• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma!
    Jag är starkt emot att köpa utländsk kött med tanke på skillnaderna i lagar och regler kring djurhållningen osv.
    Men nu har då problemet kommit till bacon. Jag har provsmakat alla sorter jag har hittat på marknaden och tycker att Tulips är minst fett och det som smakar godast. Det är bara det att jag är till 99% säker på att det är danskt kött fast jag inte ser det på förpackningen.
    Jag bryr mig inte om priset utan hur baconet är och hur det smakar.

Ska jag behöva köpa scans feta bacon som är för salt bara för att inte köpa danskt griskött?
    Kan jag kompensera på något annat vis för att jag bryter mot min egen moral?
    HJÄLP!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Allrona skrev 2012-01-20 10:36:23 följande:
    Så j-a korkat argument av dietisten! Blir jag mer social för att jag äter en kaka till fikat eller potatis till maten!? Jag tycker nog jag är ganska social utan kaka, jag hinner ju prata deso mer eftersom jag slipper tugga
    Tänk dig då vilken socialt missanpassad utböling jag är som inte dricker vin, öl, alkohol, kaffe, saft eller läsk och så till på köpet äter LCHF och då inte ens äter fikabröd eller all mat som serveras.
    Suck vilken jobbig gäst jag är! För jag kräver ju verkligen att värdinnan sliter 3 timmar extra i köket och lagar specialkost till mig, eller så var det kanske inte... Jag bara står över, men ändå är jag ett irritationsmoment för min omgivning. Why?
  • Mandel
    mamman i skogen skrev 2012-01-21 08:04:10 följande:
    Stånk ännu en tråd av ngn som måste spy ut sitt hat mot oss som äter LCHF.

Hej förresten verkar som om familjeliv hade en liten atack igår så jag bytte signatur jag är "adams family" som bytt nick...   
    Och ett litet visdomsord rån douglas adams som sidot ;-D som jag tyckte kunde vara passande efterssom jag mest skriver i LCHF trådar...
    Va? Menar du att lite potatis inte kan lösa alla problem? Vad har du fått det ifrån?
    Jag är potatisodlare så jag vet att de kan det, så det så!
  • Mandel

Förr var det lättcreme fraiche (helst mini 5%) utblandad med mager kesella för att få så mager dipp/sås som möjligt.
    Nu är det den feta CF med 34% och så gärna i med lite (mycket) majonnäs för att det ska bli riktigt mumsigt.

Det var inte bättre förr!

• Mandel
    bemlan skrev 2012-01-25 15:00:03 följande:
    Här kommer en nybörjare som behöver tips och råd. Detta har jag ätit igår och hittills idag. Vad kan jag lägga till? Vad kan jag dra ifrån?  Är 160 cm och väger ca 69 kg. (gick ner 20 kg, höll det under 1,5 år och nu har jag gått upp 5 kg under hösten/vintern)

igår:
    Omelett på 3 ägg, 3 msk grädde, 4 skivor ost, 2 skivor rökt skinka

1 kopp kaffe

1 laxfilé ugnstekt  m rapsolja och citronpeppar. Baby spenat, 1 nykokt rödbeta, 1/4 fetaost, 1/2 dl quinoa, rödlök.

Blomkålsmos, 3 baconinlindade sparris (9 sparrisar och 6 baconskivor) 1 skiva ugnsbakad falukorv och 2 morötter.

2 koppar kaffe m. mörk chokladruta 85%

idag: 

1 kopp kaffe

Omelett på 2 ägg, 2 msk grädde, 1/4 fetaost, 2 skivor rökt skinka

1 laxfilé ugnstekt  m rapsolja och citronpeppar. Baby spenat, 1 nykokt rödbeta, 1/4 fetaost, 1/2 dl quinoa, rödlök.
    Skippa quinoan. Enligt slv innehåller den 21,7g kolhydrat/100g.
    Vet inte hur mycket ½dl väger, men det blir allt en del kolhydrater ändå...
  • Mandel
    Tillde skrev 2012-02-01 07:40:57 följande:
    Tack Aroma, får bli nån sån i helgen att knapra lite på, vill inte göra mousse eller så varje helg!
    Fast jag har provat olika fläsksvålar och blä!
    En sort var typ så torra så det kändes som att andas in en massa damm. En annan var torra, men blöta på vissa ställen på bitarna vilket gjorde dem skitläskiga.
    De senaste jag provade smakade bränt/urk.
    Har handlat på ÖoB, Netto och Maxi. Har nog inte lust att prova fler sorter...
  • Mandel
    Carolinalovetobias skrev 2012-02-02 08:34:15 följande:
    Hur får du i dig 1 dl cf?
    Man har i vaniljpulver och krossat linfrö och får i sig 2dl till frukost.
    Går utmärkt att blanda med vitlök och ha som sås/dressing till sallad och kött. Går att lyxa till det och ha i majonnäs om man vill.
    Eller varför inte röra ihop cf och riven ost med lite vitlök och klicka över broccoli och göra broccoligratäng.
  • Mandel

Någon som vet om det finns något bakmargarin som inte innehåller en massa palmolja eller liknande?
    Borde det inte finnas något som är gjort på typ bara rapsolja?

Är baknarkoman - äter inget själv, men älskar att baka kakor osv. och vill inte göra det med dåligt margarin och att baka på smör känns lite lyxigt.

Vilket bakmargarin är bäst?

• Mandel
    Teskedsmamman skrev 2012-02-06 09:42:50 följande:
    Lyxigt?! Jag bakar alltid på smör för det känns mest naturligt, pga celiakin så bakar jag massor.
    Jag bakar alltså och ställer i fikarummet på jobbet.
  • Mandel
    Flisis skrev 2012-02-12 21:29:19 följande:
    Har mått så otroligt illa nu ikväll och ont i magen.. Börjar vackla redan efter 5 dagar. Det funkar uppenbarligen då jag tappat 2,7kg men fyy för all varm fet mat i längden.. Känns inte fräscht alls!
    Ät tonfisksallad, äggsallad, räksallad, kycklingsallad med olika såser eller dressingar. Det är kallt.
    Ha mer grönsaker till maten du äter och kanske kokta då det inte blir lika fett som smörstekta.
    En krispig grönsallad?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**