• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

MissDezibel skrev 2011-04-06 15:25:23 följande:
    Hej
    Jag har bara snabbläst lite här i tråden och har tänkt mig på lchf kost.
    Har aldrig tidigare ätit så och tänkte att här lär ni säkert ha super bra tips och råd
    Helst av allt skulle jag vilja ha en bok där det stod det här och så här mkt ska du äta och det här ska du ABSOLUT INTE äta. För då skulle de bli så mkt enklare. Ja tycker det verkar vara så himlans mkt å tänka på. Jag ahr sökt efter rba böcker men vet inte riktigt vad jag ska köpa för någon...

Hur gjorde ni när ni började? Ni verkar alla ha kommit så långt och fått så bra resultat
    Googla och läs på nätet.

www.kostdoktorn.se har en bra nybörjarsida

Hur mycket av allt, det är kolhydratmängden som bestämmer. Mat med 5 g kolhydrat/100 g var aär vad man utgår ifrån. Självklart inga mängder. 1 dl mjölk är 5 g kolhydrat så även om 5/100 är ok kan man inet "överdosera" så att säga.

Annars äter man när man är hungrig och tills man är mätt.

Jag beställde pocketböcker, lchf-böcker när jag började. Jag sökte på nätbokhandelns sida och läste och beställde de som verkade bra. Bra kokböcker är Dr Dahlqvist och Airams kokbok och Anna Halléns (Anna har dock lite mer kolhydrater i sin kokbok).
    Litsfeldts böcker gillar jag. Han skriver enkelt.
    Matrevolutionen är också bra.
    Skaldeman gillar många, jag gillar honom lite halvhjärtat

Men jag slår ett slag för google! Där kan du läsa och ladda ner eller skriva ut helt gratis.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-06 16:16:50 följande:
    Jag har också mens nu och vill gå och äta kinamat Gråter
    Om jag känner efter är jag inte sugen men om någon skulle kasta Lys melk eller Kinapuffar på mig skulle jag inte stå med stängd mun om jag säger så

jucea: Tycker jag låter som en bra idé! "juceas intro till lchf-världen"
  • helene306
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-04-06 20:17:35 följande:
    hejsan!
    visst har jag uppfattat detta rätt, annars rätta mej! Men visst är de OK att äta LCHF när man ammar? Ska få min andra nu i maj, och hade redan innan en rejäl övervikt. Men visst 'är det okay att börja så fort bebis är ute? lätt att börja på sommaren då sambon är en grillgalning, så hela sommaren består av grillat och sallader, haha och feta såser till är ju aldrig nåt problem, hahaha!

Sen får man inte äta frukt, eller hur? Men bär är okay?

Har läst massa recept nu, och de är dessa 2 frågor jag har nu bara, så jag frågar er som är "experter"  
    Grattis till vad som komma ska

jucea har svarat dig jättebra

Jag ammade med lchf men körde inte direkt strikt. Jag fikade t.ex ibland om jag ville ha.

Efter förlossningen tycker jag du ska strunta i lchf. Du vet inte hur du mår än och att strama till med mat osv kan köra till det. Börjar du en liberal lchf nu när bebis fortfarande är i magen blir övergången lättare. Vad jag menar är att det finns något annat att fokusera på efter förlossning före mat Självklart ska DU också må bra så att käka lchf före limpor och köpemat är självklart ett bättre val. Ät så som du orkar, gör smarta val men var inte så strikt den första tiden tills allt lagt sig. Och glöm inte att dricka ordentligt!

Sen, nu är vi ju alla olika, men sura inte om det inte händer något på vågen. För mig tog det 3 månader innan jag gick ner och det går fortfarande skitsegt för mig. Men jag mår bra. Och det är huvudsaken :-9
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-04-06 21:23:42 följande:
    Ja, en del frågor iaf. Nu är ju tråden bara 2 sidor. Men jag tycker det är bättre om det inte blir till en vana innan tråden blir för lång.
    Nu är ju det min åsikt, ni andra får gärna säga vad ni tycker också.
    Jag var inne där för första gången igår och kolla hur jag snurrade till det

*visslar*
  • helene306
    missypissy skrev 2011-04-06 21:26:24 följande:
    Gud vilken dag!

Gick till tandläkaren klockan halv ett, efter att ha spenderat förmiddagen med att vara nervös. Och så är jag en dag för tidig!!!! IMORGON halv ett ska jag vara där. Är så trött på min virriga hjärna! Tur att jag bara bor några minuters promenad bort, annars hade jag nog blivit riktigt arg på mig själv.

Hela eftermiddagen har jag sen varit supertrött och supersugen. Vet inte vad det är med mig, men varje gång jag har satt mig ner har jag hållt på att somna. Därför har jag försökt hålla igång, städat och bytt gardiner och fixat... Men nu sitter jag! Och somnar nästan, gäääääsp.

Funderar på om jag kanske ska ta en liten bit chokladkaka ikväll... Bakade för ett par veckor sen när min syster var här och frös in resterna. Men jag minns inte hur många carbs det var per bit! Ligger ganska högt redan idag och vill inte komma alldeles för högt....
    Men vad träligt! Du har oroat dig i onödan! Tandläkarenär aldrig rolig men i morgon är det överstökat och eftersom du oroat dig idag behöver du inte göra det i morgon Lovar du?

Tröttheten, hur har du haft det med sömnen, hur länge har du kört lchf och pollenallergi?
  • helene306
    missypissy skrev 2011-04-06 22:01:19 följande:
    helene306 skrev 2011-04-06 21:33:27 följande:
    Men vad träligt! Du har oroat dig i onödan! Tandläkarenär aldrig rolig men i morgon är det överstökat och eftersom du oroat dig idag behöver du inte göra det i morgon Lovar du?

Tröttheten, hur har du haft det med sömnen, hur länge har du kört lchf och pollenallergi?
    Helene: Jag sover bra och har känt mig mycket piggare sen jag började med LCHF för 5 veckor sen. Men idag finns ingen kraft alls, vet inte vad det beror på... Har ingen allergi och har inte fuskat eller ätit dåligt på något sätt. Så jag vet faktiskt inte. Kanske bara är en "sån där dag" helt enkelt...
    Har du haft några omställningsbesvär under dessa veckor? För mig kom det inet i början utan efter ett tag och jag lovar: jag var ASSEG! Att gå uppför trappan var ett stort projekt, när sonen sprang runt i trädgården och ville spela boll satt jag och somnade. Jösses, jag har aldrig ngonsin varit så jädra trött i kroppen som jag var då. Antingen har du en trött dag eller så har omställningsbesvär gjort sig påmint. Det enda jag kan komma på i trötthets-väg
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-04-06 22:22:53 följande:
    Jag med. Dessutom behöver man inte skriva "favoritar" eller så för att tråden ska hamna i favoriter, det går att klicka längst ner så står det "Lägg denna tråd i mina favoriter". MORR. Nu har jag fått det ur mig.

Kram på er, you crazy biiiaaaaaatches  

Det är otroligt lätt att missa "Lägg denna tråd i mina favoriter", alla läser inte så ordentligt idag

(fast här läser alla bra, förutom ärthjärnan som undrar vad allt fuzz är över 4-6 PAKET bacon )

Natti natt!
  • helene306
    Mandel skrev 2011-04-07 07:24:43 följande:
    Läste precis att en fransk gynekolog ( Francois Papa) har kommit fram till att kosten kan påverka vilket kön barnet får.

Äter man mycket kött, ost, ägg, fisk och baljväxter, svart te och minneralvatten m magnesium blir det en flicka. Man ska även undvika skaldjur och kaviar.
    Äter man mycket banan, potatis, blomkål, tomater, spenat, broccoli, kål. Salt... Så blir det en pojke.

Alltså borde folk som går på LCHF få övervägande del flickor, eller?

Med sonen åt jag kolhydratrikt, husmanskost

Med dottern lchf

Kan det stämma tro?

Panering: Jag panerar inte kött men krossade fläsksvålar, mandelmjöl?

jucea: Häftig utmaning! Jag tror du kan spara mycket på att göra egen sallad än att köpa färdig. Angående barnmaten kan det var asvårt att helt drastiskt sluta när de är vana vi den men vad jag spontant tänkte: blanda ut mer pasta, potatis, ris med burkmaten och "vänj av" lite pö om pö. En burk kostar ju ändå 10 spänn och räkna högt 3 burkar/dag. Det blir 210 kr/vecka för ett barn. Kollar man på en burk innehåller den inte mycket potatis, typ 15 riskorn och 8 sladdriga spagetti (ja, jag överdriver ) så att fylla ut maten kan vara ett steg närmare att de äter din mat. Vi handlar främst på Ica men ibland Netto (där finns juicen vi vill ha ) Jag letar röda lappar på köttet och handlar när det är bra erbjudanden.

Jag har en liten egen utmaning Jag är duktig på att handla hem saker och till slut är frysen knölfull! Inte ens matlådor finns det plats för och det är så smidigt med matlådor. Så, jag ska försöka "tömma" frysen och använda upp det vi har innan jag handlar hem en massa nytt. Utmaning nr 2 är att äta upp de matlådor som redan bunkrar i frysen.

• helene306
    jeng skrev 2011-04-07 07:57:41 följande:
    och jag åt typ kladdkaka med första pojken, och chokladbiskvier med andra! :-P så det stämmer säkert!

Som tur är så går ju ungarna på dagis, så vi har väldigt låg matåtgång för ungarna här hemma. Det är en varsin burk per dag max i snitt gissar jag, för de vägrar ofta vanlig mat på kvällen utan det blir macka och så ett par kvällar också, och sen kanske 2 burkar på helgen. Men ändå så går det ju faktiskt att jaga priser på burkarna också om inte annat! Och korv och makaroner är ju billigt och det skulle nog mina ungar kunna äta varje dag

Gud vad kul med frysen! Det var ju det jag satt och höll på med igår, gjorde lite matlista utifrån vad vi har i frysen. Det var precis så som jag kom in på den här utmaningen!! I vår frys hamnar så mycket skit, men det finns en del bra med och det ska jag använda upp omedelbart!! Skiten som vi ändå aldrig kommer peta på kan jag ju tyvärr kasta. En del av det har följt med sen vårt förra hus, så det är ju verkligen ingen mening att ha kvar. Sen ska jag fylla frysen när det är extrapriser osv istället! Köpa såna klisterlappar att sätta på påsarna så att man faktiskt har koll på hur länge saker har legat och sådär! Det tror jag gör stor skillnad.
    Då kör vi lite samma utmaning då

Jag har börjat sätta datum på sakerna. Innan slängde jag bar ain och sen stod man där med en kycklinggryta. När hamnade den där liksom?
  • helene306
    mrsIce skrev 2011-04-07 09:13:30 följande:
    Bra tips det där med barnmaten, den idéen ska jag testa! Vår dotter äter bara burkmat (och självklart inte alla märken eller alla smaker) och det blir jä-ligt dyrt. Återkommer och berättar om det funkade =)
    Testar du och det funkar så återkom gärna Jag har ingen aning om ifall det funkar men jag har reagerat på att det mest är sås i barnmatsburkarna. Jag har en burk ståendes i kylen. Köpte eftersom dottern inte åt. Jag tänkte att jag får väl ge mig och testa. En pasta Bolognese orsakade värre rysningar än jag någonsin sett och en skrynklad mun utan dess like. Den åkte i soppen. Den andra burken ska jag nog ta med den till babysången idag Någon mamma tar den säkert.

Våra matkostnader, 2 barn och 2 vuxna, ligger på ca 5000:- /månad. Det tycker jag känns helt ok. Vi skulle kunna få ner summan aningens om jag planerade bättre, inte köpte hem så mycket som sen inte hinner användas och ev. måste slängas ... Jag jobbar på att bli bättre
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**