• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Pussilago skrev 2011-08-08 20:40:39 följande:
    Ok tack, vart kan man läsa mer om det här? Finns det nån vettig sida och inte bara massa "jag har hört, jag tror, kanske" osv Drömmer
    Bästa sättet att lära sig om Skaldemans ratio och rekomendationer är väl att börja hos Skaldeman själv. Läs hans böcker och kolla in hans hemsida.

www.skaldeman.se/
    Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht

Jag blir aldrig dålig i magen av kokosfett (som tur är) däremot om jag dricker kaffe med vispgrädde! Vågar aldrig göra det utanför hemmet. Drömmer

• Asereht
    Duntoffla skrev 2011-08-09 20:30:11 följande:
    Coop har Ekofoods smaklösa kokosfett för 45 kr. Jag köper denna på hälsokosten hos mig och där kostar den 119 kr.  
    Ekofoods smaklösa är bra tycker jag, den brukar jag köra på till typ allt. Gillar cocosan också men den är ju betydligt dyrare.
  • Asereht
    Pokergirl skrev 2011-08-09 21:07:00 följande:
    Är Cocosan också smaklös? Stod och höll i Rene Voltaires kokosolja men jag blev lite orolig över att det skulle smaka kokos så jag avvaktade.

Jag måste få detta förklarat för mig, grädde i kaffet, kokos i teet, vad är orsaken till att så många "fettar upp" genom kokos eller grädde? Är det för att slippa äta och därmed begränsa kolhydratsintaget maximalt?
    Vet att kokos har många andra positiva egenskaper men dessa antar jag är bieffekter för LCHF.

Sen har jag läst att mejeriprodukter höjer insulinnivån, vet någon hur det är med kokosfettet?
    Sitter och funderar lite på om jag initialt borde undvika just grädde i kaffet och istället ha kokosfett. Hoppas någon kan hjälpa mig!
    Kokosfett är ju rent fett och innehåller inga kolhydrater. Grädde däremot är ju inte rent och innehåller  mjälksocker/kolhydrater. Jag dricker sällan kaffe men om jag gör det så har jag en skvätt grädde i för annars tycker jag inte det smakar gott. Däremot te dricker jag rent eller med lite kokosfett i.

Jag har kokosfett i teet för att fetta upp lite, då vet jag att jag får i mig tillräckligt med fett. Dessutom ska det vara bra för både det ena och andra vilket jag tar som en bonus. Äter gör jag helt normalt ändå.

För mig funkar det att äta grädde och andra mejeriprodukter men för en del har mjölksockret en negativ inverkan. Enda sättet att få reda på hur det står till är att pröva sig fram. Olika kroppar fungerar olika.

Vet inte om det var till någon direkt hjälp men det är iaf vad jag har att säga om saken.
  • Asereht
    Grålle skrev 2011-08-09 21:29:01 följande:
    Asereht: Var i Nyköping kan man köpa Ekofoods kokosolja? Har letat efter Markattas, men den har jag inte hittat. Den fanns på Maxi ett tag, men nu har de slutat med den .
    Jag har inte hittat så jag beställer från Bodystore när jag ska ha. I sthlm har de på Coop men här visste de inte vad vi pratade om och kom dragandes med det silvriga paketet. *suck*
  • Asereht
    Annanym skrev 2011-08-09 21:53:42 följande:
    Är Ekofood samma som Biofood? Eller är det två olika sorter?
    Biofoods ekologiska är det ju jag kör med, inte Ekofood. Blev visst lite förvirrad där. Tungan ute

Denna alltså: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g

Prisvärd och funkar finfint till allt. MEN ta för guds skull inte den med kokossmak för den smakar F*N rent ut sagt! Någon liknade smaken vid traktordäck och jag kan inte annat än hålla med. Luktar gott av kokos men eftersmaken är pyton. Kräks Cocosa med kokossmak däremot är trevlig, smakar ren kokos.

Min burk med Biofood kokosfett med smak använder jag att smörja in mig med efter duschen, då gör den iaf fortfarande nytta.
  • Asereht
    Teskedsmamman - Du som verkade ha koll på det här med Ghee. Hur ska Gheen se ut när den stelnat? Min blir lite grynig i kallt tillstånd ska den bli det eller misslyckades jag totalt? Den smackar dock gott, mjukt lite smörkolaaktigt och den blir fin när den smälter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**