• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mamma till Noelle och William skrev 2011-04-07 14:04:27 följande:
    Tack!
    Bäst att avstå helt, tyckte det lät lite konstigt att kunna hålla på och baka, med sukrin... onödigt.
    Lägger en klick vispad grädde i kaffet istället så blir jag dessutom nästan mätt
    Eller grädde med bär?
    Vad har ni för fikatips? (snart kalas nämligen, därför undrar jag...)
    När jag fikat tar jag oftast endast kokosfett i kaffet. Eller grädde. I morgon har vi kalas. Om jag tar en bit tårta återstår att se. Just nu ska jag inte ha. Funderar på att smälla ihop några chokladbollar eller en laddning Bounty. Grädde med bär är helt ok.
    I mars när vi firade gjorde jag vanlig paj till kolhydratsätarna och en lchf-paj till mig och svärfar. Jag hackade nötter och stekte det i smör ihop med kokos och flagad mandel. Hällde detta över blåbär och hallon och värmde i ugnen. Till det serverades lchf-vaniljsås. Helt ok om jag ska vara ärlig
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Är min dator knäpp (eller jag?) eller är texten annorlunda och större hos er alla?

• helene306
    yena89 skrev 2011-04-07 15:43:30 följande:
    Allså min kropp är jätte cp just nu...har haft mensvärk i en vecka nu, brukar bara ha det första dagen. Och igår gjorde det ont att sätta i tampongen, kändes som att det var igensvullet. Jag hatar verklien att gå till läkare men blir det itne bättre får jag göra det endå. Rädd att det är nån infektion...
    Nån som upplevt sånt ?
    Nej det har jag inte. Jag har ont vid ägglossning men inte alls vid mens. Skumt eftersom jag har kopparspiral. Men men. Tampong använder jag inte heller men är du svullen tänker jag mer på att dina slemhinnor är irriterade. En tampong irriterar ordentligt. Använd binda istället så underlivet får vila.  Själv kör jag med menskopp, en underbar uppfinning för kvinnan och den kan jag varmt rekommendera

missypissy: Äh, det var väl skönt att allt kom ut där och då och att läkaren visade dig att du inte är i närheten av tandlossning. Ja, tänderna har man misskött genom sitt sockerberoende men det är ingen mening med att gräma sig nu. Gjort är gjort och du har tagit ett steg i att förbättra din tandhälsa rejält: du har slopat Cola, socker och rökning. Tänk vilken vinst! Se framåt, int ebakåt.
    Jag har fluorskador på mina tänder. Vi hade egen brun när jag var mindre, när vi flyttade till stan kom skadorna. De är gulbruna (jag hatar det, det ser ut som jag är uppfödd på kaffe och rökt sen barnsben, en rökare har vitare tänder än jag) och framtänderna har mörkbruna fläckar så jag har plastfasad. Jag har funderat på att bleka mina tänder men det finns en risk att plastfasaden blir så mycket ljusare än övriga tänder och det kan se dumt ut. Sen kostar det några dinarer också ...
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-07 16:16:59 följande:
    Jag använder bara tampong när jag ska iväg. Hemma har jag binda. Men skulle ta ut den innan natten och den hade inte sugit sig full, kanske det som gjorde att slemhinnan skadades eller något. Jag får vänta och se. När jag känner runt området där livmodern är känns det hårt. tror inte det brukar kännas så.
    Jo, menskopp har jag hört talas om, och ska väl införskaffa den när pengarna kommer in i kassan och jag känner jag har råd :)
    Var tampongen torr när du tog ut den kan det ha irriterat slemhinnan och gjort att det svullnar. När du känner runt området där livmodern är, menar du att du känner utanpå magen då?
  • helene306
    Bordeaux skrev 2011-04-07 16:27:19 följande:
    Hur vet man vilken storlek och hårdhet man ska ha?
    Jag beställde min Diva cup 2005 från www.mkopp.se Följ deras rekommendationer på sidan. Är du tveksam ändå så maila dem och fråga. De vet. Jag utgick t.ex efter att jag fött barn men jag fick snitt så jag tvekade, mailade och fick svar omgående. Utgå från din ålder, om du fött barn och hur mycket du blöder. Just hårdhet vet jag inte mycket om, det är nog en smaksak. Jag har inget att jämföra med eftersom jag bara hr haft denna. Ska jag beställa ny någon gång i framtiden funderar jag på en Lunette. Var det inget prova-på-erbjudande på en sån? (jag har inte kollat deras hemsida på evigheter).
    yena89 skrev 2011-04-07 16:33:19 följande:
    helene306 skrev 2011-04-07 16:30:07 följande:
    Var tampongen torr när du tog ut den kan det ha irriterat slemhinnan och gjort att det svullnar. När du känner runt området där livmodern är, menar du att du känner utanpå magen då?
    Jaa det var den, sen tror jag jag hade den för långt in med för det gjorde ont att sitta, är ganska "kort" och rätt liten av mig därnere så den där torra tampongen kan ju gjort sitt när jag drog ut den. Ja där under navel, inte över.
     Livmodern är ju en enda stor muskel och har du mensvärk är det som kramper i den så det är inte så konstigt om det känns hårt. Känner jag på min mage är jag också hård under allt sladder Fast jag har ju inte ont men när jag har haft mensvärk innan, som när jag var ung och hade kraftiga, HEMSKA menssmärtor, då var min mage stenhård.
    Maddisen80 skrev 2011-04-07 16:38:59 följande:
    Hej visst får man lov att dricka mineralvatten nångång ibland  med smak eller är de bättre att smaksätta vattnet själv ?
    Äter vi ute så tar jag alltid smaksatt Loka. Det är helt ok. Jag är inte så förtjust i kolsyrat vatten så jag föredrar kranvatten.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-07 16:54:52 följande:
    helene306 skrev 2011-04-07 16:47:58 följande:
     Livmodern är ju en enda stor muskel och har du mensvärk är det som kramper i den så det är inte så konstigt om det känns hårt. Känner jag på min mage är jag också hård under allt sladder Fast jag har ju inte ont men när jag har haft mensvärk innan, som när jag var ung och hade kraftiga, HEMSKA menssmärtor, då var min mage stenhård.
    Jo det är mest att jag typ aldrig haft mensvärk och kramper under hela mensen :P Men då fick kroppen för sig att testa nåt nytt då och jävlas lite antar jag ^^ Vet bara att den dagen jag fick det, igår morse, då hade jag smärtor jag aldrig haft innan :P Vart tvungen att ta 2 värktabletter, när det inte hjälpte stoppade jag i mig sömntabletter så jag däckade på sängen, men jag slapp ju smärtan iaf x)
    Aj aj. Ja, kroppen är en konstig sak emellanåt och får för sig både det ena och det andra. Förhoppningsvis har den bara fått ett spel nu och att du är värkfri nästa gång. Skönt att få sova en stund
    Jag brukar ta en Voltaren när jag hade känningar 2009. Det funkade bra och när jag var och kollade så spiralen satt där den skulle så sa läkaren att Voltaren är bra mot värk, de ger bla det till nysnittade mammor.
  • helene306
    adams family skrev 2011-04-07 19:11:22 följande:
    LCHF är iallfall fett cpbra sonen håller på att gå över mer och mer till detta och precis som med ketogen kost så minskar hans epilepsi när vi kapar kolhydraterna.  Tyvärr behöver han en hel del kolhydrater för att gå upp i vikt då hans spända muskler bränner 7 gånger så mycket som en normal människa. Lite moment 22 tyvärr men skithäftigt att man med kolhydratfri kost kan få svårbehandlad ep under kontroll tyvärr kommer vi nog inte nå dit med sonen men en minskning av anfall är ju toppen.
    Tråkigt att det slår ut varandra när hans anfall minskar! Jag läste i Matrevolutionen om ett par som opererade sin son som hade många, många anfall varje dygn. Sen fick de nys om lchf, testade och anfallen försvann. Jag tycker sånt här är himla faschinerande.

Bounty
  • helene306
    Finast skrev 2011-04-07 21:19:27 följande:
    Jag är sååå sugen på en plopp-lakrits!!!

Med mens ( och vidrig mensvärk) och +2 kg på vågen trots en vecka med UFO är inte motivationen på topp

Suck...

Men ni är jätteduktiga här, det är väldigt insprirerande att läsa  
    Om det känns som någon tröst så har jag det likadant men jag har inget sug efter något. Bara +2 kg ...
  • helene306
    Denebola skrev 2011-04-07 22:48:48 följande:
    Dagens fråga i LCHF-tråden: Hur förvarar man bajs på bästa sätt? (började fundera på hur lång hållbarhet bajs har, sen kom jag på att bäst före-datumet eventuellt möjligtvis redan lär ha passerat för bra länge sedan...)
    HAHAHAHAHAHA! Ah, kära nån, vad får du allt ifrån?

Bäst före är säkert när det kommer ut men om du vill ge dig på att testa bäst före utanför magen så go ahead
  • helene306
    missypissy skrev 2011-04-08 08:27:26 följande:
    God morgon!

Här har det blivit spontanbestämt att jag och D (exsambon) ska bjuda D:s syster, systerson, mamma och mammans sambo på middag ikväll. Ska bli hur kul som helst, så nu letar jag recept för fullt! Mammans sambo har tydligen börjat med LCHF nu i veckan, efter inspiration från oss, jätteroligt! Så vi är tre LCHF:are och de andra äter "vanligt". Så nu ska jag försöka komma på något riktigt fantastiskt gott, så att jag kanske kan lyckas locka över de andra till den här kosthållningen. Jag tror verkligen de hade mått bra av det!

Googlar och brainstormar för fullt, men om någon har några bra förslag på typ festmat, så säg gärna till!
    Något enkelt och väldigt gott som jag vill slå ett slag för  är krämig kyckling i ugn. Jag har den på min blogg Till nyår gjorde vi denna men bytte kyckling mot fläskfilé. Himla smarrigt!
    Vi åt den som den var eftersom det är bacon och champinjoner i men en sallad till är inte tokigt alls
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**