• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-05-25 12:52:39 följande:
    Haha, lite skillnad då. Jag äter två knäckemackor med lite ost&skinka på och två koppar kaffe med både grädde och kokosfett i

Men jag nådde min lägstavikt igår så det verkar inte vara för mycket i alla fall. Sen äter jag visserligen sällan något förrän vid 18 när vi äter middag. Möjligen lite ost eller en till knäckemacka, men oftast står jag mig hela dagen på den frukosten.
    Orkar jag inte göra knäckebröd så det finns kan frukosten ibland bestå av äggsmör. Godare än det låter.
    Har du väldigt svårt för frukost kanske en smoothie mellan kaffet kan vara nåt?

Jag åt ingen frukost alls innan jag började banta. Då var det först shakes ( när jag åt den hemska lågkaloridieten ) och nu har det successivt blivit en rejäl frukost. Kan dock fortfarande inte få i mig stekt ägg och bacon eller gårdagens middagsrester som vissa här
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Helt OT nu, men måste få lite hjälp.

Ska på begravning imorgon och vet inte vad man har på sig? Klädseln är valfri och jag tror de flesta kommer välja bort helsvart ( eftersom vår kompis 30+ nog inte hade velat det ).
    Ska man ha klänning blir det helsvart för mig. Klänningen är dessutom mer en festklänning då den har lite paljetter, inte mycket men ändå.

Samtidigt känns det som byxor blir lite nerklätt. Vet heller inte hur mycket färg man kan ha till. Tänker mig svarta långbyxor, färgat linne/blus under och en svart eller vit kofta över?

Eller vad tycker ni, mitt huvud är alldeles tomt just nu av all stress och tankar överhuvudtaget

• Faile

Jag åkte båt igår och var och kollade in maten i restaurangen och det fanns inget jag kunde äta. Av säkert 20 olika rätter att välja på fanns det inte en enda som var utan socker/stärkelse. Viltskaven var redd med mjöl (frågade), potatismos, panerad fisk, köttfärsbiffar med ströbröd osv. Det som kom närmast ok var honungsglaserade kycklingklubbor.

Är det inte helt sjukt egentligen, att varenda maträtt innehåller antingen vitt mjöl eller socker?!
    Och sånt skit har jag ätit i över 30 år, herregud alltså.

Tack alla förresten för hjälp med begravningskläder och medkännande. Den var jättejobbig men så fin och det kändes absolut som ett värdigt farväl {#emotions_dlg.flower}

• Faile

Varje gång någon säger ( vilket händer iaf några gånger i veckan )  att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera, så svarar jag bara att,
     "jag vet ju inte hur din hjärna funkar, men min klarar sig alldeles utmärkt utan lasagneplattor och skogaholmslimpa".

Har man tur inser de själva hur dumt deras påstående låter.

• Faile

På begravningen bjöds det ju på mat och fika efteråt. Maten var jättebra då det var salladstillbehör så man fick helt enkelt plocka ihop sin egen sallad. Massa grönt, olika ostar, kyckling och skinka och massa dressingar, så det passade mig perfekt utan att ens behöva krångla.

Fikat däremot....
    Det bjöds på kladdkaka med vispad grädde till, så jag valde att avstå helt och hade helt enkelt i lite ( vispad ) grädde i kaffet istället.
    DET tyckte folk var skitkonstigt, men att de själva satt och tryckte i sig vispad grädde MED kladdkaka till var liksom helt ok

• Faile
    Faile skrev 2011-05-29 15:39:21 följande:

På begravningen bjöds det ju på mat och fika efteråt. Maten var jättebra då det var salladstillbehör så man fick helt enkelt plocka ihop sin egen sallad. Massa grönt, olika ostar, kyckling och skinka och massa dressingar, så det passade mig perfekt utan att ens behöva krångla.

Fikat däremot....
    Det bjöds på kladdkaka med vispad grädde till, så jag valde att avstå helt och hade helt enkelt i lite ( vispad ) grädde i kaffet istället.
    DET tyckte folk var skitkonstigt, men att de själva satt och tryckte i sig vispad grädde MED kladdkaka till var liksom helt ok

Kanske ska tillägga att jag inte hade börjat med krångla med maten oavsett vad som bjöds, då begravningsmottagning inte är riktigt rätt tillfälle att ifrågasätta värdarna. Så ingen tror att jag är helt fanatisk
  • Faile
    Teskedsmamman skrev 2011-05-29 20:33:19 följande:
    Jag har gått ner på hela kroppen förutom tuttarna
    Jag har gått ner 9kg och minskat överallt, utom brösten som gått UPP en hel kupstorlek!
    Absolut Icke önskvärt då de redan var stora. Hade gärna minskat ett par kupor Demon
  • Faile
    Solen73 skrev 2011-05-30 09:11:50 följande:
    Kul att hitta feta tråden!! Skrattande
    Jag började att kolhydratsnålt för ca en månad sen. Det händer liksom inget, jag kanske är otålig? jag har nog redan fastnat i samma spår. Till frukost äter jag mest vaniljyougurth 2 % och Pauluns musli men jag kanske borde byta ut båda två? har inte så mycket tid till frukost på mornarna så det ska gå fort och smidigt.
    Till lunch äter jag blandad sallad och kött eller fisk, det som serveras på jobbet.
    Samma sak till middag, mycket grönt och proteiner.

Jag har varit sjuk så jag har inte kunnat ta tag i motionen ordentligt.

Det jag känner i alla fall att det här passar mig väldigt bra, har kännt mig mycket piggare och mindre ont i huvudet.
    Tänker ni på nåt speciellt sätt ni som är inbitna LCHF:are?? så som jag tänker om mat är i alla fall rätt simpelt. Grönt, proteiner och goda såser. Men min frukost kanske kunde vara bättre.....

Hur ska jag ge kroppen en kickstart med LCHF??? tips tips tips!!! Cool
    Det du äter är absolut inte lchf, möjligen GI, kanske...

Paulins musli som du äter är ju i stort sett bara socker, 61/100 gram kolhydrater vilket inte ens är i närheten av lågkolhydratkost

En tumregel är att inte handla matvaror med mer än 5/100gram kolhydrater i och för viktnedgång rekommenderas gränsen på ett totalintag av 20 gram kolhdyrater per dag. Du får troligen i dig mer än så endast via flingorna och då har jag inte räknat med yoghurten.
  • Faile
    beccagranen skrev 2011-05-30 09:04:00 följande:
    Finns det ingen resultatrråd för LCHF:are här på FL?
    Hade vart spännande att se hur effektivt det är och hur strikta alal är :)
    Starta en
  • Faile
    Solen73 skrev 2011-05-30 09:53:11 följande:
    ja, du ser, kanske inte så konstigt att det inte händer nåt. Tumregeln 5/100 var ju bra! tror jag behöver läsa på lite mer.
    Däremot är jag urusel på att hålla koll på exakt antal gram hit och dit, jag tänker på det där med max 20 gram per dag.
    Jag måste i alla fall hitta nåt annat till frukost. Jag tycker ägg är gott men har hört att man inte ska äta så många i veckan. Nästa gång jag handlar så blir det nog andra saker som hamnar i vagnen Glad
    Vill man ha bättre koll man kan använda matdagboken.se där du får in allt du äter så ser du hur det ser ut, på riktigt. Det är lätt att förvilla sig själv annars

Uppe i ts finns en länk till en menytråd. Där hittar du färdig tvåveckorsmeny för inspiration. Sedan lär man sig med tiden vad som är bra och vad som är mindre bra. Hur man räknar osv.

Gällande grönsaker gäller allmänt att ovanjordgrönsaker är ok, medan rotfrukter tex inte är det ( för mycket stärkelse/socker ).

När jag äter middag/lunch försöker jag hålla min tallrik enligt modellen,
    2/4 ovanjordgrönsaker
    1/4 protein
    1/4 fett ( fullfeta produkter )

ps, ägg kan man aldrig äta för mycket av
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**