortsätter fuska så funkar det inte. Då får man inga fördelar av dieten, utan bara nackdelar!

Eftersom du inte verkar ha stenkoll på kolhydrater, skulle jag rekommendera dig att du börjar dra ner på fettet. Byter ut fullfett mot medelfett och går mer över mot en GI-variant! Det är fortfarande lågkolhydratkost, och du får massa fördelar av det! Men du har lite mer rörelsefrihet, kanske inte irriterar din sambo lika mycket, och kanske du inte sabbar lika mycket för dig själv genom att ha dålig koll! Jag hjälper dig gärna igång om du vill prova att ändra lite på kosten!  
    Hej jag har ångest pågrund av att jag inte har arbetsträning och aldrig haft jobb sen är de även förhållande med vi bråkar alltid om ekonomin, vi småhandla jämt och han tycker att de går för mycket men han vill ju aldrig storhandla :/ Jag går hos ssk på psyk en gång i veckan och ska prata med psykiatrikern på tisdag.  Jag har visat han mina kokböcker som handlar om lchf kost men han orka inte läsa igenom det .
  • Maddisen80
    jeng skrev 2011-05-04 21:37:42 följande:
    Vad gör du när han skäller då? Skäller du tillbaka???
    Hur mycket pengar lägger ni på mat? Om han vill att du ska äta nyttigt enligt "vanliga" regler så får han ju också tåla att du köper mycket grönsaker och tex kyklingfile som du inte fick lov att köpa sist.... jag blir så förbannad när jag tänker på att det är ditt livoch din hälsa det handlar om, och han sitter och surar över kilopriset på kyckling! Så jävla fantastiskt dåligt rent ut sagt!

Nu vet jag inte hur ni har det ekonomiskt, men nog har man råd att köpa kyckling när det är extrapris och fylla upp sin frys med! 60 kr per kg är ju inte direkt dyrt kött och det kostar min kycklingfile på ordinarie pris! (ICAs på kartong)
    Hej min sambo tycker att 60 kr kilo kyckling är för dyrt men de tycker inte jag , vi har ganska mycket lån med ,jag får ut 6500 kr de är inte så himla mycket att jubla för ,men när vi handla blir de 300 kr varannan dag.
  • Maddisen80
    Teskedsmamman skrev 2011-05-04 21:53:35 följande:
    Jag är laktosintolerant, eller ja hela familjen är... och det är dubbelt så dyrt att vara laktosintolerant, är man mjölkproteinallergiker närmar det sig kostnaderna för glutenintolerans och det ligger på 3 gånger så dyrt med de varor som det avser...

Min son äter ett mjöl som kostar 47 kr för 750 gr! Tack gode gud för livsmedelsförskrivelse för barn!

Ingen har rätt att skälla på något för en sådan sak, man sätter sig ner och kollar igenom vad man kanske köper i onödan och så ser man till att hålla sin budget, med skäll kommer man ingenstans
    Jag tål inte gluten och inte mjölkprotein sen vet jag inte vad jag ska ha för grönsaker för jag tål inte broccoli,blomkål pågrund av min ibs sen får man ju helst inte äta morötter heller .
  • Maddisen80
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 15:39:50 följande:
    En dum fråga: Så eftersom ni säger att LCHF är en livstid, kommer ni ALDRIG mer äta en kladdkaka, en pizza eller godis? Det låter väldigt konstigt iaf för mig, jag vill dock kunna ha ett sunt förhållande till sådant.

Jag har aldrig frossat i något, men är tyvärr skåpätare/känsloätare.
    Det finns så mycket lchf kakor och bröd man kan göra
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**