• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

jajja81 skrev 2012-04-26 20:26:22 följande:
    Ja det måste ju ha blivit för torrt fast jag hade i en halv dl extra grädde och en rejäl skvätt kokosmjölk med. Konstigt. Jaja, det ligger på ytterligare en avsvalning nu så får vi se om en stund.
    Mina har också varit rätt torra. Har inte kunnat sjuda dem några minuter som det står att man ska göra utan har nöjt mig med att det blir varmt. Sen har jag hällt i lite extra kokosmjölk om det var för torrt. Det är helt klart lättare att rulla dem ju kallare de är. Sist gjorde jag så att jag gjorde kluttar som jag la in i frysen och efter en halvtimme tog jag ut dem och formade till bollar.
  • Allrona
    Uppochhoppa skrev 2012-04-27 10:19:11 följande:
    Hur tänker ni som hänger i den här tråden kring träning? Är det bara maten ni har i fokus, eller planerar ni att träna samtidigt - eller att börja när ni skalat av kilon? Jag tycker det här med träning och lågkolhydratkost är himla intressant, därför att många som äter lchf tänker att "jag äter såhär och går ner i vikt - hurra jag slipper träna" - vilket ju inte är toppen ur hälsosynpunkt.

Dvs, man kan vara smal och inte vara särskilt hälosam och ha en kropp som inte orkar så mycket. Hur tänker ni?

Daglig dos av träningsinspiration för träningssugna finns på uppochhoppa.se
    Många här i tråden tränar ganska intensivt. Jag tror att det är en myt att de flesta lchf:are inte vill träna, visst finns det några som skryter om att man minsan slipper träna när man äter lchf men de flesta inser nog att det är hälsosamt att träna. Gå ner i vikt kan man säkerligen göra utan träning till en viss punkt men för att bli fit krävs även träning.
  • Allrona
    Hon den där skrev 2012-04-27 10:20:42 följande:
    puffar upp den
    Har också köpt den men än så länge endast använd i dotterns turkiska yougurt på morgonen Ikväll tänkte jag göra någon efterrätt och då kanske använda lite stevia.
  • Allrona
    Hon den där skrev 2012-04-27 10:21:10 följande:
    och puffar upp den
    Det står på förpackningen
  • Allrona
    Alvi skrev 2012-04-29 07:34:25 följande:
    Hej, o allvetande LCHF:are!

Har sett att solrosfrön har mycket högre kaloriinnehåll än jag trodde, och jag kör lite båda delar; håller koll på kolhydraterna och kalorier.

Till min frukosthavregrynsgröt - skulle ni säga att en knäckemacka med leverpastej eller en hög solrosfrön med samma kaloriinnehåll är bäst att komplettera med?

Jag tror jag borde klara en knäckemacka i den situationen, så tidigt och så icke-mjukt bröd...
    Helt klart solrosfröna. Solrosfrön innehåller en hel del bra fett och massor med vitaminer och mineraler. Rena hälsokosten!

Men du - varför äter du havregrynsgröt? Det är ju inte en ok frukost om man äter lchf! 1 dl havregrynsgröt innehåller 11 gram kolhydrater och jag antar att du äter mer än 1 dl? Äter du 2 dl har du alltså ätit mer än det antal kolhydrater som de flesta lchf äter under en hel dag.  
  • Allrona

Jag tycker också det är ok att välja att frångå lchf ibland. Jag planerar att äta såhär hela livet om jag fortsätter att må bra av det och jag kommer då och då ha planerade fusk. Tex om jag är bortbjuden kanske jag väljer att äta efterrätten fast den innehåller socker. Man måste få välja det själv. Sen är det såklart inte bra för viktnedgången!

• Allrona

LinaLoj - jag tror det är Hermestads Stevia som inte alls är lchf-vänlig. Kolla innehållsförteckningen!

• Allrona

LinaLoj - japp, maltdextrin är absolut inte bra. Det är någon man bl.a. tillsätter i sportdryck eftersom det höjer blodsockret snabbt!

• Allrona

Folk - keldasoppan blir snabbt mycket kolhydrater! Den skulle inte jag välja att äta alls!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**