• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Asereht skrev 2011-05-03 12:53:27 följande:
    Grekiskt är gott
    sasod skrev 2011-05-03 12:54:23 följande:
    Bra tips! Älskar grekisk mat. Ska åka till Rhodos om 5 veckor vilket underlättar också. Annars är det ju lätt att förstöra allt under semestern.
    Jag tror det kommer gå bra faktiskt, om du inte själv väljer att fuska såklart
    Grekisk mat är som sagt jättebra tycker jag och lätt att göra om till lchf. Dessutom tycker jag grekerna är väldigt gästvänliga och tillmötesgående så vill man ha någon special brukar de försöka ordna det.

Älskar Rhodos, har varit där 4 ggr. Var dock ca 10 år sedan sist, så nästa semesterresa blir absolut Grekland. *ärfruktansvärtavis* 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    lillakotten skrev 2011-05-03 12:57:29 följande:
    Hej hej! Är ny på det här med lchf (började igår!) :) Så jag tänkte hänga med här för att få tips och hålla motivationen uppe!
    Välkommen och lycka till

Är det någon som vet var man kan köpa kokosmjöl ( förutom i lchf-butiken på nätet som inte levererar hit Demon )?
    Tyckte detta brödet såg gott ut,

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1054
  • Faile
    Bonanza skrev 2011-05-03 16:11:28 följande:
    En vecka med lchf och jag saknar något fluffigt och krispigt något enormt! Typ pommes, hårt utanpå och mjukt inuti. Allt med lchf är antingen slemmigt eller segt typ. Jag saknar det krispiga och hårdare att suga upp sås med till exempel.
    Här har jag både bild och recept på ett ganska gott bröd jag gjorde till skagenröran.

OBS att den blev ganska "fuktig" inuti så receptet är inte optimalt, går säkert att förbättra om man orkar experimentera. Dock blev det perfekt när jag skivade upp det och rostade det i ugnen några minuter

http://utlandsmamman.blogg.se/2011/march/dagens-middag.html

Tack för tipsen om kokosmjölet alla som skrivit
  • Faile
    Mandel skrev 2011-05-03 16:47:14 följande:
    3 ägg som jag rör ihop med 3dl torrvaror.
    Jag är dock en stortestare så jag tänkte ha 1dl mald psyllium i, men ops! Det räckte med en ½dl så blev det väldigt segt. Fick ha i ½dl vatten för att kunna röra runt.
    Nu har jag kört med 1dl krossat linfrö, 1dl pofiber och så ½dl psyllium och så vatten så det blir hanterbart.
    Brukar ha i lite flingsalt för smaken. Provade först att strö det ovanpå, men det bara ramlade av...
    Sist hade jag i dill och gräslökskrydda och det blev ok. Ska prova med chili och kanske vitlök nästa gång.
    Har även provat att ha kanel i för att göra dem mer som kaffekex. Dessa krossade jag och gjorde cheesecakebotten på igår. Dög gott och väl åt mig, men inte åt maken...

Smeta ut så tunt som möjligt på ett bakplåtspapper. Jag har även provat att kavla mellan två bakplåtspapper, men en slickepott klarar jobbet minst lika bra.

175graders ugnsvärme i 15min. Sedan skär man dem i bitar och rostar i drygt 50grader tills de blir krispiga. Jag brukar lägga över dem på ugnsgallret och vända på dem och så ha dem i ugnen 2-3 timmar ungefär.
    Det är som mitt knäckebröd ungefär fast jag brukar ha i 1dl mandelmjöl, 1dl kokosflingor och sen 1/2 dl vardera av linfrön och ljusa psylliumfrön.

Testade även att göra någon sorts kakvariant som faktiskt blev ganska gott. Då hade jag bara i mandelmjöl, jordnötsmjöl och kokosflingor samt kryddade med lite vaniljpulver och kanel.
    Ihop med kokosfingorna i blev det faktiskt riktigt sött och gott och doftar dessutom underbart i hela huset medan man rostar det i ugnen
  • Faile
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 17:17:24 följande:
    Jo men jag har tappat lusten med lchf pågrund av att jag inte får någon stöd av min sambo han tycker att jag äter för mycket fett han tror inte på de här de är svårt när båda ska äta. Men i söndags åt jag lchf kost och inge godis och jag har hållt mig utan godis sen i söndags
    Släng ut killen, så förlorar du massa onödig övervikt snabbt

Förlåt, ska egentligen inte skoja om det, för jag tycker faktiskt inte han verkar varken bra eller speciellt snäll.

Om du vill göra en op så gör den. Men det ska i så fall vara för att DU vill, inte pga vad han tycker och tänker om dig och dina kostvanor ( bara detta att han kontrollerar dina kvitton är ju helt galet ).
    Det är inte han som kommer få i stort sett hela magsäcken bortplockad, få dumpings, eventuella överflödshud-problem osv.
    Det är du som gör operationen, du som råkar ut för alla biverkningar och då är det du som måste vilja det själv.

En fråga bara, varför tror/tycker han att det är bättre att ta bort magsäcken istället för att äta fett? För jag antar att han tycker op är bättre, eftersom det verkar "godkänt" av honom.
  • Faile
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 15:39:50 följande:
    En dum fråga: Så eftersom ni säger att LCHF är en livstid, kommer ni ALDRIG mer äta en kladdkaka, en pizza eller godis? Det låter väldigt konstigt iaf för mig, jag vill dock kunna ha ett sunt förhållande till sådant.

Jag har aldrig frossat i något, men är tyvärr skåpätare/känsloätare.
    När jag säger lchf för livet, betyder det att socker och kolhydrater inte kommer ingå i min normala kost. Sen att jag kommer unna mig det någon gång emellanåt iaf, gör inte min vardagliga kost mindre lchf. Tycker jag
  • Faile

Efter att ha stått still nu någon vecka, så fick jag för mig att mina tidigare viktras till viss del blev "hjälpta" av kokosfettet i ischokladen jag åt nästan dagligen. Så nu har jag sen i söndags haft i en tsk kokosfett i kaffet på morgonen och visst, nu har jag rasat 2 kg igen Solig

Om det beror på kokosfettet vet jag inte, men får för mig det.

• Faile

Dagens middag - Lammstek provencale, ugnsrostade grönsaker, smulad fetaost och hemgjord aioli till.
    LOVE LCHF!!

Sorry, var bara tvungen att få det ur mig, så jäkla god mat man får äta och ändå gå ner i vikt Solig

• Faile
    Teskedsmamman skrev 2011-05-06 21:21:01 följande:
    Orkar inte läsa ikapp , ni skriver ju som om ni hade eld i baken

Nåja, hade hoppats på att väga in mig på 69.x idag eftersom jag låg på 70.2 igår, men se det sket sig, 71.0 och första mensen på 1½ år!

Så faktiskt ska jag ta det moget övervägda valet *eller hur* och begrava mig i nåt hekto godis, jag har varit superduktig i 2 veckor och behöver lite tröst idag när mensen återkommit efter förlossningen och maken lämnat mig ensam igen över helgen (som de flesta helger på våren)...

Vi ses imorgon igen med goda friska tag!
    Njut av godiset och ta nya tag imorgon du {#emotions_dlg.flower}

Själv sitter jag och sörplar lite gott rött och lyssnar igenom alla eurovisionlåtarna. Är en riktig sucker för schlagers ( och rock, märklig blandning men men ) så det här är liksom höjdpunkten på året. Ja, vinet gör ju sitt till såklart
  • Faile
    Teskedsmamman skrev 2011-05-06 22:15:01 följande:
    VIN! Där sa du nåt!!! Håller mig undan vin då jag gick upp 0.5 kg de andra gångerna jag testat... och godiset kan jag meddela, smakade skit! Det luktar mycket godare än det smakar Kräks Så nu är jag en erfarenhet rikare! Mina älskade cola-ferraris smakade bara parfym... gelehallonen smakade bara kemikalier och chokladen var en smaklös fettig sörja i munnen...

Men vinet hoppas jag smakar bra
    Känner igen det där. Fuskade efter noggrant övervägande under sverigesemestern och åt två glassar och en pizza ( olika dagar ) och allt smakade skit. Verkligen skit, inte gott alls.
    Har någ ändrat smaksinne rätt bra, men ändå tror jag att det ska vara så jäkla gott så jag blir ändå sugen ibland.

Aja, vinet smakar mums iaf
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**