• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Länge sen jag kikade in i denna tråden nu. Vad kul att se att så många fortfarande håller sig till denna kost, så gör även jag. Gör lite medvetna val med kolhydrater ibland, men i grunden är det LC som gäller :)

• Boost
    Pilah skrev 2012-12-03 11:25:33 följande:
    Hur mycket kilon i vatten är det egentligen rimligt att gå ner första veckan på LCHF? Min startvikt förra måndagen: 71,1. Min vikt nu en vecka senare: 66,9...

Vilken underbar kickstart!
    Låter absolut rimligt i mina ögon, jag gick ner 3 kg ca när jag startade.
  • Boost
    rosii skrev 2012-12-03 12:47:28 följande:
    Är bara inne på min andra dag, men gud så bra jag mår i kroppen! Blodsockret är jämnt, magen är inte lika svullen, inte lika mycket sockersug. Jag är inte heller jämnt sugen/hungrig på nått! Men fortfarande hänger det kvar lite sockersug, kommer inte ihåg hur länge jag ska vänta mig innan suget försvinner nästan helt? Är det sockersug eller är det gamla vanor att ta nått sött efter maten? 

Brukar ta ca en vecka innan suget är borta för många.
    Kan vara en kombo, lite sockersug och lite gamla vanor. Bara att hålla ut så är det snart ett minne blott :) 
  • Boost
    Livets Magi skrev 2012-12-03 13:41:30 följande:

nej jag gör faktiskt inte det ,eftersom det finns vissa regler att förhålla sig til när det gäller LCHF.

varav at hålla sig under 30g kolhydrater/dygn är den ena

och att bara handla varor med max 5g kolhydrat/100g vara är den andra.

att inte äta 5ggr/dag utan endast när man är hungrig,och ju mer fett man äter desto mer sällan behöver du äta. skulle tro att jag klarar mig till kl 21 ikväll på de 2koppar te med grädde jag drack nu.

har precis druckit frukost(ja nu kl 13.39) te med grädde,2st muggar. nu är jag mätt.

jag är 169lång och väger 58kg och ska ner till 54-55kg.
    Jag efterlyser en källa på att det är en "regel" att äta max 30 kh/dygn.
    Tack på förhand.
  • Boost
    Ninis skrev 2012-12-03 14:26:09 följande:
    Se mitt inlägg om olika nivåer av lchf. Fattar inte heller vart hon fått ifrån att man ska äta max 30 g kh/dygn.

Tack! Det är det jag också har sett angående detta.
    Livets Magi skrev 2012-12-03 14:26:35 följande:

nej den regeln sätter man själv vilken gräns man vill sätta på antal kolhydrater,men vi har från dag 1 haft en gräns härhemma på max 30g kolhydrater,och vi märkte att det funkade,eftersom sambon gick ner 25kg i vikt.
    så vi har hållit 30g kolhydrater/dygn i 5år,och fråga mig inte varför just den siffan,men tror jag läste nånstans att man har som bäst fettförbränning därnånstans...

om en kladdkaka innehåller 50g kolhydrater totalt och man är 4st och delar på den ,innebär det ju 12,5g kolhydrat/person,och sådeles har ju personen ju 17,5g kolhydrat kvar den dagen(en lördag)
    Så med andra ord finns det då ingen regel utan alla lägger upp sin kost helt individuellt.

Men du vill gå ner några kilo i vikt trots att du har ätit detta i fem år? Det måste ju betyda då att 30 g kh ändå är fel för dig eftersom du fortfarande har några kg att gå ner?
    30 g kanske funka för din sambo, men inte för dig!!? 

• Boost
    Pilah skrev 2012-12-12 22:56:06 följande:
    Suck, vad det tipsas om frukt i tråden "Mina barn är mulliga men ser inget fel i kosten..." Äter ni frukt? Jag är skeptisk inför allt fruktsocker och är oerhört tacksam över att slopa denna del i min kost. Är för övrigt inte så förtjust i frukt och har heller aldrig varit. Min mamma däremot är en riktig fruktoman, så hemma tjatades det om frukt för jämnan. Dock är det kanske skillnad på frukt och frukt. Vad säger ni inbitna LCHF:are?

Åt frukt innan denna kost, nu tuggar jag hellre på en bit gurka :)
    Däremot så äter barnen mer än gärna frukt, ser ingen anledning till att ta bort det från dem!? 
  • Boost
    LokesMammi skrev 2012-12-14 19:46:27 följande:
    Missade debatten som ajg ville se. Går den i repris eller kan man se den nånstans? Nån som vet?

Går på svtplay :)
  • Boost

Skönt att inte behöva vakna hungrig längre. Makens mage kurrar för fullt, själv kan man ta det lugnt ända fram till lunch :)

• Boost
    stjierna skrev 2013-01-01 12:03:48 följande:
    Jag tycker att det är så sjukt, det syns verkligen inte att jag väger 86 kilo... Peter höll på att tappa hakan när jag sa att jag har 10 kg till normalviktig och allra helst vill bli av med 15 kilo till. Visst, jag ser inte normalviktig ut, men jag har bmi 28 (överviktig) nu.
    Bild: matildaslchf.wordpress.com/

Tycker du har en jättefin kropp!!!
    Bmi är ett skämt många gånger :)
  • Boost
    kanske en till skrev 2013-01-03 09:00:51 följande:
    Hej! Jag började med lchf (igen) på nyårsdagen. I morse vaknade jag och kände mig svag, kallsvettig och lätt illamående. Jag utgår ifrån att det har med lågt blodsockret att göra. Någon som känner igen och vet ungefär hur länge sånt här håller i sig?

Här har du en till!!
    Åt massa kolhydrater havla december och började den 1a med LCHF igen.
    Vaknade upp precis som du idag med yrsel och illamående :(
    Lyckades pallra mig upp och göra ett glas äggmjölk, vilat ett par timmar till och nu känns det lite bättre.
    Hoppas kroppen vänjer sig snabbt!    
  • Boost

Vakna upp pigg och alert idag iaf, skönt!
    Hur är det med er andra som också hade det kämpigt igår?

• Boost

Är vätska som enbart binds Ninis, sen är det borta kvickt igen. Skönt det :)

• Boost
    Nennen sthlm skrev 2013-01-16 09:38:02 följande:
    Idag har jag idétorka och har tagit fram falukorv ur frysen.
    Något som har något förslag på vad för gott jag kan göra med den?

Stroganoff på grädde, tomatpuré, salt, peppar och provencaliska örter kanske?
  • Boost

Gjort sesam- och linfröknäcke för första gången idag. Åh så gott det var.
    Snabbt och lätt att göra också! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**