• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-04-20 21:01:35 följande:
    Jag bor i Motala
    OK, jag undrar bara eftersom jag har torpet i närheten av där dina ägg kommer ifrån...
  • Kaya

Börjar drömma om alla möjliga pippifåglar och olika sorters ägg... *mmm*

Idag blev det äggmjölkslatte och omelett med skinka och ost stekt i massa smör till frukost = många ägg.

Lunch: LCHF-våfflor som blev kvar sen igår (=massa ägg) med rökt lax, cf, röd lök, tapenade på och sallad till. Efter kaffe med lite standardmjölk (!) och några ischoklad och en bounty.

Middag förrätt rå zucchini och stark ost i tärningar *mums* huvudrätt blomkålsmos och lax med haricots verts, sardeller (inkl oljan), oliver, cocktailtomater och olivolja i ugn = min favoriträtt (och har varit min favorit i åratal!).

Nu blir det snart rött te och mera bounty.

Life is good - men inte rasar jag i vikt inte! Konstigt eller?

Imorgon ska jag laga älgstek och försöka få till den som min mamma lagar den. Med enbär, viltkrydda, vitlök, viltfond osv och stekt i mycket smör i gjutjärnsgryta. Sås på stekskyn + creme fraiche. Väldigt gott!

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-20 21:40:28 följande:
    Åhh vaaaaar???? Vi har sommarstuga i området med (bor ju iofs inte många mil därifrån heller)
    Inte så långt från badplatsen och campingen vid Lien. Ni då?

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-20 21:48:01 följande:
    Utanför Godegård.
    Hello neighbor! *vinkar*

K
  • Kaya
    Madelen skrev 2011-04-20 22:39:36 följande:
    Wiie nu har jag klarat min 3e LCHF-dag. Idag höll jag mig 5-6 timmar efter frukost, glömde äta för jag blev inte hungrig Tungan ute

Yrselattacker är inget att oroa sig över va? Mest när jag reser mig upp och så, antar att mitt blodtryck är ännu mer sänkt nu kanske?

Är det nån som har ngt tips på påskmat? Finns ju ägg men inte så kul att äta bara det. Ska till svärfamiljen (i motala Flört) och vill göra ngt att ta med!
    LAX!
  • Kaya
    Clanica skrev 2011-04-21 12:25:39 följande:
    Är bara så kräkless på att väga & mäta. Hade hoppats på att det skulle räcka med att hålla sig till att äta "fritt" av det som innehåller under 5 kolisar/100g
    Precis vad jag också hade hoppats skulle duga. Det är på DET sättet som jag trodde LCHF var en "mirakeldiet" och en "LÄTT" väg till viktnedgång - inte att det skulle gå jättesnabbt eller inte innebära några utmaningar, men att man i alla fall skulle slippa tänka på MÄNGD, så länge man håller sig till rätt matvaror! Jag är lite besviken att det inte funkar på det viset för mig, så himla ledsamt liksom att man skulle behöva ransonera tomater, lök och blomkål, men samtidigt inser jag ju att det säkert är extra liten chans att man rasar i vikt sådär snabbt och lätt om man ligger nära målvikten - jag vill egentligen bara tappa sisådär 6-8 kg (skulle jag tro, jag väger mig ju aldrig utan bara gissar).

K
  • Kaya
    The Kittycats skrev 2011-04-22 16:33:12 följande:
    Troratt Kaya köpte en Philips som hon var nöjd med? Ca 700-800 kr har jag för mig.
    Jag tänkte unna mig en när skatteåterbäringen kommer
    Just det en Phillips, jag tror inte ens det var 600 som den kostade, minns inte riktigt men den kändes i a f inte jättedyr och det blir väldigt god glass!

K
  • Kaya

Glad påsk!

Frukost: Äggmjölkslatte, omelett m skinka och ost (stekt i mycket smör), 2 cocktailtomater + lite rucola, fröknäcke med Bregott....
    Lunch: Fröknäcke (ny sort) med philadelphia, 0.5 avocado, lite tapenade, sallad. Till efterrätt violte (min favvo) och 3 st Bounty (de sista som var kvar, jag brukar annars nöja mig med TVÅ men när det nu låg en ensam och skramlade i botten av plastlådan... ja ni som har samma problem som jag med att sluta äta goda saker förstår hur det blev!!!)!
    Middag: Förrätten nyss (medan vi väntar på några släktingar) blev ostbricka med grönsaker och olika ostar (och ännu lite mer fröknäcke) och oliver, sedan blir det kött med fet sås och blomkål gratinerad med olivolja och chevre... aaahhh gott!

Sen blir det säkert nåt mer gott under kvällen, kanske t o m lite vanlig mörk choklad för nu har jag slut på LCHF-bounty och LCHF-ischoklad. Det är ju påsk goddamit!

Nu när jag skriver upp inser jag ju att jag äter väldigt MYCKET fröknäcke - ost - LCHF-"godis"...

K

• Kaya
    Nallebjörnis skrev 2011-04-22 18:15:58 följande:
    vilket märke?? nyf
    En PHILLIPS... Jag har inte koll på exakt modell för jag är inte hemma hos mig så jag kan kolla.

Men om du söker på "glassmaskin" och "bäst i test" så lär du hitta den, det var därför vi köpte just den!

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-23 19:33:13 följande:
    80 gram kokosfett (jag kör med Cocosa eller Renée Voltaire) med smak
    100 gram Lindts 90%
    kanel.

Blanda allt i en kastrull och smält på svag värme - häll upp i formar. Klart!

Jag vet att Kaya blandar i mintessens i sina - lär ju inte vara äckligt....  
    Nej minsann och sist körde jag 85% choklad plus lite 50%-ig choklad med havssalt - det var inte heller helt fel!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**