• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mindre tallrik var ett smart knep, borde jag också införa :)
    Ja, trist att det bara stannade av sådär när det gick så bra för dig i början. Du får börja hålla lite mer koll och räkna så att du verkligen får en bra blick över vad du får i dig.
    Toabesök kan ju absolut påverka vikten, eller snarare brist på toabesök i ditt fall :)

• Boost
    tiiitti skrev 2012-06-18 11:33:53 följande:
    Ja jag äter mycket mindre nu än jag gjorde innan. Aldrig hungrig längre. Äter för att jag ska.
    Känns ju skönt att det är så, men kanske får i mig för lite då?!
    Fettet har jag dratt ner på jättemycket för jag blev illamående av det. kanske måste jag äta mer fett när jag sprungit??!!

Nej nej nej, "Svältläget" är en myt. Googla det så får du upp massa fakta som stödjer att det är en ren myt.
    Du kan ju inte få i dig för lite om du aldrig är hungrig?
    Du får i dig mat och du mår bra, så varför ens överväga att äta mer? 
  • Boost
    Zafir skrev 2012-06-18 13:58:42 följande:

Jag har med haft problem med förstoppning. Så nu äter jag rejält med krossade linfrö tre ggr om dagen i fet yoghurt. Dricker minst 2 liter vatten med och efter en vecka mår magen mycket bättre! Testa:)

Ajajaj!!! Hur mycket äter du när du säger "rejält"?

Krossade linfrön är farligt i stora doser!!!
  • Boost
    stjierna skrev 2012-06-18 16:13:17 följande:
    Fast livsmedelsverket anser också att vi ska äta margarin framför smör, och att en stor del av vår kost ska vara mycket KH och lite fett..!

Det är ju lite skillnad i och med att linfrön innehåller ett ämne som kan omvandlas till vätecyanid, vilket är direkt farligt.
  • Boost
    Spana skrev 2012-06-18 17:55:14 följande:

kan du inte skriva hur det smakade? Är det enkelt att göra?

Jepps är väldigt enkelt att göra.
    Personligen tycker jag det är väldigt smaskigt tillsammans med någon sås, utan sås så är det ganska så torrt. 
  • Boost
    ollebulle86 skrev 2012-06-18 18:07:04 följande:
    Ohh oregano i smeten då eller? Jag gillar oregano, kanske man ska testa att ha i då

Gör en sats på två plåtar för att få det riktigt tunnt.
  • Boost
    yena89 skrev 2012-06-19 15:33:03 följande:
    Du måste äta fett. Äter du inte fett förbränner.du inte.fett. SÅ kolla först kolhydraterna, funkar inte det får du dra ner på kalorierna.
    Det där är ett falskt påstående som många hävdar, det är klart att fett förbränns även om man inte äter fett. Tycker det är fel att sprida felaktig information.
    Det sägs även att fettförbränningen ökar ju mer fett man äter, men då lagras även mer fett samtidigt, så det kvittar egentligen.

Så självklart ska du inte lägga till mer fett tiiitti om du mår dåligt av det, däremot borde du kontrollera hur mycket kalorier du får i dig.
  • Boost
    tiiitti skrev 2012-06-19 17:54:10 följande:
    Alla säger olika. Lchf är en hel vetenskap.
    Hur mycket kan man äta ungefär om man ska äta efter 80/80/20? Skitdålig på att räkna så vill gärna veta i mägnd.

Vet inte var 80/80/20 kommer ifrån, tycker dock att det låter som ganska stora mängder. Står på de flesta livsmedel hur mycket av vardera de innehåller.

Exempel på 100 g av olika livsmedel:

ost: 30g protein
    kyckling: 25g protein
    kött: 20g protein
    fisk: 15g protein
    keso: 12g protein 
  • Boost
    stjierna skrev 2012-06-19 17:50:40 följande:
    Ni som dricker Celcius - hur länge klarar den att vara öppnad i kylskåp?

I och med att jag bara dricker en halv åt gången så har jag den andra halvan 1-2 dygn öppnad i kylen, brukar funka bra.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**