• P3E

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det blev en ponesemla för mig idag, smakade helt ok!  Dock åt jag den direkt efter middagen och är nu riktigt illamående det blev nog lite för mycket vid samma tillfälle.

• P3E

Idag fyller sonen 4 år Shit, vad fort tiden går!
    Så i helgen blir det kalas, ska beställa tårta idag. En Williamstårta med Toy story 3 på, enligt order från sonen. Williamstårta är en favvo för mig med, får se om jag klarar av att motstå. Planen är iaf. att göra chokladmousse med vispgrädde och hallonsås till mig själv och andra "rättrogna".

Idag började jag dagen med en omelett med salami och massor av riven parmesan, mums! En kopp kaffe med cocosfett och liiite mjölk blev det också.
    Lunch blir rester från igår, stek m. smörstekt vitkål och hemgjord aioli.
    Middagen lagar maken så det återstår att se

På tal om aioli, har ni testat det? Läser ofta om bea och hollandais men ingen nämner aioli, det är ju såå gott!

2 äggulor
    vinäger
    salt, peppar
    3-4 dl olja
    vitlök

Vispa ihop äggulor med vinäger och kryddor,
    droppa först försiktigt i oljan sen öka till en tunn stråle.
    När det tjocknat så är det bara att pressa i vitlök efter behag (ev. lite kallt vatten om det blir för tjockt)
    Låt stå kallt nån timme och servera sen till grillat/stekt kött el. fisk

Har alltid en bunke i kylen under sommaren när vi grillar mycket

• P3E
    Kaya skrev 2011-03-10 08:58:38 följande:
    P3E - suveränt med recept på aioli! Det måste jag göra!!!

Kan man möjligen få recept på LCHF-chokladmousse också? Jag vet ingredienserna - vispgrädde, äggulor och riktigt mörk choklad, men minns inte mängderna eller i vilken ordning det ska blandas ihop så det blir en jämn smet (äggulorna i grädden från början eller blandas ner sist)? Jag tänkte lyxa med chokladmousse till helgen.

(Jag inser problemet med att underhålla sitt eget "behov" av godsaker, efterrätter och "godis" genom att försöka skapa LCHF-varianter på sina vanliga favoriter, men är inte redo att försöka utesluta den dimensionen av mitt liv, i alla fall inte än... Mat är ändå en väldigt stor del av min livskvalitet, och jag ÄLSKAR verkligen efterrätter och fikabröd. Så om jag kan hitta LCHF-godkända varianter på det jag gillar är jag jätteglad!)

Frukost på sesambröd med Bregott, fet ost, avocado, skinka och tomat + kaffe med lite standardmjölk. Så himla FETT! (både i betydelsen GOTT/häftigt och näringsmässigt fett...)

Idag ska jag laga fiskgryta på KRAV-torsk, lax och räkor. Smaksatt med dill m.m. Vispgrädde som bas till såsen såklart... Men vad mer kan man ha i? Jag brukar ha morot, ärtor, majs osv i fiskgryta... Vad ska jag ha istället?

K
    http://jennyz.bloggsida.se/lchf/lchf-dessert

Det här receptet använder jag, har testat några andra utan smör men tycker den här är godast Sen blir den ju extra mäktig, vilket inte är en nackdel. I receptet står det 3-4pers men jag tycker det räcker till minst 6 pers.
  • P3E
    Faile skrev 2011-03-10 15:29:44 följande:
    Jag köpte mitt i vår hälsokostaffär ( LIfe ), borde nog finnas i deras affärer även i Sverige tror jag.

Precis, en op tar ju inte bort ätstörningen i sig. Tvärtom så försvårar den egentligen.
    Min bästa kompis ( hon som gjorde open i dec ) är sjukt sockerberoende. Hon har dessutom fibromyalgi, och nu fick ju jag höra av min svärmor för bara någon vecka sen, om en kollega till henne som blivit av med smärtan helt genom att äta lchf.
    Så jag pratade med min kompis om detta och nu är det ju försent, hon kan inte äta lchf alls efter open eftersom kroppen säger ifrån av fettet och hon får sk dumpings. Hon lever alltså i stort sett på kolhydrater, som bara matar hennes sockerberoende mer och mer, vilket är anledningen till att hon gått ner så lite. Hon äter tills hon får dumping varje gång, hon kan bara inte hejda sig och sakta ner oavsett konsekvenserna efteråt.
    Jag kan bara hoppas att det ger med sig tillslut så hon faktiskt kan få äta och må bra någon gång, för som det är nu har allt bara blivit värre

Känner ibland att fan, hade jag bara hoppat på det här tåget någon månad tidigare, så hade jag då haft kunskapen att iaf be henne testa detta först innan en op. Men jag började en månad för sent.
    Känner det samma! Min mamma har opats idag och jag önskar att hon hade testat LCHF först   Jag har ätit så här till och från (tyvärr) sen augusti så hon vet att det funkar men tror att det  bara är en annan diet och att hon skulle gå upp allt igen. Och jag har inte förens nyligen läst på tillräckligt för att ha bra argument och då var det för sen, hon var helt inne på op...
  • P3E

Har THE kladdkaka på kylning ska bli spännande att testa! Har även gjort chokladmousse som jag ska ha till kalaset imorgon, hoppas att på så sätt kunna låta bli tårtan.

Nu ett glas rött och en film till kladdkakan.

Trevlig helg på er!

• P3E
    Kaya skrev 2011-03-12 19:32:23 följande:

Himmel! Jag hade tänkt att jag skulle SLIPPA be om det men nu kan jag inte låta bli.

Kladdkakan? Receptet please?

K

Ha ha! Jag var inte heller så sugen på att testa efter de vilda disskutionerna för några dagar sen, men när jag ändå skulle smälta choklad till moussen så visst, testa kan man ju.

Här är receptet, har inte testat själv då min fortfarande står på kylning.

50g smör
    50g 70% choklad ( vi använder pistage chokladen 70%)
    3ägg
    2tsk vaniljpulver.

vispa gulorna +vaniljsockret poröst i en skål.
    vispa vitorna till hårt skum i en annan skål.
    smält chokladen tilsammans med smöret i micron
    vänd ihop gulor+chokladmed ner i vitorna och rör om ordentligt,du behöver INTE vara orolig för att fluffet ska försvinna,när du har rört ordentligt ser smeten ut som chokladmousse!
    häll smeten i runda aluminiumformar (stora)
    grädda i 150grader i 15minuter!

(Jag tog hälften 70% och hälften 86% choklad och hade i lite sukrin)
  • P3E

Kladdkakan blev riktigt god Hade nog min lite för länge i ugnen för den vart inte särskilt kladdig men nästa gång tar jag ut den 2-3 minuter tidigare så blir den nog toppen!

Nu ska jag sova och ladda inför 4-års kalas imorgon.

• P3E

Kan man frysa chokladmousse? Har flera portioner kvar från kalaset igår och står den i kylen så lär jag äta upp den...
    Visst är den LCHF-godkänd men känns lite onödigt att trycka i sig flera portioner om dagen. Har redan ätit en idag och är såå sugen på en till :-S

• P3E

Frukosten avklarad Kall pannkaka med smör, ost och stekt ägg på. Helt ok, men sonen (4år) tittade frågande på mig och undrade om man verkligen fick göra så med pannkakor  

I matlådan finns rester från igår, färsbiff med gorgonzolasås och broccolibuketter. Längtar redan till lunchen!

• P3E

Såg att det efterfrågades alternativ till tortillabröd.

Det här tycker jag är bra:

2 ägg
    3 msk grädde
    1 msk fiberhusk
    2 krm cayennepeppar el. paprikapulver
    1 msk smör

Vispa ihop ägg, grädde, husk och kryddor med en gaffel.
    Stek i smör på medelhög värme tills smeten stelnar.
    Vänd och stek på andra sidan.
    Lägg på tallrik och låt svalna.
    Lägg på valfri fyllning och rulla ihop.

Blir väldigt mättande så det räcker gott med en.

Jag är 183cm och har 80kg som målvikt. Har gått ner 6,5kg  och har 17 kvar. Jag går ner ganska sakta men det gör inget, så länge det går nedåt och jag kan äta så gott som jag gör så är jag nöjd!

Har blivit sugen på pizza efter att ha läst ikapp tråden. Får nog bli det ikväll

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**