Inlägg från: mammelie1891 |Visa alla inlägg
  • mammelie1891

**Den stora feta LCHF-tråden**

Martina 76 skrev 2012-03-26 07:56:14 följande:
    Det är väl upp till var och en hur man vill fasta, men i den fasta vi har pratat om här i tråden (24/36h) ska man undvika kalorier. En skvätt mjölk är ok, men inte grädde.
    Ok. det låter ju vettigt!
  • mammelie1891

Idag ska jag väga mig, efter drygt en vecka (10 dagar) med LCHF, ska bli intressant att se... fast även om det inte syns så känner jag mig tightare i kroppen, inte alls lika svullen som för 10 dagar sen.

• mammelie1891
    Carolinalovetobias skrev 2012-03-26 11:05:29 följande:
    Du har inte provat att fasta? de satte igång min viktnedgång.
    Eller dra ner mejeriprodukter?
    Minska portionerna?
    Inte äta nötter, mörk choklad, lchf efterrätter/bakverk för ofta - bara ibland. Kanske uteslutas helt om viktnedgång är önskat resultat?
    Minska på vin/alkohol?

Din kropp kanske är nöjd med din vikt och då kanske man får ta till lite mer drastiska metoder som fakir, halvera portionerna, tex fast 24-36h 1 ggr i veckan för att gå ner.
    Jag äter ju väldigt mycket mejeriprodukter iofs.. Jag vet inte vart jag ska få i mig fett från förutom grädde och bacon. Är helt ny på det här...
    Minska portionerna kan jag ju också göra kanske
    Nötter och choklad har jag inte ätit så mycket av (ett par rutor mörkchoklad under 10 dagar) och inga bakverk.
    En öl (som jag ångrar sjukt mycket) och ett glas rött vin blev det i helgen.

Vad är fakir?
  • mammelie1891
    Ninis skrev 2012-03-26 11:23:18 följande:
    Du kan få i dig bra fett från följande produkter:

-Kokosfett (steka mat i eller en till två teskedar i kaffe/te)

- Smör (använd rikligt med smör vid matlagning och lägg en extra klick smör på maten, gör ost- och skinkrullar och lägg en klick smör inuti)

-Kött (skär ej bort fettremsan på köttet)

-Creme fraiche, rysk yoghurt, fet ost m m är bra fettkällor, men mejeriprodukter innehåller ju även lite kolisar.             
    Tack!!
    Använder riktigt smör när jag lagar mat, äter gärna ägg mosade med bregott också.
    Jag äter turkiskyoughurt, funkar det lika bra som rysk? Obestämd Sen kryddar jag den med kanel, ingefära och kardemumma (har läst att kanel och ingefära ökar ämnesomsättningen)

Kokosfettet skulle jag köpa på hälsokostbutik va?
  • mammelie1891

tack snälla ni för tipsen.. det är rätt svårt att komma in i lchf-tänket tycker jag.. Testade en gång förut men ledsnade, då åt jag mest ägg och majonnäs... Denna gång vill jag inte sluta, så jag måste hitta ett sätt som funkar.. men jag ska sticka iväg och handla kokosfett o ha det i kaffet, så kan jag börja där. (kan man ha liiiite grädde i ändå? För smaken?)
    sen ska jag dra ner på grädden och yoghurten så får vi se hur det går.
    Tänkte köpa kisstickor som mäter ketoner, är det nåt ni testat?

• mammelie1891

Maurid: fast jag har inte ätit godsaker eller snålat på fetter... det är ju bara det att man läser om folk som tappat massor första veckan. Iofs så sa min kbt-tant att hon trodde att detta är min "må bra-vikt".

• mammelie1891

Tack snälla ni för era svar och tips.

Jag förstår att det tar tid, men som jag skrev, man läser hela tiden om folk som tappat 5 kg första veckan.. det är rätt dumt att läsa det, eftersom som Ninis säger, alla har olika kroppar och förutsättningar.
    Jag kan tyvärr träna minimalt pga min fibromyalgi. Men tar promenader med hunden varje dag och går med sculpt-n-tone skor hemma.

Jag väger 68kg och är 160 cm lång. Men jag har rätt stora bröst (har alltid haft även när jag vägde 48kg) och sen har jag ju fött tre barn OCH passerat 30-strecket med några år... så det tar väl lite tid.

Men hur som helst så mår jag väldigt bra med att äta lchf, mycket piggare (behöver inte alls sova mycket), gladare och mer energi helt enkelt.

Och jag är ju bara på v2.... Skäms (otålig...vem jag? Näää... Flört)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**