Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej allihopa!

Jag har varit offline i några dagar och det är helt omöjligt att hinna läsa ikapp! Men nu har jag förhoppningsvis ett fungerande internet så nu slipper jag missa mer av alla spännande tips. Jag har hållt på i tre veckor nu och jag mår så jäkla bra! Har inte tappat så mycket i vikt (1-1,5 kg kanske) men det är inte viktigt. Att min mage fungerar och att jag är mätt, glad och pigg är så mycket viktigare. För att inte prata om sockersuget som nu är så gott som bortblåst!

Fuskade förra veckan, åt en halv GI-burgare på Max, men jag hade precis varit på min årliga cancer-koll och var ett vrak så jag struntade faktiskt i vilket. Drack även lite Cola Zero, vilket jag trodde skulle kicka igång mitt Cola-beroende, men det gjorde det inte vilket gör mig superglad!

På torsdag får jag besök av min syster och hennes barn, så jag sitter nu och klurar på underbara LCHF-menyer som jag kan bjuda dem på. Har köp hem Sukrin och ska göra lite efterrätter och mums till oss också.

Idag gjorde jag förresten LCHF-pannkakor på grädde, ägg, kokos och fiberhusk- de blev supergoda! Dottern kastade dem i sig, och hon är vanligtvis inte någon pannkaks-älskare! Vet inte om jag fick det receptet av någon här i tråden, men i så fall: tack!

• missypissy

Igår åt jag en chokladboll, dumma jag. Skrikandes Var så otroligt förbannad på några familjemedlemmar, och istället för att omvandla ilskan till något positivt (typ träna) så gick jag till kylen och tryckte i mig en chokladboll. Den var ju inte ens god, fan vad dumt.

Nåväl, inte nån mening med att deppa över det. Idag har jag bakdag, bakar sesamknäcke, oopsies, kladdkaka, ägg- och baconmuffins och pannacotta. Syrran och hennes barn kommer hit imorgon så jag försöker förbereda allt ikväll. Ska bli en härlig helg, hoppas de också gillar min LCHF-mat (fast de finns förstås kolhydrat-alternativ för de som vill ha det).

• missypissy

Hejhej!

Jag försöker hänga med i allt som skrivs, men med ett internet som strular blir det ibland lite svårt att hänga med. Och skriver gör jag väldigt sällan. Men nu vill jag gärna skriva och tacka den som la upp tipset om zucchiniplättar (minns inte vem av er det var)!

Jag köpte nämligen billigt salt fläsk härom dagen och då blev jag så sjukt sugen på raggmunkar och fläsk. Det är något av en favorit för mig och det är nog den enda potatisrätt (förutom nypotatis) som jag känner att jag saknar...

Men efter tipset om zucchiniplättar provade jag dessa med fläsket ikväll och det blev succé! Dottern sa först usch och blä när hon hörde om zucchinin (eller "konstiga gurkan" som hon brukar kalla den ) men efter att ha provsmakat blev hon frälst! Både hon och jag åt som dårar, och nu sitter vi mätta och belåtna och njuter av efterrrätt: lite godis till henne och rödvin och en bit choklad för mig!

Så tack tack tack till zucchiniplätts-tipsaren!

• missypissy
    mills skrev 2011-04-01 19:48:33 följande:
    Nu blev jag intresserad...kan man få receptet på de där plättarna?  
    2 ägg
    1 zucchini, riven och urkramad
    Lite riven lök
    Lite fiberhusk
    Lite riven ost
    Salt, peppar

(Är inte helt säker på att detta var exakt det recept som postades i tråden, jag lagar oftast inte exakt efter recept)

Vispa ihop allt och stek små plättar. Passar som jag skrev innan perfekt som substitut för raggmunkar!
  • missypissy
    jeng skrev 2011-04-01 20:51:13 följande:
    Det där receptet på zucchiniplättar får ni gärna lägga i recepttråden (precis som alla andra recept) för det vill jag verkligen testa nån dag!! 
    FIxat!
  • missypissy
    Kaya skrev 2011-04-01 22:11:43 följande:
    PS. Gillar din blogg.
    Tack, vad glad jag blir! Har varit lite dåligt med skrivandet nu ett tag, men ska bli bättre på det!
    mills skrev 2011-04-01 22:36:15 följande:
    Tack Då ska jag bara lyckas klura ut hur mycket "lite" är  
    Haha jag gör ju aldrig saker efter recept utan slänger i lite, men på ett ungefär tror jag att jag hade en halv lök, 1-2 tsk fiberhusk och 1 dl riven ost.
    katja74 skrev 2011-04-01 22:36:23 följande:
    Det var jag! Kul att det blev bra.
    Åh, då var det dig jag skulle tacka! Tack!
  • missypissy

Idag har varit full rulle hela dagen, först loppisrunda och sen äventyrsbad. För att inte ramla i några diet-fällor (trötthet+ sockersug+ endast skitmat på badhuset) startade jag dagen med mycket mat: middagsrester från igår, fläsk och zucchiniplättar. Och det gick jättebra först, jag valde kebabsallad (som tyvärr innehöll pasta men det petade jag bort) till lunch, men senare på eftermiddagen blev jag alldeles för sockersugen när mitt sällskap köpte nån slags vit choklad- boll så då smakade jag ett par tuggor. Det var inte ens gott, så jäkla onödigt!

Mycket godare var mitt gottis nu ikväll: vitkål med ostdipp, några bitar parmesan och en bit mörk choklad! MUMS!

• missypissy

Hej allihopa!

Har kollat in era bilder, och vilka snygga kvinnor det finns här i tråden! Får se om jag själv vågar lägga upp en bild så småningom... Det är väldigt ångestladdat för min del. Men ert mod smittar av sig!

Denebola, jag kollar också jättegärna in dina bilder!

Linda1976: Jag vill bara säga att dina (och andra här i trådens) ord har hjälpt mig att ta tag i mitt liv och jag mår nu, efter snart fem veckor med LCHF, bättre än jag gjort på väldigt många år. Mina magproblem är bortblåsta, jag är piggare och gladare och hela kroppen känns starkare och friskare. Jag var så skeptisk mot LCHF men efter att ha hittat denna tråd vågade jag prova, och det är jag så otroligt glad för. Du Linda, och flera andra kvinnor här i tråden, är mina förebilder! Och dåliga dagar får vi alla ha, vi är ju inte mer än människor! Så Linda, oavsett hur mycket du vräker i dig den här helgen så är du inte vidrig, du är fantastisk!

• missypissy

Avokado, keso, räkröra, creme fraiche med lite hemmarostade solrosfrön och tonfisk är exempel på saker jag äter till frukost när jag är trött på ägg. Vilket jag visserligen är väldigt sällan, jag är en stor äggälskare! Sen kan man ju absolut äta middagsrester till frukost, men det beror förstås på vilken typ av frukostmänniska man är. Vissa klarar inte av bastant mat på morgonen, då är det ju bättre med något lite lättare.

Tidigare var jag en sådan som inte åt frukost alls eftersom jag alltid vaknade med illamående och magsmärtor, och jag trodde helt enkelt att jag bara inte var "frukost-typen" (att jag sen tryckte i mig en godispåse vid 10-snåret såg jag inte som en följd av att jag inte åt frukost, trög som jag var). Numera äter jag rejäla frukostar och kan sen hålla mig på det hur länge som helst utan att bli hungrig eller sugen. Underbart!

Sen vad gäller matlådor är jag ingen expert, jag pluggar hemifrån så jag behöver inte tänka på sådant. Men den mesta middagsmat borde väl funka att lägga i låda och värma på jobbet... Vissa saker blir förstås lite torra av att micras, men lite sås eller en klick smör brukar hjälpa!

Motivationen går nog upp och ner för alla, det tror jag är naturligt. Jag hade en svacka för ett par veckor sedan tror jag det var, men då satte jag mig och googlade fram en hel hög nya recept som inspirerade mig. Det var efterrrätter, kex, bröd och varmrätter. Tyvärr kraschade min dator strax efter så har inte kvar alla fina recept, annars hade jag mailat dem till dig!

Hoppas motivationen kommer tillbaka snart!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**