• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mina småtroll skrev 2012-03-02 13:54:39 följande:
    Såg att det pratades om träning

Jag köpte Olga Rönnbergs magträningsprogram för mammor (pappershäfte) igår. Så idag körde jag igång!  Är ganska matt i bålen just nu

Helst hade jag velat ha hennes PT-tjänst, men tyckte det var lite dyrt. Så jag ska testa detta programmet nu. Jag tänkte vara tokseriös i 6 veckor och ta bilder och mått på magen, hoppas det kommer hända lite grejjer!

Någon annan som har testat Olgas tjänster eller program?

Annars är jag inne på "de sista 5 kg". Har dragit ner på kosten ganska mycket. Stod på en platå innan, men nu har jag gått ner 2.6 kg på 2 veckor, så skönt! 
    Jag är också sugen på att testa Olgas magträning. Du får gärna berätta mer om nån vecka när du har kört det ett tag
  • Allrona

Fia - har ingen länk men kolla kostdoktorns blogg där han har en länk där man kan läsa lite ur Anna hallens senaste kokbok. Där bland recepten finns våfflor har jag för mig

• Allrona
    Skruttefia skrev 2012-03-07 11:23:48 följande:
    Hur hanterar ni kommentarer på jobbet? Jag tar med matlåda till lunchen, så då slipper jag de dagliga kommentarerna. men - vi har gemensam frukost minst en gång i veckan och likaså fikabröd minst en gång i veckan. Det är inte mycket jag kan (eller snarare VILL) äta och naturligtvis så blir det kommentarer. Jag försöker hålla mig väldigt neutral och säger något svävande om att jag dragit ner radikalt på socker/möjl/pasta/ris och börjat röra på mig mer för att få bort mina "trivselkilon" - andas inte ens ordet LCHF. Blir bara så J...A trött eftersom det tydligen är otroligt provocerande för många att jag är så "karaktärsfast" Demon
    Jag nämner inte heller lchf på jobbet, säger att jag har dragit ner på kolhydrater för att jag mår bättre då. När man säger att man mår bättre blir det inte så mycket kommentarer. Jag har blivit av med min migrän sedan jag började med lchf och det brukar jag säga som anledning då är det ingen som kan säga att det jag äter inte är bra  
    Jag åt inte tårta som serverades innan lchf heller eftersom jag inte gillar tårta men visst har jag fått kommentarer, men jag anser inte att någon annan har med det att göra. Socker är inte bra för någon, det är ju inte något "lchf-påhitt" och vill de proppa i sig socker är det deras val, jag väljer att låta bli  
  • Allrona

Jordgubbe - jag vet att Anna hallen har skrivit på sin blogg för ett tag sedan om lchf efter gastric bypass.

• Allrona
    bratz skrev 2012-03-09 07:32:39 följande:

Ja om jag får avbryta denna hm.. trevliga stämning så har jag en snabb undran. Har själv kört lchf i två veckor snart o de funkar över förväntan. Ja alltså viktnedgången går sakta men har inte förväntat mig annat heller, men däremot mår jag BRA o är nästan aldrig hungrig =)
    Men till min fråga, jag o mannen ska åka på spa imorgon o vi har gjort så förut att vi har tagit med oss sushi som vi ätit på rummet mitt på dan eftersom middagen inte är förrän sent på kvällen. MEN sushi är ju liksom no no nu. Vill inte heller käka de en dag "bara för att", för jag fuska en annan dag när vi var med kidsen på donken. Jag åt bara lite lite men blev så jäkla dålig i magen så de gör jag nog inte om. Och speciellt inte om jag ska tillbringa helgen på spa inne på toa liksom ;) Nja jag funderade lite om man kunde ta med skaldjur o käka... hm nån som har tips om nåt lätt att ta med o äta? Kan ju inte vara varm mat heller...  

Ostar, oliver, salami blir mysig plockmat på rummet
  • Allrona

Har ätit alldeles för liberalt ett tag och känner att mitt sötsug är tillbaka och jag blir hungrigare. Inte fuskat med otillåtna livsmedel men har nog legat på närmare 50 gram kolhydfrater ett tag. Kör kalas i helgen, då jag faktiskt har planerat att fuska med en liten bit potatisgratäng,  sen går jag på ordentligt strikt lchf nästa vecka. Ser faktiskt fram emot det, gillar inte alls att vara hungrig och ha sötsug! Har gjort en bra matsedel och ska för första gången testa helt utan mjölkprodukter. Det blir mycket kryddsmör och majonässåser

• Allrona
    jordgubbe88 skrev 2012-03-11 22:59:27 följande:
    Jag behöver lite tips och råd från er erfarna lchfare=). Jag började med lchf i veckan och är riktigt riktigt taggad. Men nu är det så att jag ska på dop om 2 veckor och jag vet inte hur jag ska göra med maten. Hade jag hållit på några månader så kanske jag hade kunnat tänka mig att fuska lite. Men så här tidigt så vill jag liksom köra på ordentligt. Så min fråga är då hur gör/gjorde ni med kalas? Säger ni bara att ni följer lchf om någon eller äter ni lite för "syns" skull? Nu vet jag visserligen inte vad det kommer att bjudas på, men antar att det blir tårta och kakor i alla fall.  
    Ta bara kaffe och strunta i det söta fikat. Så har jag ofta gjort innan lchf också eftersom jag inte gillar tårta så mycket. Frågar någon är det ju bara att säga att man inte är sugen eller att du har slutat äta socker eller liknande. 
  • Allrona
    Dannie skrev 2012-03-12 00:19:16 följande:
    Har en fråga som någon här inne kanske kan hjälpa mig med? Jag går på måltidsersättning på halvfart och äter lchf när jag äter mat. I helgen hade jag en liten dimp (stress, dålig sömn mm) som fick mig att proppa i mig en massa skit (godis och ostkaka...) och fick ganska snabbt ont i magen. Mådde konstigt hela nästa dag och på kvällen vart jag jättedåligt i magen. Fick ont och mådde illa och det var typ som en magsjuka. Detta höll i sig hela dagen idag (söndag) och känns först nu lite bättre. Kan det vara så att det var godiset som gjorde mig så dålig? Någon annan som varit med om liknande?
    Sitter själv här med superont i magen efter en fuskhelg så ja, magontet är nog från fusket. 

Men är det verkligen bra att blanda måltidsersättning och lchf? Varför kör du inte lchf helt? Måltidsersättningen ska göra att du hamnar i svältläge och lägger du då till lchf-mat hamnar du inte i svältläge och effekten förstörs. LCHF ska göra att du hamnar i ketos pga lågt kolhydratintag men måltidsersättningen innehåller troligen ganska mycket kolhydrater i form av socker och därför förstörs effekten av lchf. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**