Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-07-26 19:23:59 följande:
    hade du äggvita i grädden? borde ju funkat om man gjorde som typ en cheesescake kanske? Lät då jäkligt gott i alla fall.
    Nope, men nästa gång ska jag vispa äggvita och grädde jättefluffigt, inte ta i för mycket kaffe

Jag gjorde efter receptet på pepparkakscheescake, men den är inte frusen...
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Idag gjorde jag pizza på ponesbotten, tunt med tomatsås, minikorv, skinka och mozzarella på... och så några basilikablad. När jag tog ut den strösslade jag över oregano... gud. så. gott!

• Teskedsmamman
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-07-26 21:29:49 följande:
    Åh ja måste ha världens bästa mormor! Hon fyller år imorgon och ska bjuda på mat på kvällen, paj skulle det bli. "Problemet" är då att jag äter enligt lchf och min mamma äter varken gluten eller laktos.
    MEN, mormor har bannemig gjort både vanlig paj, lchf-paj OCH gluten/laktosfri paj tils imorgon! Glad
    Både jag och mamma sa att nej men vi kan väl äta samma som er, eller skrapar ur innehållet å skippa botten, men nej, hon insisterade på att få göra så vi "kräsna" också kan äta, haha
    Jag har ju en son + bonusson som är glutenintoleranta och vi brukar göra samma mat ihop SKönt att det ändå många gånger bara blir 2 olika sorters mat än att jag skulle stå och göra 3 olika varianter på middag...
  • Teskedsmamman
    Mitka79 skrev 2011-07-26 23:15:11 följande:
    När ni minskar mejerier vad äter ni för fett istället då? Jag äter för mkt mejerier men vet inte annars hur ja ska å i mej...:S
    Kokosolja och ghee.. jag har problemet att jag får i mig för mycket fett och för lite kolhydrater Jag ligger >5 om jag får välja mat själv, inte så bra gissar jag...
  • Teskedsmamman
    Stikkan skrev 2011-07-27 00:39:03 följande:
    hej! har ätit lchf sedan feb 09 och tappade 35 kg. nådde dock inte mitt mål - fem ynka kg kvar när jag började slarva och äta kolisar, har slarvat en längre tid... Men nu är jag på banan igen Har precis genomlidit en dag av grym omställningshuvudvärk. det verkar bli värre och värre ju fler gånger jag går tillbaka till lchf. får se till att hålla mig till rätt kost så jag slipper detta igen teskedsmamman - jag trivs också bäst när jag håller mig runt 5g per dag. då får jag inget sug och kan säga nej när andra äter sötsaker. fast det blir enformigt - har inte så många "snålrätter" att välja på, så det blir en balansgång. jag fastnade direkt för ghee som du skrev om. googlade och såg att det finns de som säger att det är mjölkproteinfritt. vet du om det stämmer? eller om någon annan vet, så klart har två mjölkallegiska barn - vill att de ska äta så rent och naturligt som möjligt, deras smörgås"smör" har stört mig länge. lång innehållsförteckning... men vill inte prova något som de är allergiska mot...
    När man sjuder det (1 timma eller mer) så bränner mjölkproteinet fast i botten på kastrullen, silar man det sedan genom filter också så ska de bli absolut rent fett... jag skulle föreslå att ni testar (nu vet jag inte hur mjölkproteinallergi yttrar sig om man kan testa) men jag och resten av familjen som är laktosintoleranta klarar det utan problem...
  • Teskedsmamman
    jagäraf skrev 2011-07-27 07:52:15 följande:
    Jag vet att man inte "ska" väga sig varje dag men för mig funkar det bäst att göra så.
    Ärligt talat tror jag de flesta gör det Jag väger mig också varje dag...
  • Teskedsmamman
    Asereht skrev 2011-07-27 11:48:09 följande:
    Jag äter Max lowcarbburgare utan tomat och köper majonnäs eller bea som dip och lägger på. Funkar när man är ute och åker, vi åker ofta långt och det är inte alltid man kan/vill in i okända städer och irra omkring efter mat som passar alla.

Fast hemgjorda grillade burgare är bäst! *sugen*
    Så gör jag med! Eller så kör vi en korvmo för man blir ordentligt mätt på 2 90-grammare med beadip och lite grönsallad och lök...
  • Teskedsmamman
    Asereht skrev 2011-07-27 12:21:00 följande:
    Nu ahr jag blivit lite nyfiken på det här med Ghee. Att mjölkproteinkänsliga använder det förstår jag men vad har ghee för fördel för mig som inte har problem med mjölkproteiner? På vilket sätt blir Ghee bättre än normalt smör?
    Ghee har en högre beständighet mot temperatur och är således perfekt att steka i utan att det blir bränt smör smak. Det har en sötare smak än smör och jag tycker det blir en god twist på kaffet/teet.
    Det ligger på 100% fett istället för 80%...

Jag googlade lite och hittade det här

* Ayurveda listor Ghee fördelar för friskare hud, ökad mental klarhet och bra för matsmältningen.
    * Ghee hjälper din kropp att tillgodogöra sig näringsämnen från maten du äter.
    * Ghee har inget salt
    * Ghee gynnar de som är laktosintoleranta eftersom ghee är laktosfri.
    * Ghee tros innehåller anti-cancer och antivirala egenskaper.
    * Innehåller CLA eller konjugerad linolensyra bidrar till att underlätta viktminskning och stöd i att bli av med magen fett.
    * På grund av fetthalten, även absorberar vitaminer från maten den läggs till, och därigenom göra de vitaminer för kroppen.
    * För spädbarn och småbarn när de är i den fas av hjärnans tillväxt, är ghee det bästa fettet som ska läggas till i sin kost och sägs att utveckla minnet.

Lite test är googletranslate så ha överseende Hur bra det stämmer vet jag inte däremot...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-27 22:53:36 följande:
    Är ghee bättre än kokosfett eller varför använder man det? Cocosa ska ju innehålla en massa bra och tex hjälpa eksem och magsår oxå, samt mot rynkor och torr hud?
    Det ena utesluter inte det andra... Jag steker hellre i ghee än i cocosa och jag varvar mellan ghee och cocosa i kaffet/teet...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**