• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Grålle skrev 2011-03-06 18:57:07 följande:
    Skulle man inte kunna göra en lista på vart alla bor? Skulle vara kul att tex. gå ut och äta lunch tillsammans och alla beställer "utan potatis, pasta eller ris". Om man är några skulle det vara kul att se servitisens min... Jag bor iaf i Nyköping.
    Jag bor i Sundsvall :) Tror inte det finns så många här. Vet en kompis' kompis som kör LCHF och jag försöker "övertala" (sektvarning ;P) min kompis. Men bara för hon jämt tjötar om "men jag ska köra mitt eget race det funkade i sommar", men sen dricker hon cola varje dag och äter onyttigheter. men men.

Annika D, har (eller brukade ha iaf) LCHF-fikastunder på ett café här ;P Har aldrig gått dit dock. Fick för mig att det var mest läkare och sånt kunnigt folk.
  • yena89

Jag ska dra ut och fika snart ^^ Alltid lika svårt att stå emot dom där helvetiska frestelserna, även kallat bakverk Demon
    Får bli en kaffe med massa grädde som vanligt.
    Min kompis lär trycka i sig en macka med skagenröra (vitt bröd och fett, ajjabajja), men hoppas jag kan övertala henne till att inte ta en kaka efter. Brukar lyckas med det. Stackarn är sockerberoende och vet itne ens om det, men hon är nyfiken på LCHF occh hon har försökt sig på det men lyckades inte hålla det pga jobbet (för att hon är för lat för att ta med matlåda :()

Ska nog med beställa nåt, lite sallad med skagenröra kanske ^^ Alltid lika kul med servitrisernas undrande blickar hihi. Flört

• yena89
    Majlo skrev 2011-03-09 09:19:21 följande:
    Hej
    Orkar/hinner inte läsa allt som jag missat nu under 2 dagar...

Men jag behöver hjälp
    Jag har hållt på i ca 2 v nu och inte tappat ett gram????
    Vad gör jag för fel?

Kanske inte så mycket fett passar min kropp

börjar tvivla:(( 
    Skriv upp vad du brukar äta :) Du äter nog kanske för mkt kolhydrater. Har du bantat tidigare så kan det ta lite längre tid för kroppen att ställa om sig. 2 veckor är ingenting. Man bör testa 2 månader iaf innan man kan uttala sig om om dieten passar ens kropp eller inte :)
  • yena89
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-10 09:57:49 följande:

Innan jag började med lchf så blev jag hungrig ganska ofta och när jag blev hungrig ville jag äta (+ att jag små-åt ofta). Men nu när jag blir hungrig vill jag inte äta, jag orkar lixom inte ta mig tid att fixa iordning nått. Flera gånger struntar jag i att äta fast jag är hungrig eftersom jag inte vill äta nått. Lusten att äta finns lixom inte.

Är det nån som känner detsamma?  

Jag kan känna samma sak ibland. Nu har jag vart uppe i 2 timmar och har ännu inte orkat ta tag i frukosten fast jag känner att jag är hungrig. Samma på eftermiddagen. Men oftast tar jag mig samman och fixar nåt, om än bara en ostrolle.
    Har haft anorexia innan så är lite rädd att falla tillbaka dit, även fast det känns omöjligt för jag lyckas ju gå ner i vikt av att äta nu haha.
    Har tappat 4kg på en vecka nu efter platån bara för jag började skriva matdagbok :)
  • yena89
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-10 10:07:03 följande:
    Jo när man väl äter så gillar man ju det, men det är  just det att ta sig tid att fixa nått. Det är ju inte lika enkelt som att bara hälla upp flingor och mjölk ;)
    Oj, 4 kilo är ju jättebra! Vad var det du förändrade då? För jag antar att du förändrat nått i o me att du gått ner så mycket?
    Ja precis. Men man har ju ingen stor appetit just innan. Och så får man oftast laga mat som du säger och det tar emot haha. Men när maten väl står framför en då är man helt plötsligt jätte hungrig och sugen på mat haha.

Jag började räkna kolhydraterna på riktigt istället för att bara gissa mig fram till det i mitt huvud, det är ju så otroligt mkt man missar. Räknade aldrig med ägg, blomkål och tomater liksom :P När jag började gissade jag också men den förändringen var väl så stor att jag gick ner i vikt endå. Sen stod de still för kroppen vande sig antar jag. Räknade ut gamla rätter jag brukade äta ofta och kom upp i 30-50!!! kolhydrater när jag räknade ordentligt. Så nu ligger jag på 20g max :P fuskade iofs ganska mkt tidigare men även när jag itne fuskade stod det stilla.
  • yena89
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-10 10:31:56 följande:
    Oj, man kanske ska ta å kolla över det då! Fast jag tycker inte att jag äter så värst mycket, och inte heller mycket kolhydrat-mat. Men kanske ska kolla upp det :) Tycker det är så jobbigt att behöva räkna hit å dit, jag vill bara äta, haha.
    Ne de trodde inte jag heller :P
    men det är jätte enkelt att räkna kolhydrater. Nu kan jag mycket av det jag äter utantill :P
    Det är bara att väga och skriva upp :)
  • yena89

Vet inte om nån redan sagt det men glöm inte Kalla Fakta ikväll :D Dom tar upp risken med fetmaoperationer. Själv ska jag kolla på det med vitlöksmarinerade kycklinklubbor och coleslaw (utan morötter) och så ska jag testa ett Bounty-recept :D ska bli mys!!

• yena89
    Faile skrev 2011-03-10 14:42:16 följande:
    Ska bli intressant, speciellt som jag har 4 nära kompisar som gjort den open senaste året Förvånad

Lite lustigt är det att jag har gått 5,5kg på 5 veckor med lchf och ena kompisen som opade sig i december "bara" gått ner 8kg.
    Jag fattar verkligen inte hur sjukvården kan slänga på folk op utan att ens föreslå alternativa dieter, tex lchf som ju faktiskt blir mer och mer accepterat. Och som dessutom har så bra forskningsresultat.
    I mina ögon helt horribelt.
    Ja det är verkligen synd om såna. Säger sig ha testat allt men många har itne ens testat LCHF. Dom säger "Jag har ignet annat val med mina 40kg övervikt" Guess what, jag hade 40kg övervikt när jag börjad med LCHF nu har jag bara 25 kvar, och det åt jag mig till ;) haha

Ja precis, dom klagar på att det inte finns långsiktiga studier på LCHF (vilket det ju faktiskt inte finns, bara studier som tyder på det) men själva har dom inga studier heller.
    Stackars alla människor som kommer dö i näringsbrist... :( man blir ledsen allså :(

Samt att en OP inte tar bort det som sitter i hjärnan. Dom har ju fortfarande samma syn på mat. Medan jag har blivit mer uppmärksam, vad stoppar jag i mig och är det bra för mig.
  • yena89
    Mandel skrev 2011-03-10 17:10:22 följande:
    En dotter i en familj som min familj umgås med har gjort en operation för flera år sedan. Hon gick ned i vikt under första halvåret-året. Sedan åt hon samma saker som innan sin operation och i större och större mängder och nu är hon nog faktiskt till och med fetare än vad hon var innan sin operation...
    Nu kommer jag säkert låta jätte elak men såna människor kan jag inte tycka synd om :/ Hade hon försökt att ändra sitt beteende efteråt så visst. Men sitter man och äter som vanligt, och då verkligen äter sig till sin övervikt...då får dom enligt mig skylla sig själva. En annan sak om nån verkligen försöker gå ner men inte lyckas.
    Det tragiska är väl att vi (eller aa, jag betalar inte skatt än men snart) får betala för det och säkert hälften av dom frossar i sig massa mat ändå :/

Nu hoppas jag ni är snälla och svarar på två små frågor fastän jag var elak nu :o *puppy-eyes*

1. Var och handlade lite till bounty och morgondagens tacopaj. Missade nästan ekologiska koskoset. Varför har vanligt kokos 6,5g och ekologisk bara 1,5g kolhydrater?

2. Sen så köpte jag René Voltairs RAW kokosolja. ekologisk och kallpressad. Är det samma som cocoa? För cocoa vet jag kostar attans mkt och denna kostade bara 25kr
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-03-10 17:42:01 följande:
    1. Jag tror att sanningen ligger nånstans mittemellan faktiskt. Kanske kan det ha att göra med hur mogen kokosen är när den skördas? Eller? Jag tror faktiskt att det är mer än 1,5 i eko-kokosen iofs

2. Ja, det smakar samma iaf. Men 25? Då måste de slagit in fel i kassan? Jag minns inte vad den kostade, men det var mer än 25! PÅ hemsidan kostar den 99 www.reneevoltaire.se/produkter/?product=212&e...
    Fast det står ju 1,5 :o Ljuger dom :o?? :o

Ok det var inte 25...det var 29,90 xD det var en sån burk med 325 ml. Precis som i länken :P
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**