• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hur mycket kokosfett åt du starliight?

• rednose
    Bebben84 skrev 2011-12-08 22:27:35 följande:
    Jag är ensam med min lilla sessa så att hinna gå till gymmet är uteslutet. Så jag köpte hem ett attract-band som jag använder ca 2 ggr i veckan. Sen kör jag styrka hemma med vikter ca 4 ggr i veckan
    vårt gym har barnpassning. Kanske inte finns?
  • rednose

Ni som har barn och som ger dem välling kanske kan hjälpa mig lite?

Jag försöker komma på ett bra recept på bra välling eftersom jag vägrar ge skräpet Nestlé och Semper lurar oss tro är bra för barnen. 
    Så, det som verkar poppis hittills är

havrevälling på mixade havregryn
    grädde
    skvätt mjölk

Men, jag funderar lite på om man kan ersätta havregrynsbasen med nåt annat?
    Kan man ge äggmjölk tro? Blir hon mätt då?

Problemet vi haft nu är att hon i en vecka vaknat mitt i natten hungrig och då fått välling (pulverskräpet)
    Jag har börjat göra egen välling sedan 3 dagar tillbaka och hon sover bättre men blir proppmätt jättefort (förmodligen för att den har grädde i sig)
    Är lite nojig att hon ska bli toktjock bara för att hon får så mycket fett och havregryn?? Borde jag vara det eller vad tror ni?
    Ska jag göra någon annan form av välling? Nån som har bra recept?

Just nu bakar jag lussekatter... tänkte att jag får äta en själv men vi ska ha gäster så jag har stått och gjort knäck, ischoklad, saffrans ricekrispies med cranberries och griljerat julskinkan! Inte mycket jag får äta själv men tur jag gillar skinka! :)) 

• rednose

Så som sagt, jag undrar alltså om jag oroar mig för mycket and dotterns välling/gröt då jag har grädde i den.
    Hon är 18 månader och älskar havregrynsgröt som hon käkar till frukost varje dag.
    Kanske kan hon nöja sig med gröt till kvällsmat oxå det tror jag nog.
    Mest kul att experimentera.
    Vi lagar ju hennes mat till alla mål om dagen, även till dagis då man till vårt skickar med egenlagad mat. Hon äter gladeligen det som serveras för det allra mesta och gillar välling på kvällen. (som mig. När jag inte åt LCHF tog jag ofta en skål välling efter löppasset)

Vad kan man tänka sig stoppa i fet yoghurt som inte ger en sockerkick?
    Banan funkar icke har vi märkt. :))

• rednose
    Maruid skrev 2011-12-12 09:16:02 följande:
    Tidigare i tråden så har adams family sagt att till barn är det fullfeta produkter som gäller även om man ger kolhyderater. Dock rekomenderade hon att man ger aningen mindre kolhyderaterna än vanligt, dock är det  helt okej att ge exempelvis pannkakor stekta i mycket smör eller ge köttfärssås med spagetti istället för tvärtom ; )

Jag försöker tänka att barn ska äta sig mätta företrädesvis på grönsaker, proteiner och fett men att de också får andra saker. Jag skulle exempelvis inte förbjuda mina friska och icke allergiska barn att äta godis och kaka om vi går på ett kalas men till vardags och då det är jag själv som bestämmer kommer jag vara mer försiktig.

Men med fet  yoghurt så hade jag nog gett bär eller kanske lite hemmagjord äppelmos precis som jag ger till gröt. Då kokar jag ett gäng goda (gärna svenska) äpplen och gör puré av med lite kanel och kardemumma. Det ger mycket och god smak även om man ger små mängder så jag fryser in i små burkar.
    ok men vad har adamsfamily för bakgrund då? Inget illa ment men jag tar nog helst råd som är uppbackade av någon form av kostrådgivare eller läkare. :)
    Det är dock precis så som vår dotter äter, som du beskriver. Hon har dock även största kalaskulan på dagis! HAHA! Inte tjock dock utan bara en liten kula. Ärligt talat tycker jag det är få ungar på vårt dagis som har nåt babyhull alls. En kille men det är väl den enda.

Ska testa yoghurt! Äpplemos har jag kokat i mängder i höstas så det blir till att låta nån äta av den nu då! :)
    Tack för din tid! :) 
  • rednose
    Postis skrev 2011-12-11 22:24:53 följande:
    Jag gjorde idag på 100g mörk choklad (90%) och 100g kokosfett med smak. Gott! Man smälter fettet och chokladen över vattenbad, häller det i ischokladformar och låter stå kallt.
    tack!

Jag tog 150 g 90 procentig choklad och ca 120 g brun cocosa. smälte kokosfettet och la i chokladen direkt. Behövs inte vattenbad när man har så mycket dett, funkar även med smör till tec varm choklad-äggmjölk.

Vart ganska gott ja! MMMm! 
  • rednose
    JessicaPersika skrev 2011-12-11 23:12:40 följande:
    Hejsan! Jag är super ny med LCHF och jag funderar lite över allt fett. Jag mår illa när jag äter mycket fet mat och specielt på morgonen. Jag antar att det inte är nått ovanligt så jag undrar om det blir bättre med tiden man äter enligt  LCHF? Jag är ganska kräsen oxå så detta ska bli intressant=b
    Hej!
    Det går över, snart mår du illa om du inte får tillräckligt med fett.
    Min inkörsperiod var ca 2 veckor då jag stundtals mådde så illa att jag spydde. Det gick dock över och sen mådde jag som en prinsessa! :) Håll ut! 
  • rednose
    Zenia skrev 2011-12-12 12:54:41 följande:
    När jag läser i tråden så verkar många äta ganska lite. Idag drack jag en äggmjölk med chokladsmak till frukost. jag drack upp hela 2 ägg och 50g smör. Efter mindre än 3 timmar var jag jättehungrig. trots så mycket fett.
    jag har ätit sen lchf i 4 dagar nu och är hungrig varannan var tredje timme trots allt fett. Kommer detta att lägga sig? Är rädd att jag äter för mycket nu...
    Jag var oxå hungig ofta i början. Det var först efter 3-4 veckor som jag tyckte mig äta lite mindre.
    Tränar du? I så fall blir du ju hungrigare för det. Mårker en otrolig skillnad så fort jag började träna.  
  • rednose

VildaTiger - Grymt! Då litar jag på henne! :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**