• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag!

Brunch vid 10: Äggmjölkslatte på kokosfett, ett ägg och starkt kaffe (shit jag börjar nästan gilla det här...?!), två kokta ägg, 0.5 pkt grilloumi och en massa champinjoner stekt i smör, rucola.

Lunch på stan vid 15:30: Dubbel espresso m vispgrädde. Specialsallad som tjejen på cafét så snällt fixade: isbergssallad, gurka, rökt lax, kräftstjärtar (hoppas de inte hade simmat i sockerlag...), olivolja i en liten skål intill! Några bitar av mitt eget fröknäcke som jag smusslade med mig i handväskan (dessa doppade jag mycket listigt i olivoljan eftersom jag inte hade något smör! ).

Löpning 5 km.

Middag vid 20 (före majbrasan!): 2 st modifierade LCHF-våfflor (2 ägg, Mellangrädde, fiberhusk, smör i våffeljärnet). Ovanpå ett berg av räkor, rökt lax (igen!), CF med dill, salt o peppar. Lightläsk.

Kvällsfika vid 22.30 (efter majbrasan!): Rooibos.

Nu sitter jag här och har min favoritost (10% fett!), ischoklad med extremt lite carbs och valnötsbollar på bordet framför mig. Det är bara att proppa i sig. Men det borde jag säkert inte...

Suck, det är inte så mycket hunger som är problemet, utan detta att det är så mysigt att sitta och fika och äta goda saker på kvällen när barnen har lagt sig och brasan sprakar på torpet...

K

• Kaya

jucea och ixi, tusen tack för snabb respons i den sena valborgskvällen, perfekt stöd när jag nu sitter här och kämpar för att hålla tankarna borta från allt jag SKULLE KUNNA ÄTA NU...

jucea, det låter helt suveränt - helt klart liknande som jag har ätit förut när jag har kört fitnessmat fast med skillnaden att det blir NOLL bröd, frukt, potatis osv och MER fett istället. På så vis kanske man kan gå ner i vikt fast man äter en del grönsaker och samtidigt slippa den där kolhydratkarusellen som man faktiskt får t o m av mitt eget surdegsbröd och av frukt (INTE bananer o druvor) som man kombinerar med ost/nötter osv.

Jag för min del älskar alla former av kål så det lär bli en del blomkål, broccoli, vitkål, spetskål osv. Men jag har definitivt fått en tankeställare när det gäller grönsaker och kommer nog inte att äta typ en hel paprika och två hela tomater som hungerstillare medan jag lagar mat, typ...!

En av de allra bästa sakerna med att testa LCHF tycker jag har varit att man helt plötsligt INSER hur mycket carbs det är i vissa saker som man åt förut utan att TÄNKA på att det blev en massa kolhydrater, till och med som en person med en viss medvetenhet om GI, som har testat att köra olika typer av "proteindiet" osv... Jag har t ex bytt ut pasta ris och potatis mot grönsaker för det mesta i åratal, men samtidigt fuskat med inlagd gurka som jag älskar ("det är nog mest spadet som är sött"), kaviar, hur mycket jordnötter och jordnötssmör som helst ("nötter är ju både low carb och GI, måste vara bra" - goddamit jordnötter är ju inte ens en NÖT!!! ), osv osv.

K

• Kaya
    Segelvind skrev 2011-04-30 23:43:18 följande:
    Enkel fråga:
    Vad säger LCHF om vitaminer.....känns inte som att man får i sig vitaminer om man inte äter frukt och en variation på grönsaker. LCHF är ju mest gurk- och salladsinriktad.
    Det undrar jag också!!!

men man kanske inte behöver lika mycket vitaminer och antioxidanter om man inte sabbar och sänker sin kropp med en massa kolhydrater?

jag tar en multivitamin när jag kommer ihåg det, men... det är inte varje dag precis.

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-30 23:47:23 följande:
    gurka och sallad? Noooo!

Broccoli
    Blomkål
    Lök
    vitlök
    paprika
    vitkål
    svamp
    tomat (med måtta)
    abugerine
    squash
    spenat
    sparris
    purjolök

and on and on... Frukt är sällan en källa till annat än fruktsocker och vatten, ev lite fibrer också

Problemet är ju att de grönsaker på listan som innehåller mest vitaminer och antioxidanter också i allmänhet är de som ligger närmast 5/100, vilket betyder att om man vill gå ner i vikt med LCHF får man bara äta liiiiiite av dem... och för att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter har i alla fall jag hört att man måste äta MASSOR av grönt?

K
  • Kaya
    FiaFunderar skrev 2011-05-01 11:49:38 följande:
    Halloj allesammans!

Hoppas ni hade en trevlig valborg. Det hade vi. Vi blev bjudna på MYCKET god mat och så bada ví badtunna till sent in på natten Glad
    Det som var lite roligt var att vi var bjudna hem till en arbetskamrat som är en liten "mc-knutte" med tatueringar överallt och är allmänt "tuff". Ibland har man förutfattade meningar...
    När vi kom dit så stod han och höll på i köket och sa då: Jag vet att ni håller på med sånt där GI eller LC-blablabla vad det nu heter... Så jag har gjort massa hemmagjord tzatziki och coleslaw på creme fraische och sen så grillar jag oxfilé och färska räkor. Hoppas det duger! Flört 

Så sött av honom. Sen hade han gjort en liten potatisgratäng till dem som ville ha. Så det var faktiskt en ganska bra LCHF - valborg Skrattande
    Men gud vad härligt!!!

Som min stackars mamma som helt plötsligt fick ställa om sig att jag inte åt potatis osv längre ( jag som brukar älska hennes husmanskost) och stod och kokade ägg åt mig, köpte hem bacon och gjorde allt hon kunde för att det skulle funka för mig... sånt blir man liksom RÖRD av!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-01 04:09:04 följande:
    Då kör vi på Kaya! Jag tror det kommer passa dig bättre, du brinner på ett helt annat sätt när du skriver nu! Din diet ska ju passa DIG, även om du får göra vissa uppoffringar! Men du ska ju känna dig trygg och hemma med din kost för att det ska få n¨gon chans att fungera!

Jag håller med dig! Jag har ätit strikt GI förut, men aldrig begränsat mina grönsaker! Däremot har jag begränsat mejeri-kolhydrater och uteslutit (90% av tiden) pasta, ris och bröd osv, men ändå varit så tålig för kolhydraer att jag har kunnat fika på jobbet eller på stan eller köpa en lunch lixom... Det är så jag vill ha det. Jag vill tåla att fuska även om jag inte har lust att göra det speciellt ofta. Det är en ögonöppnare, speciellt jag som älskar paprika!!!! Och sockerärtor!!! Vist har jag haft koll på att det är mer kolhydrater i det än i sallad osv, men jag har tex inte stått i butiken och valt mellan 14 burkar oliver, utan jag har köpt den jag brukar köpa. Kunskap är ju alltid nyttig! Sen beyder det inte att man ska sluta äta paprika, det är lite där jag är nu. PÅ lchf fick jag sluta med allt sånt, för på lchf var jag tvungen att äta superstrikt (även i höstas innan jag nådde jämvikten fick jag gå ner från 20 gram till 10 gram för att få neråt på vågen). Det blir för extremt i längden, och som sagt så blev jag superkänslig för minsta kolhydratintag...

Nu ska jag försöka sova igen, ungjäkel till att inte vilja sova inatt...
    Imorrn kör vi!  
    Tack igen för all pepp och stöd...

... lite mysko är det ju om man inte riktigt "klarar" LCHF som teoretiskt sett ska vara så himla bra, men är det kanske så att vissa människor klarar den dieten bättre och andra stämmer bättre ihop med GI-mat, ni vet det där med olika kroppstyper som ska äta olika mat (pitta. kapha, vata eller vad heter det?). Om man älskar grönsaker så mycket som jag gör kanske det är smartare att köra GI-varianten... Bara att sluta äta bröd och frukt, som har varit mina främsta kolhydratfällor, är ju jättestort för mig och en enorm skillnad mot hur jag levde förut, ÄVEN OM jag nu backar lite och byter ut vispgrädden mot Mellan- eller matlagningsgrädde... Bara detta att äta glutenfritt! Det kändes ju som en omöjlighet för några månader sedan då jag åt mackor VARJE dag.

Idag:

Brunch vid 10: LYX-ägglatte (kokosfett, hett vatten, ett ägg, starkt kaffe OCH lite vispad Mellangrädde!!!), 2 st LCHF-våfflor (ägg, Mellangrädde, vatten, smält smör, fiberhusk). En med 10%-ost, rökt skinka, isbergssallad, gurka och lite grön paprika. En med LITE hallon och LITE vispad Mellangrädde.

Picnic-lunch vid 15: Pepparmyntste utan något i. 3 st LCHF-våfflor (se ovan). Två med Philadelphia, rökt lax, dill och peppar. En med Bregott havssalt och skinka. Två gröna paprikastrimlor, en massa gurka.

Fika vid 18: Kaffe med gammeldags mjölk (mitt helg-fusk! ). 4 st ischoklad (MYCKET kokosfett, LITE 90% choklad, pepparmyntsarom).

Snart är det dags för dagens löptur (hoppas slippa hagel och iskallt regn just då, burr), förmodligen 6 km idag. (Nu j*vlar ska jag hålla igång och inte tappa greppet. Löpning 6 dagar i veckan från och med i förrgår, längre och snabbare för varje vecka. Inom en månad ska jag ner under timmen på milen - och samtidigt ner 5-6 kg till min VANLIGA FITNESSVIKT.)

Till middag senare blir det stekfläsk (minns inte om jag nånsin har köpt och lagat det??? ) med vitkålsfräs och kanske lite champinjoner o rucola (mannen och dottern får rårakor och lingonsylt till).

Hur låter den dagen matmässigt? OK jag vet att jag är ett matvrak men för mig känns det jättesunt att äta tre riktiga mål mat och ett mellanmål... jag som har kört tre mål mat och 1-3 mellanmål så länge i samband med mycket träning.

Jag kan inte hjälpa det men jag kan inte riktigt se mig själv jubla över dagar som ser ut typ så här: Ägglatte till frukost, kött med bea till middag. För mig som har varit NÄRA ätstörningar (men aldrig riktigt trillat dit, THANK GOD) känns det inte riktigt friskt/sunt att vara lycklig över minimalt intag mat: "titta vad lite jag kan äta!" Hur känner ni inför det? Jag vill absolut inte ifrågasätta någon som kan, vill, orkar leva så och mår bra av det, men för MIG tror jag att det vore en farlig väg att gå.

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-01 19:03:43 följande:
    Kaya,
    Jag tror inte att LCHF är för alla, alltså den strikta versionen, den "riktiga" LCHF:en om man får våga säga så. Det som skiljer LCHF från GI och anda lågkolhydratdieter, dvs den strikta fasen med väldigt mycket fett och väldigt lite grönsaker. Däremot så tror jag att lgkolhydratkost är för alla. Ph (min man) har ju noll behov av viktminskning, kan äta precis vad som helst. Men han har ju hakat på och körde LCHF med mig helt och hållet i iaf ett par veckor. Och han såg fördelar även för sin egen del. Han borde dock inte äta så strikt, för han gick såklart ner i vikt, och det ska han ju inte. Men han har iaf provat på! Det handlar ju om så mycket mer än viktminskning. Hälsa, humör, hormoner hit och dit.

Lågkolhydratkost är det hälsosamma alternativet, det korrekta alternativet, det vi är tänkta att äta! Det är jag övertygad om! Men sedan tror jag inte att alla är gjorda för att äta 20 gram kolhydrater om dagen, och ösa i sig fett. Man får lixom inte bli extrem åt det hållet heller! Däremot så tror jag att bland LCHF, GI fas 1 och GI fas 2 finns det ett alternativ som passar alla - om man bara kommer förbi sin dumhet att man "måste ha pasta för att kunna leva". Jag gillar pasta, kan tänka mig att då och då äta pasta, men jag vet att jag överlever utan det, och jag vet att pasta inte är det bästa för min hälsa. Att sitta och sleva i sig snabbmakaroner eller lågkvalitativ spagetti och dessutom tycka att det är bra och nyttig och hälsosam mat..... Det har jag svårt för att tåla!

Jäklars vilket träningsmål du har satt upp för dig själv! Nu vet jag ju iofs inte hur mycket det innebär att du behöver förbättra dig, för att klara milen under timmen. Men här snackar jag om att försöka komma igång med mina 2 km 2 ggr i veckan. Jag är imponerad av dig och önskar att jag hade din lust och motivation till träning!  
    PRECIS! ALLA borde verkligen äta lågkolhydratkost (LÅGkolhydrat jämfört med "svenssonmat" och Livsmedelsverkets eller Socialstyrelsens eller vems det nu var 6-8 - eller var det 68? - skivor bröd per dag!), och många skulle nog må bra av att äta glutenfritt och få sina kolhydrater från "rätt" livsmedel (broccoli och mandlar hellre än vitt bröd och Cola liksom ), men alla kanske inte behöver köra striktaste fakirvarianten av LCHF!

Jag klarar mig FINT utan pasta, potatis, bröd, ris osv så länge som jag själv handlar och lagar min mat, för då finns det alltid alternativ som funkar. Jag har svårt att tro att jag nånsin mer i mitt liv kommer att äta makaroner...?! (Däremot möjligen lasagne nån gång, för min LCHF-variant med zucchini istället för lasagneplattor var liksom ingen fullträff... :-/) Mitt behov av fusk och avsteg har att göra med t ex resor, restaurangbesök, måltider hemma hos andra människor. Då vill inte jag sitta där och känna att om jag äter lite för mycket paprika eller om såsen råkar vara redd med vetemjöl så kommer jag att må superdåligt.

En lustig sak som har hänt sen man började testa LCHF är att den allmänna uppfattningen om hälsosam mat plötsligt verkar så konstig. Jag köpte ju en Runner's World häromveckan och kände inte alls igen mig längre. Det stod att man måste "ladda med kolhydrater" på var och varannan sida. Likadant i Topphälsa som jag prenumererar på (det vete tusan om jag ska fortsätta med det), de tips som rör mat och kosthållning känns alltmer främmande. Och reklam om nya light-varianter av olika produkter (Bregott Mindre och allt vad det är) verkar plötsligt helt absurd, vem skulle vilja köpa det där liksom...? (Och då körde jag själv ändå VANEMÄSSIGT Bregott Mellan fram till för 2 månader sedan!!! )

Angående löpningen så kutar jag milen på 1:02-1:03 när jag är i bra form för att vara jag - vilket ju är löjligt långsamt, men jag ÄR en sköldpadda snarare än en hare och det är MYCKET svårare för mig att springa snabbt än att springa ofta och (relativt) långt. Denna vår har jag hittills bara sprungit milen vid ett enda tillfälle och då kom jag in på 1:09. Besviken som f*n, men vaddå, jag kan inte lura mig själv mer, senaste 6 månaderna har jag verkligen låtit all kondition bara försvinna...  

Det är ju ändå bara 6-7 minuter som skiljer från min bästa tid, och bara 10 minuter ner till mitt mål "milen under timmen"! Konstigt ändå hur osannolikt svårt det är att kapa tiderna. Jag måste förmodligen köra otroligt hårt med intervaller osv för att få snabbare tider, att bara fortsätta harva på med min vanliga "tant-lunk" på 4-10 km några gånger i veckan utan utmaningar är säkert bra för hälsan och hjärtat och flåset men kommer INTE att räcka för att göra mig snabb!!!

K
  • Kaya
    PS.

Blev LITE (bara lite) tröstad häromdagen när jag läste ett reportage om Gry Forssell och hur hon hade kommit i så fantastisk form med hjälp av en PT så hon klarade Tjejmilen utan att gå en meter och kom in på den finfina tiden 1:09.

Jag har som sagt kutat EN milrunda hittills denna flåsiga, fläskiga vår och kom till min stora besvikelse och mitt enorma ursinne in på precis 1:09 (vilket då är ynka 6-7 min mer än min bästa tid!!!)... men om det är OK för en TV-kändis att skryta i en hälsotidning om precis den tiden så kanske det är en OK off-season-efter-träningsuppehåll-tid för en medelålders motionär också...?

Men... *bläng* sluta fnissa... TRÖSTA MIG DÅ!!!!!!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-01 21:03:08 följande:
    Kaya,
    Men va faaaan då! Som sagt, 9 minuter, det är inget att haka upp sig på Du ska ju vara otroligt tacksam och sporrad som är i så bra form. Och så kallar du det DÅLIG form!!! Jisses amalia. MItt långsiktiga mål är att kunna springa 3 km på 20 minuter... Det ser jag lixom inte att jag nånsin kommer klara i dagsläget, eftersom jag hela tiden måste avbryta pga hälsoproblem eller annat...  usch nu får jag jättedåligt samvete.... Är det NORMALT att man är i sådär bra form? Det kan det väl inte vara... Inte kan en svensson vilken som klara det där, antar jag? Panikkänsla över min dåliga form.......  

Ang lågkolhydratkost. Ja, Livsmedelsverket har skärpt till sig oerhört vad gäller sina rekommendationer, att man ska skippa det processade sockret, snabbmaten osv. MEN dom rekommenderar fortfarande över 300 gram kolhydrater per dag till folk... Det tycker jag är förlegat och borde ändra sig GENAST! Visst, dra inte ner till 20 gram, eller 50 gram, men varför inte halvera rekommendationen tex? Öka på proteinet lite, öka på fettet lite... Jaja... det är ju min drömvärld det :-P
    jo en svensson vilken som kan klara en mil på en dryg timme, du också. Det är bara LITE snabbare tempo än att typ promenera raskt! Det är bara en tidsfråga innan du är där jucea. Om du bara får ordning på hälsan nu så ska det inte dröja innan du springer 3 km, sedan 4, sedan 5... innan du vet ordet av är du igång.

THANX förresten... nu blev jag lite tröstad...

Saken är den att jag har tränat så MYCKET och så LÄNGE, verkligen levt för träningen och periodvis tränat otroligt mycket i hela mitt vuxna liv (undantaget träningsfria perioder i samband med två graviditeter, amning, slutet av forskarutbildning osv när jag nästan har gett upp träningen helt). Har inga problem att träna 6 dagar i veckan (och då är den sjunde dagen aktiv vila, typ promenader eller cykelturer...). Har heller inga problem att gå, springa eller cykla LÅÅÅNGT eller köra monsterlånga gympass med kombinerad konditions- och styrketräning. 

Det är mot bakgrund av detta som det är så frustrerande att jag dels 1) tycks tappa konditionen helt och hållet i samma ögonblick som jag slappnar av och tar en "träningsfri" period (då kan det ändå handla om nåt träningspass eller två i veckan och ganska mycket vardagsmotion!!!), och dels 2) har så infernaliskt svårt för att öka i INTENSITET. Jag är uthållig och envis som bara den, men springa snabbare och lyfta tyngre, det är liksom "omöjligt"?! Som om min kropp inte är naturligt atletisk och inte svarar på den typen av intensiv träning, utan bara "vill" ligga på massa timmar i veckan med lätta vikter och långsamma löpturer i "tanttempo", år efter år...

Oh well.

En kiropraktor sa till mig en gång att alla borde träna som jag under mina träningsperioder, att det för vanligt folks hälsa är ointressant med prestationer och personbästa, det enda som gäller är att röra lite måttligt på sig flera timmar i veckan, år efter år, ett helt liv... *suck*

... men för mig så skulle det bara kännas så himla peppande om jag NÅGON GÅNG kunde få känna att jag verkligen har blivit starkare och snabbare, inte bara (ännu) segare!!!

Nu sprang jag med dottern på cykel idag och det var extra jobb, putta på henne i uppförsbackarna och ibland springa tillbaka och hämta henne om hon hade "fastnat" och inte kom igång. Så det blev 5+ km (exakt 5 km om jag inte hade kutat lite fram o tillbaka...) på apdåliga 37 min, men jag räknar av 5 min för mitt sällskaps räkning så hamnar jag på samma tid som igår, halvmilen på 32 min.

Och kroppen kändes lite lättare idag, tredje dagen med korta kom-igång-rundor, det är som att man måste få den att ställa in sig på löpning igen efter varje uppehåll! Sedan sitter löpningen i kroppen efter ett tag och så rullar det bara på av sig självt (men inte snabbt, bara halvsnabbt om jag verkligen pushar och då är jag ju så slut efter några ruscher så resten av rundan går dubbelt så långsamt... )

K
  • Kaya
    helene306 skrev 2011-05-01 21:31:45 följande:
    Om Gry TRÄNAT sig till denna finfina tid med en svindyr PT, fuck Gry och YEAAAAAH till dig som kirrat det helt på egen hand utan en PT!
    yena89 skrev 2011-05-01 20:07:00 följande:
    haha magen kommer jag aldrig våga tatuera. däremot funderar jag på en lagom stor på ryggen :P
    Jag har ju bara en tatuering och den gjorde inte så farligt ont så jag kan ju knappt föreställa mig hur ont denna kommer att göra :P
    Vill helst köra hela på en sittning, men den lär ju ta 3-5 timmar kanske? konturerna är ju det värsta :P

vaden då? annars tycker jag nacken skulle va väldigt fin faktiskt ja :)
    Min största tatuering, triben, tog 2½ timme att göra. Lite mer än 1½ timme var konturerna. Den sitter i svanken och där kan det kännas. Allt beror ju på hur känslig man är. Min fd kille tatuerade sig på överarmen och han hade minsann fått höra innan hur jädra ont det gör på insidan av armen. Han tyckte det gjorde mer ont på yttersidan.

Bara för att du skrev nacken så lurar jag på nacken Inte vaden heller, jag vet inte, kanske är jag löjlig men benen vill jag inte ha någon tatuering på. Nu kom jag på, där bröstmuskeln fäster mot axeln kanske?. Maken bara skakade på huvudet "Du och dina idéer."

Alltså, den där Death by chocolate var mättande. Vid 19.30 tog jag en äggmjölk. Nu mår jag aningens illa. Det blev för mycket fett.
    Tack Helene för pepp! Nu får jag lite dåligt samvete, det var inte precis meningen att dissa Gry, mer ett sätt att intala mig själv att det är ganska OK trots allt att orka springa milen, även om man snittar 6-7 minuter per kilometer... Att det är OK bara att liksom GÖRA det, bita ihop och jogga runt i lustempo fast det är jobbigt och benen känns tunga och stumma snarare än spänstiga och snabba.

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**