jeng skrev 2011-05-04 21:31:23 följande:
Maddisen,
Ja, och kanske också anledningen till att du behöver alla dessa antidepressiva och ångestdämpande och stressdämpande och sömnhjälpande medicinerna! Maddisen, du måste börja ta hand om dig och tänka på DIG i första hand! En partner ska man ha som stöd, det känns helt fel att du ska bli kontrollerad och utskälld och jag vet inte vad....
Eftersom jag själv har depression och ångest och oro och hela den biten i mitt liv, så undrar jag vad du har fått för hjälp för att komma över det! Jag har totalvägrat mediciner, och istället tvingat fram annan hjälp. Mest har den hjälpen kommit inifrån mig själv, men även har jag fått mycket hjälp genom att börja erkänna vad jag har för problem, prata med andra om det vilket har minskat pressen på mig! Jag kan säga som så här, att jag har vairt med om en liknande relation - och den är en stor grund till att jag fortfarande har problem idag! Du måste kanske inte bryta förhållandet, men du måste bryta hans beteende! Det är inte ok att bete sig sådär, att tro att man är mer värd än nån annan och ska bestämma över dom!
Lägg om din kost, lägg till 5 gram kolhydrater mer per dag, dra ner 20 gram per dag på fettet (obs bra exempel) och så kallar du dieten för GI istället! Blir han gladare då? Tycker han att du är hälsosammare då? har han ens läst på om LCHF eller lågkolhydratkost, eller är han bara arg baserat på vad som skrivs på kvällstidningarna?
Här hemma är vi 2 vuxna och 2 barn och barnen äter väl oftast samma mat som varandra, men maken äter inte samma som dom, och jag äter nåt ytterligare. Nog fasen kan man laga olika maträtter till samma måltid. Och många här i tråden lagar ju exakt samma mat till hela familjen, men tar sallad istället för pasta till sig själva! Jätteenkelt löst!
Kanske är det så att din sambo vet att du fuskar? Isåfall så har han ju rätt - då går du upp i vikt av fettet! LCHF har ingen tolerans för fusk, och det känns fel att du klagar på en diet som inte funkar och sen säger att du är stolt för att du inte ätit godis på 3 dagar... Alltså, jag förstår att man är sugen, men då är LCHF fel diet. Ja egentligen är det ju helt rätt diet, eftersom den tar bort suget om man följer den. Men om man fortsätter fuska så funkar det inte. Då får man inga fördelar av dieten, utan bara nackdelar!
Eftersom du inte verkar ha stenkoll på kolhydrater, skulle jag rekommendera dig att du börjar dra ner på fettet. Byter ut fullfett mot medelfett och går mer över mot en GI-variant! Det är fortfarande lågkolhydratkost, och du får massa fördelar av det! Men du har lite mer rörelsefrihet, kanske inte irriterar din sambo lika mycket, och kanske du inte sabbar lika mycket för dig själv genom att ha dålig koll! Jag hjälper dig gärna igång om du vill prova att ändra lite på kosten!
Hej jag har ångest pågrund av att jag inte har arbetsträning och aldrig haft jobb sen är de även förhållande med vi bråkar alltid om ekonomin, vi småhandla jämt och han tycker att de går för mycket men han vill ju aldrig storhandla :/ Jag går hos ssk på psyk en gång i veckan och ska prata med psykiatrikern på tisdag. Jag har visat han mina kokböcker som handlar om lchf kost men han orka inte läsa igenom det .