Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ikväll fick jag sådant där sjukligt sug efter något sött, så som jag brukar ha varje kväll (men det har faktiskt varit förvånansvärt mycket bättre de här första LCHF-dagarna), men istället för att leta reda på dotterns lördagsgodisrester som jag brukar, tog jag mig ett sesamknäckebröd (seriöst, ni MÅSTE prova dem, de är gudomliga!) med smör och massa gräddost, och sen körde jag ett träningspass för att få bort tankarna. Fy fasen vad stolt jag är över mig själv! Nu ska jag lägga mig i sängen med en bok och riktigt njuta av den stolthet och glädje jag känner just nu. Godnatt!

• missypissy
    P3E skrev 2011-03-07 03:22:51 följande:
    Duktiga du!

Nu ska jag åka och jobba, ha en trevlig dag allihop!
    Tack så mycket!

Lyckligamamman: Grattis till viktnedgången! {#emotions_dlg.flower}

Jag vaknade innan 5 i morse, samma sak igår. Förstår verkligen inte, jag är alltid sjukt morgontrött och känner mig döende om jag måste gå upp innan 7 (eller 8 till och med). Nu har jag jättemycket energi direkt när jag vaknar och vill bara sätta igång med massa saker direkt. Jag undrar om det kan ha med kosten att göra eller om min kropp kanske bara har fått lite vårkänslor? Kanske en kombination!
  • missypissy

Nu har jag gjort semlor som jag ska bjuda särbon på när han kommer hit om en stund. Men var tvungen att provsmaka en och den var ju underbar! Gjorde inte på pones som de flesta av er verkar ha gjort, utan gjorde en oopsie-variant istället. Lägger upp receptet, kanske har något liknande varit uppe redan men det orkar jag inte kolla

LCHF-semlor

2 ägg, separerade
    80 g philadelphiaost
    ca 25 gram smör
    1 dl mald mandel (jag har ingen kvarn så hackade + mixade, blev några större bitar men det blev bara gott!)
    1 tsk mald kardemumma
    1/5 tsk vaniljpulver
    1 tsk bakpulver

Vispa äggulorna med kardemumma, vanilj och bakpulver. Vispa ner philadelphian och smöret. Rör i mandelmjölet.

Vispa vitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner mandelsmeten i vitorna.

Klicka ut på bakplåtspapper eller i muffinsform (det gjorde jag). Grädda i ca 25 minuter, 150 grader. Mina stod sedan på eftervärme en liten stund (kanske 10 minuter), men det kanske inte är nödvändigt (jag gillar inte när mina oopsies känns "fuktiga" i mitten, därför gjorde jag det).

Gjorde egen mandelmassa med mald mandel, lite vaniljpulver och grädde. Supergott!

Återkommer med särbons åsikt senare!

• missypissy

Nu har vi ätit semlor, de var verkligen supergoda! Men särbon tyckte inte jättemycket om dem, de var inte tillräckligt söta för honom... More for me!

Har nu hållt på med LCHF i en vecka, och har gått ner 1,5 kg. Och det är ju jätteroligt, men det som är mest fantastiskt är att min mage fungerar bättre än den gjort på många år. Inga diarréer, inga kramper, inga gaser... Jag vågar knappt tro att det är sant.

Jag har inte haft så mycket omställningsbesvär alls vilket förvånar mig. Jag provade Dukan-dieten för ett tag sen och jag mådde så fruktansvärt dåligt att jag trodde jag skulle dö. Det enda jag har känt nu är lite irritation och sen sötsug vid ett par tillfällen, men inte så att jag mått dåligt över det. Jag har som sagt bara gjort en vecka så det jag kanske kommer att få mer besvär de närmsta dagarna, men än så länge känns det bra. Jag är så glad!!!!

• missypissy

Hmmm, borde vi inte starta en recept-tråd där alla goda recept kan sparas? Är så himla svårt att hitta recepten här i tråden eftersom LCHF inte bara gör oss pigga och glada utan tydligen också skrivgalna!

• missypissy
    Kaya skrev 2011-03-11 16:41:05 följande:
    Tyckte jag läste nånstans att sockerärtor var OK? Hur kan de vara det? De smakade som godis i min mun nu!
    Sockerärtor ligger på 6/100 så lite högt, men det beror ju helt på hur strikt man är.
  • missypissy
    OHs mamma skrev 2011-03-12 21:14:27 följande:
    Var så sugen på nåt gott så jag tog 2 rutor mörk choklad, åt dem innan jag la in dem i matdagboken....13 g kolhydrater!! Överskrider dagens kolhydratsintag med 2 g Hoppas det inte är hela världen.
    Men vad var det för choklad? Den chokladen jag har kollat på har mellan 1,4 och 1,9 gram per ruta... Så ditt låter ju jättemycket... Men å andra sidan, det är helg och du hamnar bara 2 gram över, vilket är lugnt enligt min åsikt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**