• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Carolinalovetobias skrev 2012-03-21 21:35:43 följande:
    Tack. Ehmm.. Har en fråga till er där ute. Jag har mer å mer de senaste börjat lyssnat på kroppens signaler när den är hungrig.. Ibland är jag bara hungrig 1 ggr / dag, ibland 2, Ibland 0.. Om man fortsätter äta efter kroppens signaler finns de ngn chans att man kan sätta kroppen i svältläge :/?

Vad tror ni kära vänner? =)
    Och jag som är inne i en hungerperiod skulle svälla upp och bli tjock om jag åt när jag är hungrig. Skulle få äta nästan hela tiden...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Ninis skrev 2012-03-22 05:48:49 följande:
    Och det finns ingen barnpassning på gymmet?
     De närmsta gymmen här omkring har inte det. Vet inte om de har på de som ligger ytterligare några mil bort...
  • Mandel

Igår mådde jag väldigt konstigt/udda och kom fram till att det måste bero på "svältläget" som infann sig pga  för litet kaloriintag under hela förra veckan. Och så en del träning ovanpå det.
    Jag var så där konstigt yr i bollen som jag blivit när jag testat pulverdieter och hjärtat slår så hårt så det känns och hörs i hela kroppen.
    Låg på sängen och höll andan och såg hur tröjan över magen fladdrade i takt till hjärtslagen...
    Åt mer mat utan att överäta för mycket igår och mår bättre idag.

Och jag som först var inne på att det berodde på det slag jag fick mot huvudet för ett tag sedan, men det måste nog vara ätandet.

• Mandel

ÖoB kör 500g mandel för 28kr från idag och framåt en vecka!

• Mandel
    mammelie1891 skrev 2012-03-23 17:19:38 följande:
    Visst kan jag äta pizza om jag skrapar bort all fyllning från brödet? Vi brukar alltid äta pizza på fredagen runt lön. Tänkte köpa en med oxfilé och en massa annat gott och beasås till... det går väl?
    Fast det finns ju det som är mycket godare! Jag menar du får ju en nötbiff stekt i smör och grönsaker för samma pris bara att du får laga det själv...
  • Mandel
    Ninis skrev 2012-03-26 06:34:39 följande:
    Men vaddå, kände du dig tvingad att ta potatisgratäng? Antar att det var något kött och sås till? Det hade väl räckt med kött och sås och ev sallad om det fanns det!? Jag skulle absolut inte ha tagit potatisgratäng, om jag inte hade velat det.   
    Nu för tiden kan man slippa frågande om man innan måltiden tar glukosanol och sedan tar lite gratäng.
    Då slipper man sitta och ägna en helt måltid åt att förklara sig och sina val.
  • Mandel
    leias skrev 2012-03-26 08:02:58 följande:
    Fungerar glucasanol?
    De säger ju att det är bevisat och jag tror inte apoteket skulle sälja dem om de vore verkningslösa. Fast jag kan ju vara lurad...
  • Mandel

Här har det blivit automatisk oplanerad fasta idag. Var mätt sedan kvällsmaten igår när vi skulle äta frukost och eftersom jag visste att jag skulle vara borta på eftermiddagen när jag normalt äter mellanmål så tänkte jag att jag kör lunch idag istället.
    Glömde/struntade i lunchen...
    Har inte bestämt om jag ska ta mig en köttbulle till kvällsmat eller om jag klarar mig till frukost i morgon. Äter frikost kl9 så vem vet om jag står ut utan att svälta ihjäl

Och så det här med kläder.
    Är fortfarande lika förvånad varje gång jag kommer i byxor i storlek 36. Jag med mina feta lår har 36 i byxor från H&M, så vad sjutton har alla dessa smalbenta människor för byxor?

• Mandel
    Glass skrev 2012-03-30 10:52:10 följande:
    Vi ska vara hos svärmor och i ganska många dagar, så vem vet hur mycket jag kan behöva äta
    Dessutom så kanske hon tycker att det är kul att lära sig baka sånt som jag kan äta, så kan hon baka sånt åt mig i fortsättningen. Hon gillar att baka, jag gör det inte
    Så, jag har en plan med detta :D 
    Hoppas verkligen att din svärmor är bättre än min i detta avseende!
    Min svärmor krusar minsann ingen och duger inte det hon serverar så kan man vara utan. Så länge det inte gäller barnbarnen så klart. Hon frågar mig inte ens vad jag äter utan ägnar hellre tid till att håna och fåna sig över vad jag äter när jag själv kommenterar.
    Kan hon så häller hon gärna på lite extra socker på saker och ting bara för att j-klas. Det du!
  • Mandel
    Glass skrev 2012-03-30 15:24:15 följande:
    Det är hon, hon är helt, helt underbar. Jag kan antyda att det vore gott med en sak, sedan får jag det nästa gång vi ses... Hon är väldigt snäll
    Såna svärmödrar som du har skulle man bara vilja kunna radera ut ur sina liv. Ja fattar inte varför folk är så elaka ibland...

Vi ska nu dit på lunch idag. Livat värre! Det är makens lillebror som bestämt det då han bor på annan ort och är hemma över helgen.
    Jag sätter en hundring på att såsen i vanlig ordning är hälld över köttet och att grönsalladen innehåller en massa melon för det gör den alltid och kanske bostongurka som sist.... Bostongurka!?!
    Om hon VILLE kunde hon fråga mig och då enkelt ha såsen i en tillbringare bredvid köttet och lägga melonen till salladen i en separat skål. Hur svårt vore det?
    Om hon någon gång har haft kokta grönsaker så är de sönderkokta och ligger under såsen de med...
    Ja, hon serverar typ alltid samma sorts mat även om vi bara äter där 1-2 gånger per år.

Men tyvärr är inte människan elak, hon är psykiskt störd....
  • Mandel
    Glass skrev 2012-03-31 09:40:48 följande:
    Hur löser du det? Tar du med egen mat eller pillar du ut det du kan äta?

Synd att hon inte är elak, då hade man kunnat bli förbannad på ett annat sätt än när hon är sjuk... 
    Det blir till att pilla ut det jag kan äta. En pik här och där kanske... Även svärfar kunde ju intressera sig om han ville, men, men..

Och sedan kund ju människan ta tag i sitt liv och sina psykiska problem istället för att gå hemma och tycka att alla andra är dumma i huvudet. Då hade hennes liv varit mycket rikare!
  • Mandel
    Isola80 skrev 2012-04-01 16:48:59 följande:
    Tips på fiskpanering ist för mjöl?
    Sesamfrön
  • Mandel
    Loreena skrev 2012-08-30 10:01:28 följande:
    Tänk vad fantastiskt det är med LCHF och hur smaklökarna ändras! :) När jag av artighet smakar på lite fika när jag är borta på besök så slås jag av att det smakar rent ut sagt äckligt! Bara mjöl, socker och margarin! Min morfar fyllde år förra veckan och han bjöd på halvfabrikatsäppelkaka med pulvervanijsås gjord på lättmjölk. Vilket blask!! Det är bra mycket godare att bara slänga in ett klyftat äpple med lite smör och kanel på i micron och äta med vispad grädde med äkta vaniljpulver i! :D Eller så kan man göra i ugnen under hasselnötstäcke.. supergott! :) Jag tillåter mig en frukt ibland som fika, jag triggar inte på det .
    Håller med dig helt!

Provade en bit kladdkaka en gång nu i somras och blä. Hur sjutton har jag kunnat äta sådana i mängder förut?
    Tycker att mångt och mycket har en bränd underton i smaken eller hur jag ska beskriva det.
    Absolut inte så gott som jag minns det i alla fall!
  • Mandel
    Ninis skrev 2012-08-30 11:55:29 följande:

Jag kör oxå biceps med 5 kg på varje sida, ben med 5+2,5+2,5 på varje sida. Triceps är jag rätt svag i så där blir det 4 kg på varje sida. Axlar varierar mellan 3-4 kg beroende på vilken övning man gör. Jag känner oxå att jag blivit stark, så skönt! Och starkare ska jag bli
    Och jag fick lägga ned i juni pga en sena i armen som spökar...
    Fast det positiva i det hela är att jag klurade ut att det kanske finns ett samband med att jag slutade spela golf för jag fick ont i axeln, inte kan böja högerarmen uppåt bak på ryggen, fingrarna domnar när jag cyklar och så fick jag ont när jag körde med skivstång.
    Har nu tagit kontakt med sjukgymnast och fått övningar. Hej och hå vad roligt. Not!
  • Mandel

Helt ärligt så är jag så J-vla less på alla som ska hålla på och tjafsa med mig om vad jag äter.
    - Hörde du inte på nyheterna? Läste du inte på Aftonbladet?
    Och bla bla bla.

Vad ger människor för rätt att hoppa på mig och kritisera mitt kostval i mitt eget hem?
    Och varför läser inte de dessa larmrapporter med kritiska ögon så som jag gör? Varför läser inte de böcker i näringslära och annat och bildar sig en egen uppfattning? Varför ser de bara rapporterna som är negativa kring mitt kostval, varför ser de inte de som är positiva eller de som är negativa utifrån deras eget kostval?
    Varför kan aldrig någon säga: vad bra att du skippar socker, jag såg häromdagen att det är socker som orsakar blodfetter och inte majonnäs...

Det krävs ju ingen högre intelligens för att se att resultatet av en studie där man jämfört normalviktiga motionärer med feta, rökande soffpotatisar och sedan drar slutsatsen att det är rött kött som är det farlig är en helt galen slutsats.
    Jo, men de som åt mest rött kött hade ju högre dödlighet!!!
    Precis som om inte rökningen, alkoholintaget eller avsaknaden av motion spelar någon som helst roll...
    Så därför är så klart LCHF livsfarligt eftersom vi enbart sitter hemma och trycker i oss blodiga biffar med kryddsmör på hela dagarna.

• Mandel
    Såphia skrev 2012-09-09 13:56:37 följande:
    Apropå dumma kommentarer. Väldigt många tar sig friheten att kommentera vitt och brett om man äter "annorlunda". GI, atkins, VV, LCHF, soppor osv. "varför" är den ständiga frågan. Speciellt från kvinnor som gärna också påtalar allt som är galet med kosten. Men INGEN påpekar någonsin något om någon äter semlor, mc donaldsmat, kanelbullar eller frallor. Ät så mycket ni vill och när ni vill men LÅT MIG ÄTA VAD JAG VILL!!! Jag är VUXEN!!

Underbara resultat ni har i tråden! Går trögt för mig. Men strunt samma. Jag mår kanon.
    Som när jag slutade äta tårta på jobbet så fort det fanns. Varför äter inte du tårta för? Ska du inte ta en bit? Jamen du dör inte av lite tårta osv.
    När jag sedan försökte tala om att jag är inte ens sugen på tårta kl9 på morgonen så varför ska jag äta det bara för att så ville knappt någon lyssna.
    Och det var långt innan jag började med LCHF.
    Lyckades väl få ett fåtal att till slut hålla med. Varför äta saker som man inte vill ha bara för att alla andra gör det?
  • Mandel
    Totten81 skrev 2013-03-20 19:28:49 följande:
    Är inne på min 16e dag med Lchf och har tappat 5,3 kg och än så länge har det kännts riktigt bra, men idag har jag varit så otroligt sugen på godis o det mesta som är sött. Har ju inte direkt lust att trilla dit nu. Någon som har ngt dundertips för att döda sötsuget?
    Aktivera dig!

Visst går det att försöka äta annat, men varför trycka i sig en massa i onödan?
    Jag brukar tappa sugen helt om jag gör saker. Det är lättare att vara sugen om man bara "sitter still" för det är då man normalt brukar småäta skräp, men håller man full fart brukar man inte småäta och märker då heller inte av suget.

Städa, stryk, tvätta, baka, pyssla, ut och gå, borsta tänderna, rensa garderober/förråd osv.
  • Mandel
    TomMon skrev 2013-03-31 17:51:52 följande:
    Jag tar heller aldrig för givet att de som bjuder tänker på min livsstil, men jag blir så rörd och glad när de gör det!

TomMon skrev 2013-03-31 17:51:52 följande:
    Jag tar heller aldrig för givet att de som bjuder tänker på min livsstil, men jag blir så rörd och glad när de gör det!

Fast samtidigt så kan jag tycka att det är lite nonchalant av närmsta familjen/vännerna att inte ens försöka alls. Senast hade det inte alls varit svårt att bara ta av de bär som man dekorerade den vanliga efterrätten med och lägga i en skål och på med lite vispgrädde som ändå gjordes till efterrätten. Nu var vi två (inte samma familj) som fick titta på när de andra åt. Det är ju inte så svåry att fixa mat eller efterrätt bara man vill. Svärmor har snarare blivit expert på att verkligen göra så det knappt ens går att plocka ut ätbara delar ens av middagen. Massa frukter och bostongurka i grönsalladen, såsen (redd på vetemjöl) över köttet på serveringsfatet, hasselbackspotatis med en massa ströbröd på och aldrig vispgrädde längre utan glass. Sedan sitter hon och beklagar sig över att jag inget äter... Hon har haft över 2 år på sig att fråga... Blev faktiskt besviken på ett bröllop där det serverades fisk till de som inte åt kött, men jag fick samma sockerstinna efterrätt som alla andra och även samma tårta till kaffet. Vargör gjorde de skillnad på mig och de andra med specialkost? Brudparet visste gott och väl om att jag inte äter socker och det blev faktiskt pinsamt vid bordet när alla andra åt med god aptit och jag bara petade... Jag begär inte att de som inte vet att jag äter lchf ska fixa något eller om jag är på en enkel fika hos vänner/familj så begär jag heller inget special, men när folk som vet om bjuder in mig så tycker jag nog att de kunde göra så det finns något jag kan äta. Så gör i alla fall jag mot alla andra som av olika anledningar inte äter det "normala". Och det är inte så svårt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**