• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-04-04 20:31:36 följande:
    Jag också! Tycker det är skitroligt, så torr humor har jag

Åh, skönt att jag inte är ensam!

*torkar en skrattår*

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Denebola skrev 2011-04-04 20:46:08 följande:
    Här är en till
    Fniss fniss Måste nog ta mig ett glas vitt till
  • helene306

Asså, jag ersatte några middagar och luncher förra veckan med en rejäl ÄM-latte. Vågen slutade på 66,1, 2 hg över mot innan. Jag har alltså gått upp även om jag gått ner de 2 kg jag drog på mig efter min svacka. Jag blir så less att det aldrig händer något, att jag alltid står still. *förbannar platåer!* Ok, jag fuskade igår. Jag ledsnade och åt skräpmat men jag åt inte alla pommes. Och ja, 3 glas vitt blev det (mjölk ). Vågen har gjort ett jätteskutt upp idag och jag känner mig som en uppblåst padda. Iofs mens på allt men ändå. Förra mensen vägde jag mindre än vad jag någonsin gjort under mens.

Så, hur strikt jag än kör så går jag inte ner. Fan. Skit och helvete. Jag vet att jag inte ska fokusera så förbannat på vågen utan istället fokusera på att jag mår bra av att äta så här men det känns så nedrans surt!

Nu har jag gnällt klart.

Jag har märkt att jag nyser lite oftare. I natt trillade polletten ner när det började klia i munnen. Då med en gång förstod jag varför mina ögon kliat mer och jag har nyst mer. Pollenallergin gör sig påmind. Jag vill klara mig utan medicin och om någon månad kommer björken som jag är mest allergisk mot. Får se hur dålig jag blir, jag hoppas klara mig utan medicin men tror jag ska maila vc för att skriva ut ny medicin utifall att.

• helene306
    jeng skrev 2011-04-05 10:14:42 följande:
    helene,
    Jag menar absolut inget illa nu. MEN jag tycker det är fel att du säger att hur strikt du än äter så går du inte ner i vikt. För det är ganska ofta som du får i dig saker som du inte borde, och det är ingen hemlighet att ett större fusk kan sabba en hel vecka, samma sak kan 2 mindre fusk sabba en vecka. (Till exempel)

Om du hade fört dagbok så skulle du nog se att du inte höll dig speciellt strikt. Jag menar att det känns kanske strikt för dig, men det är inte strikt enligt LCHFs synsätt.

Jag tror precis som du säger själv att du äter alldeles lagom strikt för att må bra av det! Men för att gå ner i vikt, speciellt när du faktiskt väger så pass nära slutvikt, då krävs det troligtvis större insats. Det är ju ett val man måste göra helt enkelt. Om du lyckas hålla dig till 10-20 gram i ett par veckor så tror jag säkert att du ser någon form av resultat!

Jag vet, jag gnäller också. Men för mig finns det tyvärr inte mycket mer att göra, inget nästa steg inom LCHF. Jag äter 10 gram kolhydrater som max, och är i princip nere på 80/80/20... Det är ju ett extremfall. Det är troligtvis så att min kropp har hittat sin jämvikt. Kanske är det så för dig också, men det är svårt att säga eftersom du inte har stramat åt! Med så pass mycket "fusk" på en högfettsdiet så skulle jag ha gått upp i vikt i rasande fart. Så jag tror nog att din kropp har alla förutsättningar att få bort ett par kilon till om du bara undviker fusket!  
    Jag vet att du inte menar illa men samtidigt vet du inte riktigt hur jag faktiskt äter. Visst jag fuskar men inte alls i närheten som jag gjorde för x antal veckor sedan när vi diskuterade det här ännu en vända. Igår ledsnade jag och innan var jag i en svacka där jag ifrågasatte allt, vräkte i mig godis och gick upp 2 kg. 2009 åt jag lördagsgodis varje vecka, jag åt mer mejeri och mindre fett. Jag hade ingen koll alls utan bara åt. Ändå gick jag ner. Jag åt vitt bröd eller potatis om vi var bortbjudna på grillning, jag fikade om jag var sugen. Det gör jag ingenting av nu. Så det är väl därför det känns så piss? Att det gick så lätt då trots avsteg varje vecka. Jag åt mörk choklad nästan varje dag till eftermiddagskaffet. Jag bakade mycket i lchf-väg för att ersätta otillåtet mot mer tillåtet. Det gör jag inte nu. På så sätt har jag förändrat mitt beteende. Jag letar inte ersättning på otillåtet längre.

Ja, jag får väl dra ner på kolhydraterna mer men jag trivs att ligga på 10-20 g/dag. Det håller mig mätt och ger ändå utrymme för lite grönsaker. Fast de har jag iofs skippat de senaste tiden, bara ätit maten som den är. Å andra sidan står jag ju still. Får börja ha lite mer koll helt enkelt och FOKUSERA på att jag mår bra, är mätt och slipper sug.

Mina dagar ser t.ex ut så här:

Frukost: 2 stekta ägg med bacon
    fm-kaffe med 1 msk kokosfett
    Lunch: Kycklingfilé med currysås, någon oliv/ ÄM-latte
    em-kaffe med 1 msk kokosfett
    Middag: samma som frukost eller köttbit med sås/kall sås.
    Ev. några skivor ost på kvällen.

På det här håller jag mig mätt och jag äter inte för mycket eller för lite. Men ja, en ransonering i kolhydratsinnehåll ska testas.
  • helene306
    jeng skrev 2011-04-05 12:04:07 följande:
    Ja, precis! Jag vet att du äter mycket bättre nu, och det är ju toppenbra! Och din grundnivå tror jag som sagt inte det är något fel på. Det jag vill uppmärksamma på är bara att enstaka fusk, små eller stora, ofta ställer till med mer bekymmer än man kanske tror! Är man dessutom nära sin målvikt, så blir det ju ännu mer känsligt!

Om det bara var ditt grundintag så tror jag att du skulle ha mycket bättre förutsättningar för att knäcka dom sista kilona, utan det var just fusket som jag reagerade på. Kanske du inte kan dra in så mycket på grundintaget, och det ska du kanske inte heller behöva göra! För där hittar jag inga större fel. Men det lät fel när du säger att du kan äta hur strikt som helst och inget ändå händer - för äter man strikt så innefattar inte det fusk.
    Jag har full förståelse för om du trivs med ditt upplägg, och tycker att fusk här och där är ok! Men då är det inte så konstigt om det inte rör sig på vågen, menar jag! För hälsan däremot så är jag övertygad om att om man äter lchf i grunden så har man råd med lite "fusk" här och där, och i slutändan så är det ju hälsan som är det viktigaste - du ligger ju ganska så bra till viktmässigt trots allt!
    Jo, jag kom på det sen. Du har rätt. Jag vet att mitt fusk påverkar och jag vet att jag inte ens klarar ett litet microfusk utan att vågen skenar i taket numera. Å andra sidan, igår dämpade jag mitt mjölksug och bara där rasslade (högt räknat eftersom jag hade i en skvätt grädde för att försöka dämpa) 20 g kolhydrater i taket. Det händer tack och lov typ en gång i kvartalet.  Jag sa till maken nu att jag funderar på att nolla för att se om det händer något. Det är lättare om han är med på upplägget även om han käkar sin jordgubbsglass på kvällarna Vi nollar ibland i veckorna, omedvetet men jag vete katten om jag trivs med det varje dag? Även om jag knappt äter grönsaker så kan de vara bra att ha. Oliver ... Och mejeri. Hur ska jag klara mig utan grädde i maten? Allt är en vanesak, jag vet Men: skärpning på torpet, jag lovar! Och tack för sparken i arslet!

Viktmässigt kanske jag ligger bra men jag tycker inte det. (vaddå envis?) Enligt BMI (som jag egentligen inte tror på) klassas jag säkert som överviktig. Jag vill se hur jag ser ut om jag väger mindre, kanske även 10 kg mindre men jag tvivlar på att jag kommer dit. Jag har ju inte ens kommit ner till ogravidvikt ... Kroppen verkar som du skriver ha nått sin trivselvikt och jag har lekt med tanken att acceptera faktum men jag vill inte det helt. Jag har fortfarande för stort midjemått bla.

Jag ska skärpa till mig, men inte nu, mitt i mensen känner jag. Eller så är det det jag ska göra? Nu käkade jag upp skvätten av dotterns gräddyoghurt ....

Sen kom jag på en sak. Jag hittade Kung Markattas kokosolja på min Ica. Haffade 2 burkar och kände mig grymt nöjd att jag hittat något bra så nära! Nu fick jag se att det är med kokossmak. Hur 17 blir det i kaffet? Pest?
  • helene306

bubblan: Nej vad tråkigt Kan inte föreställa mig hur påfrestande det är men jag kan bara tänka. Ta hand om varandra nu och ta maten som den kommer!

jucea: Jag skulle vilja se oss på samma potta Men ja, vi sitter ju i samma båt. Vi kansek borde trilla överbord så vi får simma oss smala? Jag ligger nog också precis på gränsen gällande BMI

microE: Bra skrivet om Anna Skipper! Jag tycker hon är för radikal, för på, klankar ner på en mentalt, för dum och taskig (men det är väl sån hon ska vara för att locka tittare?). Jag menar, vem klarar psykiskt, och fysiskt att gå från mat och matmissbruk till att äta äckliga shakes och konstiga saker? Nä, maten är hela nöjt för en människa. Tar man bort det finns det inte mycket roligt kvar. Vem vill sitta en fredag och käka blåalger liksom när man kan äta fläskfilé och gorgonzolasås?

• helene306
    Asereht skrev 2011-04-05 14:38:09 följande:
    43 är hon nu. Helt bisarrt! Min mor ser ut att vara jämnårig med henne ju och mamsen är 59.
    Va? Jag trodde hon var typ 55! Ska man inet se ung och fräsch ut med hennes diet?
    jeng skrev 2011-04-05 15:03:37 följande:
    båt ja. BÅÅÅÅÅT!

Snacka om att blanda ihop 2 uttryck!
    Åh, nu skrattar jag och sonen undrar vad jag garvar åt
  • helene306
    Pepa77 skrev 2011-04-05 15:41:29 följande:
    Tack för svaren. ja nåt måste det vara. Ska undersöka detta närmare. För igår kväll var det jobbigt att somna, för man visste att drömmarna skulle komma igen. ;(
    Ja, det kan det. Stress ökar kortisolet i kroppen och även om man sover arbetar kroppen med det. Vissa sover väl sämre när de är stressade, svårt att koppla av. Du kanske drömmer en massa konstigheter istället.
    Ja det är en massa konstigheter man drömmer.  En gång försökte jag hjälpa en hund o katt hem till sig där matte bor. En annan gång en vän som hjälper sambon med såriga händer, hon använder en bio light apparat. Som hon jobbar med i verkliga livet.
    En annan gång sprang jag en kort väg till en ica affär för att göra ett grav test.  Puh... Springturen betedde sig som i ett tv spel ungefär. Kunde inte springa rakt heller.

Jobbigt detta är.

Har nu sänt mail till min KBT kurator för fobier. Jobbar inom vårdcentralen. Kanske kan hjälpa en?
    Nu är inte jag jättebra på att tyda drömmar men om du vill hjälpa andra så skulle jag tolka det som att du vill mer än vad du hinner med. Det finns många i din närhet som vill saker av dig på ett eller ett annat sätt och du skulle vilja hjälpa men av olika anledningar kan du inte?  Att springa runt, runt men aldrig komma till målet är också något, du letar och letar men hittar aldrig rätt. Du behöver varva ner, du hinner inet med allt som du vill göra, du har för mycket omkring dig. Mina tolkningar. Om det stämmer vet jag inte.
  • helene306

Jag funderar på en sak. Sprang in på Willys i lördags och kollade Eldorados oliver. 0 kolhydrater. Jag köper Euoroshoppers och de är typ 4,3 g kolhydrat. Vad skiljer? De är båda fyllda med pimiento (eller hur det nu stavas, paprika är det iaf). Är det lagen de ligger i?

Jag kanske blandade ihop åldern med de olika Annorna förut. Var det Skipper som är 43 och Anka 40? Båda ser betydligt äldre ut och Anka ser läskig ut i sin stama kropp och ansikte. Sen pratar hon så illa, det kommer mest skit ur hennes mun och allt anspelar på sex. Bransligt. Skipper har en bra kropp tycker jag men jag trodde hon var 55 ...  oT, jag vet.

• helene306

Dagens kvällsmat, bacon- och fetaostsallad. Så himla god!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**