• jajja81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hur mycket kokosfett ska man ha i kaffet eller te?

Jag har i en rågad tsk nu, känns som att det räcker mer än väl! Dricker en kopp om dagen, man kanske ska dricka mer?  

Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81

Är det normalt att bli sjukt hungrig när man har mens?

Har gått hela dagen idag och känt konstant hunger. Min mens kom igång ordentligt idag. Kan ju vara därför jag gått upp i vikt igår. Brukar lätt kunna hamna +2kg dom värsta mensdagarna.

Imorse när jag vaknade var jag så hungrig så jag trodde jag skulle dö innan jag fick frukost. Åt då en kopp te med en msk kokosfett i. 2 frökex med ost och paprika på. 2 kokta ägg. Drack en kopp kaffe med grädde på fm.
    Till lunch åt jag en bit laxfile, baconlindad sparris. kall så gjord på majonäs,creme fraiche, kryddor, en grön sallad till.

På em drack jag 2 koppar kaffe med grädde i. Dessutom drack jag en kopp te med kokosfett i ca 40 minuter innan middagen. Till middag åt jag 2½ skiva ungsbakad kotlett, gräddsås, kokt broccoli,grön sallad. Nu ikväll så drog jag i mig 1 hg rostbiff, 2 skivor brieost, lite paprika, 1 skiva källarrökt skinka, ett frökex och en kopp te! Och jag skulle lätt kunna äta mer!        

• jajja81
    adams family skrev 2012-01-19 22:24:54 följande:

Japp Alltid för mig med en eller ett par dagar brukar vara extremhungriga

Åh skönt att höra att det finns fler!

Ja, jag får väl härda ut och hoppas det blir bättre. Motivationen försvinner lätt, orkade inte ens utföra nån form av motion idag.   
  • jajja81
    Tillde skrev 2012-01-22 21:19:39 följande:
    Från perfekt mage första två veckorna till hård mage, nära nog stopp. Finns det nåt (utan kolhydrater såklart) som man kan äta? Hur är det med linfrön?

Sen så är jag rätt påverkad när jag tränar! Tar bomstoppslut och kan inte köra lite till på "jävlaranamma" som jag gjort förut utan kroppen lyder inte, energin tar verkligen totalslut, hjärtat bankar och jag blir varm på ett annat mer intensivt sätt än tidigare Har hört att det kan vara övergående, hålla på typ första månaden!? Hoppas innerligt att det stämmer för jag vill inte äta lite mer kolhydrater just nu när det står rätt still viktmässigt och jag har ca. 13kg kvar.T...

Testa Psylliumfrön mot magen! Finns i de flesta livsmedlesbutiker på hälsokosthyllan.

Trist att du du blir så slut när du tränar. Jag tränar ju med en del. 3ggr/veckan på gym. Kör 1pass enbart styrka, 1 pass styrka/kondition och 1 pass enbart kondition. Jag klarar av det helt okej, vissa gånger har jag känt mig mer trött och känt att jag inte kunnat ge max.  Men annars så kör jag på som vanligt. 
  • jajja81

Bakade 2 sorters bröd idag. Båda två blev över förväntan goda! Mums!
    Skar upp båda i skivor som jag sen frös in, perfekt att ta fram nån skiva då och då. Blev runt 22 skivor av varje sort.   

Hembakat lchfbröd

• jajja81

Recept på brödet till vänster:

Valnötsbröd á ca 27 skivor
    (1 kolhydrat och 2 PP per skiva)

Mixa i mixer (ska bli som mjöl):

4 dl krossat eller helt linfrö (200 g)
    2 matskedar Fiber Husk
    2 teskedar bakpulver
    1½ tesked salt

Lägg i resten av de torra ingredienserna:

1 matsked brödkryddor, jag använde Santa Marias.
    4 dl valnötter (ca 150 g)

Rör ner till en jämn smet:

250 g kesella 10%
    6 ägg

Sätt ugnen på 175 g och klä en form med bakplåtspapper och fördela den ganska kompakta degen i den. Grädda i 80 min lågt i ugnen.
    Låt svalna och skiva sedan upp i skivor!

Hittade receptet på 56kilo.se bloggen.  

• jajja81

Mumsigt lchfbröd

Ingredienser:

2 dl linfrö 1 dl sesamfrö 1 dl hasselnötter 1 dl mandel 50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk 2 tsk bakpulver 1,5 msk brödkryddor

• Mixa allt till “mjöl” i en mixer.

Blanda sedan ihop

50 g smör 1 dl crème fraiche 250 g keso 6 ägg

Gör såhär

• Sätt ugnen på 175 grader.
    • Mixa alla nötter och frön till “mjöl” med exempelvis en mixer.
    • Blanda sedan ihop resten av ingredienserna och häll ned i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Toppa med solrosfrön.
    • Grädda i 60-80 min (beroende på ugn).
    • Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

En skiva innehåller cirka 1,1 g kolhydrater.

Detta recept hittade jag på levamedlchf.se bloggen!   

• jajja81
    Isola80 skrev 2012-01-24 11:20:51 följande:
    Jajja - Ska man mala valnötterna också?

Nej, det gjorde inte jag. Rörde i dom hela i smeten.
  • jajja81
    latlisa skrev 2012-01-24 17:11:40 följande:
    Hur mycket kolhydrater blir det på 4 finn crisp?

Innehöll inte dom typ 3,7 kh/st har jag för mig.
  • jajja81
    35an skrev 2012-01-27 11:07:58 följande:
    Ja jag har 3 kokböcker hemma men har iallafall väldigt dålig fantasi på mat, tycker det är så trist utan potatis ris eller pasta. Barna vill inte ha broccoli eller blomkål eller sallad bara til lmaten, de tycjer nåt fattas Tror inte det passar mig bara helt enkelt. Synd för det var så skönt med platt och lugn mage. Så nu har jag 3 kokböcker till salu

Vad har du för kokböcket till salu?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**