Tjejer, hur planerar ni att överleva december? Alla glöggmingel, lucia, jul och nyår? Jag har börjat baka massa kakor(testat massa olika allergivänliga saker till barnen) och eftersom allt är nytt så måste jag provsmaka. Och har man tagit en kaka blir det gärna en till och en till.... Jag får inget ökat sug efter det,men just när man tar kakan släpper alla spärrar. Och har man tagit en sockerstinn kaka på tisdagen så tror hjärnan att set är okej att göra det på onsdagen också, för sist gick det ju bra. Jag har inget sug efter kakan, utan det blir mer en vana att det är okej att ta en kaka. Efter helgens födelsedagsfirande (som jag testbakat inför) blir det väl lite bättre en kort period men sen måste jag baka inför jul. Ska erkänna att jag redan har ångest inför julafton vad gäller mat, kakor och godis. Främst gällande barnens äggallergi, ska testa med ägg här hemma innan dess men om de reagerar luftburet känns det skitjobbigt. Ska man då förbjuda mamma och pappa samt moster att ha ägg hemma? Eller välja att stanna hemma och fira jul själva? Ägg finns i så långt mycket mer än man tror. Och sen för egen del, att inte få äta saffranskransen med mandelmassa, pepparkakor, fruktkaka(som jag längtar och drömmer om hela året), risgrynsgröt och allt julgodis. Det finns en dag om året då ätordningen är helt störd hemma hos mina föräldrar och dt är julafton. Först en tidig frukost medan det fortfarande ät mörkt ute, bestående av saffranskransen och pepparkakor. Lunchen äts vid ett och är julbord och kakor till kaffet. Sen blir det risgrynsgröt vid 19-20 och godis och frukt när alla klappar är utdelade, brukar bli vid 21-22. Jag avskyr julmat men älskar de övriga delarna.
Vet inte hur jag ska överleva i år...