• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Enensammamma skrev 2011-05-16 18:50:53 följande:
    Så nu bombar jag med SERIÖSA frågor/frågeställninghar

Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?

Vad äter resten av familjen, barnen?

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?

Jag va inte godissugen dom 10 dagarna jag körde lchf men jag VET att godis är underbart och längtade då efter det varje dag iaf.
    Jo, jag saknar just glass en hel del nu när det börjar bli varmt. Därför fuskade jag i påskas och åt två stycken, och kan du tänka dig?! De var faktiskt inte ens goda, alldeles för sött och sliskigt nu. Mycket bra.

Vi äter samma mat hela familjen men barnen ( 2 och 4 år ) äter ibland även fullkornspasta/potatis samt lördagsgodis. Macka och en frukt per dag ingår i dagismellisen.

En heldag på liseberg innebär troligen en hel del godis för resten av familjen och för mig möjligen ett avsteg gällande middagen, inte annars. Har med mig nötter och babybel bla.

Njae, jag saknar det så som jag minns att jag tyckte det smakade. Tyvärr har det inte alls varit i närheten av lika gott när jag väl fuskat.
    De gånger jag även fuskat gällande middag ( tex ätit en pizza ), så har det bara slutat med att jag ångrade att jag inte åt en köttbit med bea och smörstekt vitkål. Finns det nåt godare än det, egentligen....
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Fy faaaan vad risig i magen jag är idag och ont har jag också.
    Åt ju en del jordnötssmör igår, så jag vet inte om det är alla kollisar jag fick i mig ( ca 40gram bara där ) eller jordnötterna i sig.
    Hemsk är det oavsett, så nu slänger jag den jävla burken och håller mig till mina 20 gram om dagen.

• Faile
    KattSvansen skrev 2011-05-17 18:04:43 följande:
    Hej
    Har nu börjat med LCHF.........och Matdagboken

Vet att man ska hålla sig på 20g kolhydrater

Men jag är osäker hur mycket man ska äta av....

Fett ?
    Protein ?
    Jag äter utan att räkna. Håller koll på kollisarna och inget annat.
  • Faile
    Tezzan1981 skrev 2011-05-17 20:16:02 följande:
    i pump har du endast snabbverkande humalog. du ställer själv in dosen, när och hur mycket du vill.
    finns dels bolusdos, som du själv aktiverar vid måltid. sedan finns basaldos som man programerar in. pumpen ger tex mig ca 16 enheter under dygnet fördelat lite olika. tex på natten tar jag ca 0,9 enheter per timme.
    pump är att rekommendera då du aldrig behöver ora dig för att insulinet "tar slut". du slipper också många stick, du byter nål ca var 3e dag. jag älskar att ha pump. det var också väldigt skönt när man var lite yngre och hellre ville vara ute med kompisarna än att passa klockan efter måltider.
    det enda "jobbiga" är ju att du har en liten sak i fickan hela tiden. men man kan vara kreativ, själv har jag den i min stayup när jag har klänning ;)

sorry OT
    Här är vi alla OT lite till och från, så det gör nog ingenting alls Solig

Kram till Kaya!
    Nästan så man "hoppas" det är sköldkörteln eller järnbrist eller nåt annat som är lätt åtgärdat.
    Jag hade själv både järnbrist och sköldkörtelproblem och båda ger likartade symptom, orkeslöshet, depp, bomullshjärna m m. Alltför ofta ger läkare ut antidepressiva när det i själva verket är något av dessa två eller B12 brist. Så enkelt test och ändå missas det ofta.
    Inte för att jag vill att du ska vara sjuk, men tänker på stackars Nallebjörnis som kämpar och kämpar utan att få något svar på vad som är fel. Måste nästan vara ännu jobbigare, så jag håller tummarna för er båda {#emotions_dlg.flower}
  • Faile
    Nallebjörnis skrev 2011-05-17 23:26:44 följande:
    t-4 12-23 står det
    tsh står det 0,4-4,7

jag äter ju bara paraflex och citadon vid behov och då oftast för att få sova på natten.
    Ja du vad säger dom... jag har nog haft allt... men är nu äntligen skickad till infektionskliniken på huddinge så jag var där ida... därifrån skickades ja nu med en remiss till reumatolog kliniken ist så nu väntar ja på svar därifrån... ska åxå få mina njurar och lungor röngtade
    Jag håller med Probably, du ligger högre än mig med när jag fick börja med Levaxin.

Desutom, även om man håller sig inom de sk referensvärdena så är det inte säkert de passar dig. Du ligger tex ganska lågt på T4 också. Inom värdena visserligen men alla har ju ändå olika kroppar och kanske du skulle behöva ligga lite mer i mitten eller högt inom referensvärdet för att må bra.
    Nu säger jag inte att det är så, jag är ingen läkare. Men vet att detta med sköldkörteln är svårt för många läkare. De tittar på siffrorna men lyssnar ofta inte på patienten, som faktiskt kan må dåligt och ha dåliga individuella värden trots att man håller sig inom det "tillåtna".

Men som sagt, enligt de "nya" rekommendationerna för TSH ligger du alltså för högt, så jag tycker absolut du ska prata med din läkare och be att få prova levaxin. Inte för att bara chansa på vad som helst, utan för att sköldkörtelproblem verkligen kan ge alla dessa diffusa symptom du beskriver.

Här kan du läsa mer om symptom osv,
    http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

Printa ut det Probably länkade till och ta med till läkaren, för värdet 4,7 är alltför högt refensvärde enligt många läkare och många har som sagt sänkt till 2,5 och vissa så lågt som till 2,0 som maxvärde för TSH. Eller be att få komma till en endikronolog som kan detta bättre.
  • Faile
    Nessima skrev 2011-05-18 09:32:49 följande:
    Började med LCHF (fast inte en jättestrikt variant utan försöker få i mig 40 g kolhydrater/dag eftersom jag ammar) i fredags. Har tappat 2,5 kilo vätska hittills. Har börjat med LCHF dels för att jag vill gå ned i vikt (eller snarare cm) innan jag ska gifta mig i augusti och dels för att min mamma som är LCHF:are sen två år tillbaka har tjatat på mig hela tiden om hur bra det är och nu har hon äntligen lyckats övertyga mig.

Börjar må bättre nu, har varit lite snurrig i början. En av de första nätterna fick jag hjärtklappning och skulle gå upp för att äta något, men kunde inte ställa mig upp utan trillade för att benen inte bar mig. Lite senare samma natt fick jag sitta med nosen ned i toaletten. Mjölkmängden minskade också dramatiskt direkt när jag började med LCHF, men den verkar ha ställt in sig igen nu. Hittills har jag märkt att jag är mycket mindre uppblåst och att jag är piggare på morgonen.

Någon annan som ammar på LCHF-kost? Hur mycket kolhydrater brukar ni äta per dag?
    Jag ammar inte så kan inte hjälpa dig där. Vill bara påminna dig om vikten av att dricka ordentligt nu. Så du inte glömmer det i kollisräknandet bara
    Lycka till!
  • Faile
    Jables skrev 2011-05-18 14:08:10 följande:
    Halloj!
    Nu är jag inne på min fjärde dag med LCHF, jag tycker det funkar bra och allt sånt, men jag oroar mig ständigt dör att jag äter för mycket, överdriver med fetter osv... Jag tror definitivt att jag överdrev med fettet den första dagen, hade i grädde och smör i ALLT, och inte lite heller OCH så gjorde jag misstaget att tugga sockerfritt tuggummi... Slängde alla idag
    Och så säger ju vissa att man ska motionera och andra inte... Hjälp mig tack
    Så här ser en vanlig dag ut med mat och motion:
    07.30 - 10 min promenad till skolan
    08.30 - 3 ägg och ett halvt packe bacon
    10.30 - ca 30 min promenad
    11.30 - tex en laxfile med grädd/broccoli/spenatsås eller köttfärssås med grädde i (ca 170 g köttfärs) med smörstekt vitkål
    14.30 - 2 kokta ägg med majonäs
    15.30 - 30-45 min promenad eller 60 min styrketräning
    18.00 - Samma som lunchen
    19.30 - 30 min promenad eller 30 min simning

Det är ju tex lite det där med majonäsen på äggen, mycket grädde i köttfärssåsen osv som jag är orolig över... OCH att jag äter för mycket... Mycket tacksam för svar.
    Väntar med förväntan :)
    Tycker det låter jättebra.
    De flesta äter mycket i början innan kroppen vant sig vid sitt nya bränsle ( fettet ), men det brukar reglera sig själv så småningom.

Ett tips är att läsa boken Matrevolutionen för att förstå varför fett är bättre än kolhydrater. För att slippa vara rädd för det du äter helt enkelt. Sedan är det ändå lite scary i början att gå emot allt man lärt sig, men läser du bara på ordentligt så kommer det snart kännas bättre.
    Mycket information finns på kostdoktorn.se som skrivit boken. Tycker boken är bra dock då allt är samlat på ett ställe så att säga, men mycket bra går att läsa även på hans blogg.
    Låt bli att läsa kommentarerna bara, massor med rabiata lchf:are som riskerar att skrämma bort nervösa nybörjare
  • Faile
    Maddisen80 skrev 2011-05-18 15:00:39 följande:
    Undra vad man ska äta imorgon har någon förslag ???
    Idag ska vi äta köttfärsbiffar ( med ägg, riven ost, lite grädde och sambal oelek i ) med smörstekt zucchini och delade körsbärstomater med basilika över. Supergott, och lite creme fraiche med vitlök i till det
  • Faile
    helene306 skrev 2011-05-18 15:20:28 följande:
    Kyckling med oliver och kryddsmör?
    Isterband med gräddstuvade grönsaker
    Kålpudding
    Viltlax
    Laxfilé i ugn med remouladsås
    Fläskfilé med bearnaisesås

Kanske finns det något som passar? Jag ska handla vitkål på fredag och göra ett lass kålpudding. Det är så smidigt att ha i frysen när latmasken biter ig på (vilket den har en tendens till att göra ofta )
    Hur gör du kålpuddingen? Blir det gott utan sirap/sött, eller har du nåt annat istället för?
  • Faile
    yena89 skrev 2011-05-18 16:41:35 följande:
    Moiraine: jag har ett underbart kålpudding recept på min blogg :) man saknar inte sirap nånstans. Och iställey för ris har jag keso :)
    helene306 skrev 2011-05-18 17:46:34 följande:

Sicka jädra lyxlirare ni är Här blir det ägg och majonnäs. Jupp, latdag

Moiraine: Jag har recept på kålpudding i min blogg under kött www.helenesbaksida.blogspot.com

Tack! Älskar kålpudding så det blir kanske det redan imorgon
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**