• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Så, nu har jag också ansökt // Katja

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Southern Belle skrev 2011-04-12 15:01:20 följande:
    Är det någon som har receptet på THE kladdkaka lättåtkomligt?
    Recepttråden i TS 
  • Faile
    Southern Belle skrev 2011-04-12 15:11:59 följande:
    Tack!
    Var noga med måtten bara
  • Faile
    Lovey skrev 2011-04-13 06:08:00 följande:
    Woohoo -2,5 kg sedan i onsdags!
    Kul! 
    Grattis, vad kul!!!

Jag är helt förstummad. 21 medlemmar i FB-gruppen och en av dem visar sig vara en av mina bästa vänner Förvånad
  • Faile
    Annanym skrev 2011-04-13 08:37:15 följande:
    Jag kommer inte att gå med i FB-gruppen, men känner viss oro för att den här tråden ska dö ut nu...
    Kan informera om att FB-gruppen också är helt tyst just nu, så det är inte så att folk hänger där istället
  • Faile
    79Anna skrev 2011-04-13 12:35:20 följande:
    Hur mycket har alla gått ner och under hur lång tid

Hur gör ni med frukosten när ni jobbar??

Är just nu hemma och mammaledig och  då går det ju att steka lite bacon och ägg men när jag börjar jobba i aug, vad ska jag äta till frukost då, arbetar på en förskola
    Jag har gått ner 9,5kg ( snaaaart första delmålet 10kg ) på knappt 2,5 månad. Har 17kg kvar till målvikten.

Nu jobbar inte jag för tillfället utan jag är hemma med barnen, men försöker att för det mesta ha bakat knäckebröd hemma. Bra till frukost och lätt att göra färdigt mackor om man ska iväg någonstans. Senaste dagarna har det dock blivit äggsmör.
  • Faile
    bandit skrev 2011-04-13 13:24:05 följande:
    Ni som skär ner på mejeriprodukter, hur mycket skär ni ner då? Jag försöker undvika det så mycket som möjligt men jag är väldigt svag för ost (brukar äta stekt bacon och två bitar chèvre till frukost t.ex) och tycker att det är väldigt gott att blanda ner en tesked crème fraîche i röror och sallader. Och jag undrar också hur dåligt vitkål egentligen är ur lchf synpunkt? Jag äter inga andra grönsaker men i ett par dagar har jag gjort bl.a. coleslaw och idag gjorde jag en sallad på kräftstjärtar, bacon, majonnäs och ca 50g vitkål.. Det är ju så gott men det känns onyttigt.
    Vitkål är den grönsak som används mest här, för det är både bra och gott. Igår tex hade vi gräddstuvad vitkål till köttfärsbiffar och idag blir det smörstrimlad vitkål till fläskkarré och bea. Imorgon blir det troligen nån tredje vitkålsvariant
  • Faile
    jeng skrev 2011-04-14 07:43:34 följande:
    WIHIIIIIII!!!!! 66.9!!! Min efterlängtade 66:a! Som jag har kämpat!!
    Stort grattis, vad kul!! Solig
  • Faile
    Southern Belle skrev 2011-04-14 09:26:55 följande:
    Hahahahaha, den måste jag sno!

Jag är förlossningspedagog och håller förlossningsföreredande kurser och föräldrautbildningar samt enskilt förlossningsstöd (doula). Här kan du läsa mer om det www.mammastudion.se

Kaya - Äggvita sägs vara sammandragande och funkar kanske om man känner sig lite plufsig nån morgon, typ dagen efter.. Har ej testat dock men i övrigt håller jag med dig om att gulan borde vara nyttigare!
    Vad underbart ditt jobb låter.

Har själv funderat på att anmäla mig till doulautbildningen som finns här på Åland. Hade önskat så att det fanns doulor i Portugal när vi bodde där, då jag var tvungen att genomgå kejsarsnitten helt ensam ( ja, sjukhuspersonalen var ju där ).
    Reglerna där är ju liiite annorlunda, så männen var icke välkomna under snitt och råkade man föda efter besökstid, så fick pappan snällt vänta till dagen efter med att hälsa bebis välkommen.
    Så barn nr 2 såg han först dagen efter 12 timmar gammal redan

Men iaf, även om det bästa hade varit att ha maken där så klart, så hade jag varit ytterst tacksam för en doula som stöd. Ett viktigt jobb tycker jag.
  • Faile
    jeng skrev 2011-04-14 09:45:09 följande:
    Moiraine,
    Näääää, skojar du? Fy fasen så förlegat!  
    Ja, jag vet. Hela sjukhusmiljön är gammalmodig där. Turligt nog är läkarna väldigt kompetenta och högt utbildade, då vår första son föddes med kraniosynostos ( ihopväxt fontanell ) och fick genomgå en skalloperation när han var 7 månader.
    Southern Belle skrev 2011-04-14 09:49:20 följande:
    Tack, det ÄR underbart!  Vad roligt att du funderar på att bli doula! Det är så fantastiskt att följa blivande föräldrar på deras spännande resa! Hjärta

Men..... vilka hemska regler!! Portugiserna borde läsa det här:  www.svd.se/opinion/brannpunkt/jamstalldheten-...
    Hur är det med föräldraledighet och sådant i Portugal? Hur kom det sig att ni bodde där förresten? *nyfiken*
    Ja, det är mycket där som kan bli bättre. Allt sköts av läkare vilket är bra på ett sätt. Samtidigt så tror jag att barnmorskor är "mjukare" och mer tillmötesgående på ett annat sätt.
    Läkare ser ju bara det kliniska och det är så hela sjukhusmiljön är där. Väldigt kliniskt och medicinsk men inte så inriktad på mänsklig omvårdnad.

Föräldraledighet är 4 månader bara, men pga en bra arbetsgivare och även operationen sonen fick genomgå så lyckades jag förhandla mig till att stanna hemma iaf 10 månader. Att mannen tar fl där är väldigt ovanligt, bara att maken gjorde blöjbyten och körde vagn var väldigt konstigt i deras ögon

Jag ville resa och hittade ett bra jobb där på Maderia och efter bara 3 månader blev jag ihop med it-teknikern på jobbet, som idag är min make Solig
    Sedan flyttade vi hit till Åland när barnen var 2 år samt 4 månader.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**