Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lovesmammi skrev 2012-12-08 20:51:22 följande:
    Lokesmammi eftersom det låter som ni ska laga en del till julbordet så kan du väl göra sådant som är lchf vänligt. Bara att googla finns massa recept på julmat.
    Vi ska ta med oss det man inte kan göra själv. =)
    hehe
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    Verea skrev 2012-12-09 10:12:58 följande:
    Men vad äter du i vanliga fall? Se till att det finns med på julbordet så är problemet löst. 

Äter i vanliga fall? Mat! =) Vill äta julmat! =)
  • LokesMammi
    Ninis skrev 2012-12-08 21:24:38 följande:

Det var någon som undrade vad man kan äta för lchf-vänligt på julbordet. Det finns ju hur mycket gott som helst! Jag åt i dag två goda omeletter; en räkomelett och en västerbottenomelett, västerbottenostbitar, julskinka, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll, sillar, korvar, lax, ägghalvor med sikrom, inkokt lax. Sen finns det dessertostar på efterrättsbordet, olika såser, röror och gräddfiler etc. Så nog kan man äta sig mätt på lchf-vänlig mat utan problem!
    Det var jag! =)
    Omeletter kan jag inte äta, för mkt ägg. Då blir jag sjuk! :/ Fisk tål jag inte.
    Visst brukar man bli mätt på julmaten, men då är det "fel" mätt! =)
    Får ta smör och gräddfil. (gillar inte gräddfil egentligen =))
  • LokesMammi
    Verea skrev 2012-12-09 16:03:12 följande:
    Fast det svarar ju inte på frågan. För enligt mig är ägg, fisk, köttbullar och ost definitivt mat. Det är ju svårt att hjälpa dig om du inte berättar vad du kan äta och hur du brukar äta. 

På mitt julbord brukar det finnas korv som jag kan äta, revben och köttbullar som jag gör själv,  Gör dessutom alltid en julsallad med rättika, purjolök, äpple, fänkål, grädde, och citronsaft. Eller en Waldorfsallad med valnötter. 

Annars kan en vegetarisk jansson på rättika och blomkål komma väl till pass. Krydda grädden med kryddpeppar  kanel och nejlika. ersätt fisken med några svarta skivade oliver eller steka champinjoner. 

Man kan också marinera aubergine som sill, många vegetarianer gör så, och så lägga den i en vitlökslag med cf, vitlök och gräde. Så får du inte så mycket kolhydrater, mycket fett och julsmak. 
    Svårt o säga vad man äter! =) Äter ju kött o sås till mat! =)
    Jag är en jävligt kräsen person som inte äter vadsomhelst! =) Tycker inte om rättika, blomkål, aubergin o sånt bläkigt! =)
    Ninis skrev 2012-12-09 18:08:19 följande:

Vaddå "fel" mätt?
    Äh, skit samma. Får äta maten som bjuds! =) Får ta en extra klick smör på tallriken! =)

• LokesMammi

Idag hade vi grötlunch på jobbet för de boende och anhöriga.
    Tog en tallrik gröt och två skinkmackor och julmust! Åh fy fan, trodde jag skulle spricka. Va jobbigt mätt jag blev. Gröten smakade konstigt men det var gott! =)

• LokesMammi

I lördags drack jag "spetsad" dricka =) och chips. Fick huvudvärk från helvetet o lackerade om toastolen. Till råga på allt var sambon hos grannen o "festa" o sonen vakna när jag la mig tidigt pga huvudet o han härja o skrek. Trodde jag skulle dö! =)

På söndag ska jag o en kompis på julbordskryssning. Får se hur man kommer o må på båten! =)

• LokesMammi

Missade debatten som ajg ville se. Går den i repris eller kan man se den nånstans? Nån som vet?

• LokesMammi
    Paulas mamma skrev 2012-12-14 19:54:44 följande:
    Imorgon till daten tänkte jag göra en broccoli och ädelostpaj a la LCHF med en sallad till.
    Till efterätt ska jag göra en chokladfondant. Provgjorde en idag och hade den för länge i ugnen men nu vet jag det till imorn. men oj vad gott det var. Ska serveras med lättvispad grädde och hallonsås. Har även gjort frökex till alla goda ostar jag vart å köpt. Skippar förrätten för det blir så mycket mat ändå.
    Liite ångest över chokladfondanten jag smällde i mig förut bara. (var ju tvungen å se om den var godkänd)
    Vad hittar ni andra på i helgen?
    Jag ska på julbord på lördag och julbordskryssning på söndag! =)

Tittar på debatten nu på svt play o jag kokar o de har bara börjat! haha
  • LokesMammi
    stjierna skrev 2012-12-15 21:24:15 följande:
    Jag är alltså den enda som inte vinar ikväll? ;) min man är iväg med jobbet, och det är liksom inte lika kul att dricka vin själv ;)
    Jag vinade inte igår!
    Var dock på julbord på Sundbyholmsslott i Eskilstuna. Gottgott! Men potatisen smakade konstigt! haha
    Ska på julbordskryssning idag. Ser jag fram emot! =)
  • LokesMammi

Sambon har fixat julskinkan idag. Han orkade inte ta sig till sin mamma för o hämta ströbröd, så det bidde pofiber på! Wohoo! =)

(för det var väl det man skulle ha på ist för ströbröd?=))

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**