• Tillde

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mina småtroll skrev 2012-01-11 20:33:36 följande:
    Jag känner inte samma sak, men tränar inte så hårt ännu. Kör ganska mjukt (har kommit igång med träningen för bara några veckor sedan efter att ha fått 2 barn ganska tätt). Men spontant känner jag att jag skulle ätit lite mer rotfrukter om jag var i din sits, morötter, palsternacka m.m. Kanske lite frukt också. Eller några fler mejeriprodukter?

Ja det kanske man skulle men jag vill inte göra det än, kör strikt fast förmodligen mer mat än man borde och kanske därför får i mig lite mer kolhydrater än jag borde. Känns så iaf... Men om det fortsätter och inte känns bättre så är det väldigt bra råd!! Tränar väldigt hårt när jag väl hinner, ont om tid med två småttingar, eller hur
  • Tillde

Hörrni jag behöver lite hjälp! Ska ner på stan på lördag och käka med en kompis och ta nåt glas och snacka lite skit! Maten känns lugn, har kollat menyn och tänkte köra på en plocktallrik de har men ta bort bruschettan och melonen och ersätta med ost eller liknande. Det är alkoholen jag funderar över... Är barnfri över natten och manneb är bortrest så jag tänker verkligen unna mig nåt glas eller två. Är egentligen mest en öltjej men antar att ett glas rött är mkt bättre!? Vad är bra/dåligt på den fronten?

• Tillde

Vågen visar under 80, yaaay!! 67 kilo here I come och mätt och go är jag med Minus 4kg och en "tajtare" känsla i kroppen, I love!!

• Tillde

Anso81: Har hållt på sen 2:e jan, dvs inte riktigt två fulla veckor. Jag ÄLSKAR det! Har trott att jag får i mig en massa kolhydrater men har insett att det är för att jag känner mig så mätt hela tiden. Kör bacon, omelett med ost och grädde, avocado för att lätta upp men inte minska i fett och kaffe med grädde efter som jag nu vant mig vid det och jag är för "snål" för att trycka i mig kolhydrater i form av standardmjölk! Sen tränar jag en hel del och min kropp har lätt att ändra vikt både uppåt och nedåt så 28 kilo resp. 32 kilo uppåt vid miba graviditeter har rätt snabbt jobbats tillbaks igen! Alla är olika, snart kanske jag hamnar på en platå medan du rasar

• Tillde

Aaaah jag igen, förlåt att jag tjatar men jag ligger i soffan med riktiga krampkänningar i vader och lår efter en löptur Vad ska jag äta för att undvika det men ändå inte behöva trycka i mig en massa onödiga kolhydrater i form av nötter?

• Tillde
    adams family skrev 2012-01-18 06:54:33 följande:
    Gomoron tjejer.

Tänker be er om en tjänst som tar två klick 

Gå in och rösta på inerventions. En helt revolutionerande metod som min son använt sedan den kom. Han har en grav cp skada med stora ortopediska problem många operationer och otaliga mediciner. Tack vare inerventions elektrodress blev han på fem minuter mer hjälpt än vad fem år av mordern medicin har gjort och han har sedan start kunna leva utan smärta och han har återfått normal rörlighet i alla sina leder.

Elektrodressen kommer hjälpa miljoner med neurologiskt skadade i världen och grabbarna som utvecklar den behöver allt ekonomiskt stöd de kan få så rösta gärna, ert deltagande kan innebära mycket för de många funktionshindrade som lider i det tysta.

Tack på förhand
    framtidslyftet.se/2012/01/inerventions-ab/

Röstat
  • Tillde

SNÄLLA hjälp mig att hamna rätt i tankarna!! Okej, jag inser nu att jag är en av "nybörjarna som tappar massor med vätska första veckan och sen får panik när det stannar upp" MEN, snälla skäll inte på mig nu Jag behöver peppning och vägledning, är så rädd att jag gör fel...

Gick ner totalt sett fyra kilo första 1,5veckan, 5cm i midja, inser givet att jag inte kommer gå ner så mkt, ½kg/vecka duger gott. Har gått från att, de första dagarna, äta rätt liberalt till att snärja åt det ytterligare. Har gått från ett "eftergraviditeten-koma" med godis varje kväll, lightläsk i mängder och stoora portioner av "vardagsmat" a´la makaroner och korv etc. till att helt utesluta all form av socker och kolhydrater. Jag började med bla. turkisk yoghurt och blandade frön på morgonen men blev "snål" och började istället köra omelett och bacon frukost. Allt har känts skitbra tills jag i lördags efter några glas vin fick ett anfall och åt en del ljus choklad och lite chips. Jag inser att jag förstörde en del men jag körde igång strikt igen på söndagens morgon och har därefter endast "syndat" med max tre rutor mörk choklad om kvällen. Jag har fortfarande inte blivit av med "skvalpigheten" i kroppen och har fått tillbaks en uppblåst degig mage Jag har också gått UPP ett kilo sista veckan och inte minskat alls i midja, väger mig om morgnarna på samma våg så det är inte beroende på hur jag ätit under dagen. 

Snälla hjälp mig att inte tappa modet jag vill så himla gärna fortsätta och jag vill att det ska funka!. Jag VET att ni ser LCHF som en livsstil inte en diet MEN jag ska börja jobba framåt våren/sommaren och SKA vara av med mina 10-13 sista gravkilon då! (Har gått ner 22 själv) Jag vet att det funkar med viktklubb men jag orkar inte vara hungrig hela tiden nu när det är asmycket med våra två barn av olika anledningar och jag inte kommer iväg och tränar alls så ofta som jag skulle vilja.

För att ni ska kunna få en bild av hur det är (OM ni nu vill vara underbara och försöka hjälpa mig, ska köpa bok har bara inte hunnit!) så har jag p-stav som börjat strula och har haft mens mer eller mindre hela min LCHF-period med allt vad det innebär (förlåt för känsliga läsare) och jag har en kropp som lätt går både upp och ner i vikt, lätt samlar vätska och väldigt lätt bygger muskler. Körde två löppass och två tyngre styrkepass (pump och combat) förra veckan så lite av stillaståndet är muskelbildning det vet jag. Kroppen är van vid hård träning så det är ingen träningschock som infunnit sig heller.
    Strunt i vågen egentligen det är mest känslan som skrämmer mig. Jag känner på morgnarna att jag är mer skvalpig i kroppen och det känns som att jag, trots att jag varit strikt, svullat kvällen innan, något som jag vekligen inte har!! Jag känner mig mätt och äter ungefär enligt följande....  

Frukost: ½pkt bacon, omelett på två ägg med ost och en skvätt grädde. Kaffe med en skvätt grädde.

Lunch: Blir oftast runt tretiden då jag lätt står mig tills dess (frukosten är det viktigaste för mig!) och då kan det bli lite fisksoppa (LCHF-recept), eller en avocado, lite bearnaisesås, brie-ost och kalkon.

Middag: Blir antingen med familjen runt 18 eller senare framåt 20. Något LCHF-recept med mkt grädde, ost och liknande, broccoli, blomkål, avocado eller haricort verts  till detta.

Någon dag har jag tagit ett "mellanmål" bestående av LCHF jordnötsbröd med bregott, brie och kalkon, lite beroende på om jag ska träna eller hur hungrig jag känt mig. 

Framför tv:n kan det bli naturellt bubbel, någon ruta 70%ig choklad, kanske några jordnötter, eller som idag körde jag guacamole på tjockcreméfraiche och gurkstavar.

Dricker bara vatten, naturellt bubbelvatten eller kaffe med grädde. Förutom tre glas vin i lördags så har inte en droppe av annan dryck kommit över mina läppar! Rotfrukter som morot och liknande "unnar" jag mig inte heller....  

Gör jag fel? Vad?? Hjälp mig att våga fortsätta och inte "ge upp" och späka mig med Viktklubb. LCHF har till stor del hjälpt mig att orka igenom enormt sömnstrul hos vår lille och annat strul med den "store" så jag vill inte sluta. Dock KAN jag inte komma tillbaks till jobbet och inte vara i form så jag MÅSTE se till att gå ner i vikt OCH må bra

Förlåt att jag är självupptagen och tar plats, lovar att försöka ge igen framöver!   

• Tillde
    Loreena skrev 2012-01-18 22:20:14 följande:
    Tillde
    Om jag äter chips/bröd etc så kan det ta en vecka eller mer innan min mage känns som den är i balans igen och svullnaden i tarmarna har försvunnit. Så oroa dig inte om magen fortfarande känns svullen efter helgen utan ge den tid.

Din mat tycker jag ser bra ut! Det viktigaste för dig tror jag blir att stressa ner, eftersom att stresshormonet kortisol försvårar viktnedgången. Jag tycker du ska satsa på att slänga ut vågen ett tag eftersom att den verkar stressa dig. Vikten består ju av många saker så som vätskebalans, hur mycket mat man har i tarmarna, muskler, fett, glykogen i musklerna etc. så vad vågen visar berättar ju ingenting om vad vikten består av.

Din kropp kommer att fortsätta sin viktnedgång i sin takt och du ska absolut inte stressa upp dig nu över att du vill vara smal till sommaren. Du har gott om tid på dig och om du äter bra kost och ser till så att du mår bra så kommer din kropp att göra jobbet åt dig. :) Du skulle möjligen kunna minska på chokladen och nötterna och istället äta något litet riktigt mål mat om du är hungrig på kvällen. Du kan även prova att byta ut grädden i kaffet mot ekologiskt, kallpressat kokosfett. Kroppen vill ogärna lagra kokosfett utan använder det till att boosta din förbränning och som extra energi istället. Den dämpar dessutom sötsug, höjer temperaturen i din kropp, är antiinflammatorisk etc.
    Tack för ditt svar Loreena!! Alltid så vänlig

Jag håller med om nötterna och chokladen, nötterna är knappt några alls, någon enstaka gång men någon liten ruta choklad har slunkit ner om kvällen, det ska jag ärligt erkänna, dock max. 1-2. Trodde inte att det var SÅ känligt eftersom jag redan dragit åt med turkisk yoghurt mm.  

Kokosfett vill jag helst inte! Jag är kaffeberoende och har redan varit duktig och gått från lättmjölk via standardmjölk en kort sväng och sedan till grädde. Jag MÅSTE få ha något kvar och även något mer att "ta till" om jag går ner och sen stannar upp. Vad sjutton gör jag annars om jag är stenhård nu och sedan stannar? DÅ finns ju inget att "ta av" alls? Tänker jag fel??   

Det som oroar mig är att min kropp brukar vara väldigt snabb på att gå ner, bara genom att skära av allt socker och träna så brukar jag gå ner rätt fort... Jag är, som säkert många rokies, inte helt trygg med att man kan ta så mkt fett utan att gå upp i vikt... Stressen ja, den är konstant just nu och svår att hantera MEN, jag ska skärpa mig! Ska begränsa I-phone användande och läsa en bok istället. Hjärnan går ju på högvarv hela tiden, inte minst av tvåbarnschocken med allt vad det innebär...   

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**