jeng skrev 2011-04-14 09:45:09 följande:
Moiraine,
Näääää, skojar du? Fy fasen så förlegat!
Ja, jag vet. Hela sjukhusmiljön är gammalmodig där. Turligt nog är läkarna väldigt kompetenta och högt utbildade, då vår första son föddes med kraniosynostos ( ihopväxt fontanell ) och fick genomgå en skalloperation när han var 7 månader.
Southern Belle skrev 2011-04-14 09:49:20 följande:
Tack, det ÄR underbart!

Vad roligt att du funderar på att bli doula! Det är så fantastiskt att följa blivande föräldrar på deras spännande resa!
Men..... vilka hemska regler!! Portugiserna borde läsa det här:
www.svd.se/opinion/brannpunkt/jamstalldheten-...
Hur är det med föräldraledighet och sådant i Portugal? Hur kom det sig att ni bodde där förresten? *nyfiken*

Ja, det är mycket där som kan bli bättre. Allt sköts av läkare vilket är bra på ett sätt. Samtidigt så tror jag att barnmorskor är "mjukare" och mer tillmötesgående på ett annat sätt.
Läkare ser ju bara det kliniska och det är så hela sjukhusmiljön är där. Väldigt kliniskt och medicinsk men inte så inriktad på mänsklig omvårdnad.
Föräldraledighet är 4 månader bara, men pga en bra arbetsgivare och även operationen sonen fick genomgå så lyckades jag förhandla mig till att stanna hemma iaf 10 månader. Att mannen tar fl där är väldigt ovanligt, bara att maken gjorde blöjbyten och körde vagn var väldigt konstigt i deras ögon
Jag ville resa och hittade ett bra jobb där på Maderia och efter bara 3 månader blev jag ihop med it-teknikern på jobbet, som idag är min make

Sedan flyttade vi hit till Åland när barnen var 2 år samt 4 månader.