• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

shwS
    Jag förstår om de känns tråkigt om det går långsamt! Särskilt i början så vill man ju gärna ha ett "kvitto" på att man gör rätt. Men alla kroppar är olika. En del behöver lite längre tid på sig i starten för att få upp förbränningen.

Jag skulle tro att din uteblivna viktminskning beror på något av följande:

*Stress (Stresshormonet kortisol motverkar viktminskning)
    *Att du äter för lite (Om kroppen får för lite energi så vågar den inte släppa ifrån sig fettet)
    *Att din kropp bygger muskler (Vågen berättar ju ingenting om vad din viktuppgång består av)

LCHF är en långsiktig viktnormaliseringsmetod. Även om vikten av naturliga orsaker kan pendla lite upp och ner under tiden man går ner, så om man ändå i genomsnitt går ner 2 kg/månad så blir det ändå 24 kg på ett år!

Hur länge har du ätit LCHF? Hur har det gått för dig de andra veckorna?

• Loreena
    YourSoFine86 skrev 2012-01-16 20:05:00 följande:
    Kom på en fråga till som ni säkerligen kan svara på. Är det ok att äta något litet vid åtta-nio tiden på kvällen? Vi äter frukost relativt tidigt, vid 17.30 ungefär, och då hinner man ju bli lite sugen innan man lägger sig. Är det ok med lite yoghurt o nötter eller lite brie?
    Ät om du är hungrig :) Jag skulle inte kunna somna om jag inte ätit.
  • Loreena
    Maruid skrev 2012-01-17 09:45:55 följande:
    Hur tänker ni om detta;

Om ni skulle ge spannmål i någon form till ett litet barn (exempelvis bröd eller gröt) vilket spannmål är då att föredra?

Jag har en liten flicka (7 månader) och vägrar ge henne välling utan håller mig till ersättning. Men jag ger henne gröt och med tiden antar jag att även bröd kommer bli aktuellt. Hon äter ju absolut inte lchf men jag menar att man ska välja så bra produkter som möjligt för den lilla kroppen. Finns där alltså vissa spannmål som helt enkelt är bättre än andra?
    Min son brukar få havre och så brukar han få gnaga på tunt rågknäcke(typ Rågi, ej wasa husman, det är stenhårt!). Jag brukar skölja knäckebrödet under kranen så att det bli mjukare och lättare för honom att äta. Det viktigaste är att ni introducerar gluten långsamt, tex, som lite redning i en sås. Om du vill använda vetemjöl så är siktat dinkel näringsrikare än vetemjöl. Se upp så att hon inte blir dålig i magen av för mycket fullkornsprodukter bara. Sonen kan få äta lite mjukt bröd ibland och pasta om sambon äter det, men mjukt bröd har vi sällan hemma eftersom att varken jag eller sambon äter det och i stort sett allt mjukt köpebröd är ju baserat på vete så jag tycker knäckebröd är bättre, inga tillsatser i det heller..
  • Loreena

Bovete ska vara näringsrikt och bra också, men det är inte vete utan en ört egentligen.

• Loreena

Lina Sofi Min son älskar grönsaker. Vi började med små, smala bitar av mjukt kokt plockmat ganska tidigt. Han älskar att mumsa i sig mjukt kokta morotsstavar, ärter, majs, små kokta paprikabitar, kokt blomkål, kokt broccoli etc. :) Jag brukar servera grönsakerna först, köttet sedan och pastan sist. :) Då blir det inte att han bara äter sig mätt på pasta.Han tycker att det är kul att dippa i naturell yoghurt också. :)

• Loreena
    Habaladabala skrev 2012-01-17 11:56:42 följande:
    Någon som har ett förslag på en god och lättlagad fiskgratäng. Vi är alldeles för dåliga på att äta fisk här hemma vilket är dumt eftersom vi alla speciellt barnen älskar fisk.
    400 gram torsk(eller annan fisk)
    1 purjolök
    2 tomater
    2 dl creme fraiche
    1 dl grädde
    1/2 citron
    salt, dill och svartpeppar
    Ost till gratinering

Börja med att skölja och skiva purjolöken och lägg den i botten på en ugnsform, skiva sedan fisken i 1-1,5 cm tjocka skivor och lägg på purjolöken. Gör en sås på creme fraiche, grädde, juicen av 1/2 cirton, salt, dill och peppar. Häll såsen över fisken. Skiva 1-2 tomater och lägg uppepå fisken. Garnera med ost och gratinera i ugnen på 225 grader i 30 minuter. :)

Om man vill ha variation är det gott att byta ut citron mot 1-2 msk tomatpuré.
  • Loreena
    latlisa skrev 2012-01-17 22:22:50 följande:
    jag är så trött på att dricka vatten, är det ok att dricka funlight eller lightläsk?

Jag vet att det inte är bra men vad dricker ni andra? 
    Smaksatt mineralvatten tycker jag är godare än läsk :) Sen dricker jag kaffe, te, kranvatten och vid enstaka tillfällen mjölk
  • Loreena
    latlisa skrev 2012-01-17 22:44:47 följande:
    Jag är nog väldigt kräsen för inget av det tilltalade mig, jag är en riktig saft o läskmänniska, tyvärrSkäms men än har jag inte rört det, inne på 3e veckan nu! Vad händer om jag börjar dricka det? är det bara för sötsugets skull så klarar jag mig att falla för andra saker.
    För sötsugets skull, och för att undvika aspartam och fosforsyra för hälsans skull. När det gäller läsken så fräter fosforsyran på tänderna och kan även kalka ur skelettet.
  • Loreena

Det är fosforsyra i kalkborttagningsmedlet som vi brukar använda mot kalkavlagringar ibland i badrummet... Det är mycket effektivt!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**