Fy så ledsamt det är att höra om hur dåligt alla mår! Och samtidigt känns det inte alls förvånande. Vi är alldeles för bra på att bara se symptomen och inte orsakerna. Lite som med att vi försöker bekämpa övervikten med denna kost när det de allra flesta gångerna inte handlar om maten utan om något betydligt mer grundläggande och existentiellt. När övervikten är borta är vi fortfarande inte lyckliga utan då är det något annat som är fel och så fortsätter vi att söka lyckan i tex träning för att få kickarna därifrån istället. Och så fortsätter det... Jag tror att vi måste börja inifrån för att kunna må bra. Jag har nyligen bekänt högt för mig själv vilket jag tror är grundstenen till mina viktproblem och min enormt låga självkänsla. När jag var ca 8 år och började lägga på mig lite (?) så nöp och petade mamma mig i fläsket och sa vad tjock du är, detta i samband med bad så jag var helt naken. Helt utlämnad fysiskt och helt utlämnad psykiskt, för vem om inte ens mamma ska vara den som tar hand om en och ser till att man mår bra? Jag har aldrig någonsin vågat säga emot så jag sa ingenting men hjälp vad den lilla kommentaren har satt djupa spår. Om inte ens min mamma tyckte att jag dög, vem annars skulle då tycka det? Inte jag iaf. Och så har det varit hela livet, fram tills nu. Jag har haft klasskamrater men aldrig en riktig vän, för jag har alltid förutsatt att ingen är intresserad av mig. Vad skulle jag ha som skulle göra att någon annan skulle vilja vara med mig eller prata med mig? Nej, själv har varit bäste dräng....en väldigt ensam och olycklig dräng. Men nu har jag börjat ta tag i situationen, jag går i samtalsterapi, får healing, ska testa kinesisk medicin, gör lite chi gong från det jag minns från en kurs för flera år sen, gör avslapp ingsövningar (mina ben kan fortfarande inte slappna av under avslappning men det börjar bli bättre), lär mig om feng shui, har börjat utmana mig själv att göra saker som jag tidigare smitit ifrån, konfrontera mina föräldrar (till föga nytta känns det som just nu) och ja jag gör så gott jag kan helt enkelt. Hoppas ni inte ser detta som en jobbig självanalys (i så fall får ni ruska av er det och gå vidare med er dag) utan jag hoppas att jag med min historia kanske kan ge någon den där lilla sista knuffen för att vakna till tillräckligt mycket för att ta steget och göra något åt grundproblemet. Jag känner mig stärkt över att ha lyckats göra det jag lovat mig själv de sista två dagarna och jag hoppas att jag kommer våga fortsätta.