• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tillde
    Om jag äter chips/bröd etc så kan det ta en vecka eller mer innan min mage känns som den är i balans igen och svullnaden i tarmarna har försvunnit. Så oroa dig inte om magen fortfarande känns svullen efter helgen utan ge den tid.

Din mat tycker jag ser bra ut! Det viktigaste för dig tror jag blir att stressa ner, eftersom att stresshormonet kortisol försvårar viktnedgången. Jag tycker du ska satsa på att slänga ut vågen ett tag eftersom att den verkar stressa dig. Vikten består ju av många saker så som vätskebalans, hur mycket mat man har i tarmarna, muskler, fett, glykogen i musklerna etc. så vad vågen visar berättar ju ingenting om vad vikten består av.

Din kropp kommer att fortsätta sin viktnedgång i sin takt och du ska absolut inte stressa upp dig nu över att du vill vara smal till sommaren. Du har gott om tid på dig och om du äter bra kost och ser till så att du mår bra så kommer din kropp att göra jobbet åt dig. :) Du skulle möjligen kunna minska på chokladen och nötterna och istället äta något litet riktigt mål mat om du är hungrig på kvällen. Du kan även prova att byta ut grädden i kaffet mot ekologiskt, kallpressat kokosfett. Kroppen vill ogärna lagra kokosfett utan använder det till att boosta din förbränning och som extra energi istället. Den dämpar dessutom sötsug, höjer temperaturen i din kropp, är antiinflammatorisk etc.

• Loreena

Det är ju inte ens säkert att det är nötterna eller chokladen som är "boven" för dig. Du behöver antagligen bara stressa ner och ge kroppen tid. :) Kokosfett i te tycker jag är gott, men dricker jag kaffe så tycker jag också att det är godast med grädde.

Har du läst det här?

www.annahallen.se/ar-det-bara-mat-som-styr

• Loreena
    Hanniz skrev 2012-01-18 22:57:18 följande:
    Tuffar på med LCHF här.

Jag har en liten fråga. Har en väninna som också äter LCHF och vi hade en liten diskussion.

Hon menar att hon i bland under hela dagar (nån gång ibland) bara dricker te med kokosfett.

Ca 5 koppar om dagen med ca 2 msk fett i varje.

Hon trodde det var jättebra medan jsg inte riktigt håller med. Äta ska man väl? Hon vill " rasa" i vikt.

Inget jsg hänger upp mig på, bara nyfiken att höra andras åsikter. :)
    Jag tycker inte att det låter sunt om hon gör det för ofta, speciellt om hon ser det som en genväg till att förlora vikt. Kroppen behöver fler näringsämnen än bara fett. Det hon sysslar med skulle jag kalla periodisk fasta, och det finns ju de som menar att det kan vara bra någon gång ibland, men jag skulle nog vara orolig för att det hos en ung tjej skulle kunna tyda på en begynnande självsvält/ätstörning.
  • Loreena
    Red Velvet skrev 2012-01-18 22:58:28 följande:
    Blää, jag mår spyilla och har mått dåligt hela kvällen. Tanken på grädde får mig kräkfärdig. Kräks
    Hoppas det går över till imorgon, annars blir det en dag med enbart vitkål och gurka.
    Det kanske är din kropps sätt att säga till att den fått lite för mycket fett idag. Något friskt eller syrligt kanske kan lätta upp känslan lite? Citronvatten?
  • Loreena
    luspudel skrev 2012-01-19 11:46:18 följande:
    Men nu förstår jag inte längre Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag! Räknar ni kcal ändå...? Som ätstörd trodde jag att detta var det perfekta för mig, ingen heta på kcalräkning osv... Eller är det bara om man inte går ner så mkt man behöver fundera på detta?
    Jag räknar inte, varken kcal eller kolhydrater :) Jag äter mig lagom mätt! Jag tror att det bästa för de flesta är att inte räkna för mycket, utan äta sig mätta regelbundet på riktig mat och lära sig känna tilltro till sina kroppar. För mycket räknande kan ju öka på stressen och det i sig är ju inte bra för viktminskningen. Jag håller med astro, att man kan räkna ibland för att kolla så att man får i sig tillräckligt med mat. Om viktminskningen låter vänta på sig tror jag mer på att minska på tex yoghurt och nötter än att börja räkna kolhydrater eller kcal.
    De gånger jag räknat så har jag varit förvånad över att jag ligger så pass högt i kcal och ändå går ner i vikt/är viktstabil. När jag var yngre och åt fettsnålt kunde jag träna massor, äta 1600 kcal/dag samtidigt som jag hade ett fysiskt mycket aktivt arbete, och ändå inte minska ett gram i vikt. Kroppen är förunderlig och komplex... ingen motor eller maskin. :)

För de som har svårt med mättnadskänslan och vill ha ett riktmärke för portionsstorlekarna så tycker jag att Anna Halléns förslag är bra.

www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning
  • Loreena

Tillde
    Jordnöten är eg inte en nöt, utan en ärta, alltså en baljväxt. Oopsies, pones eller möjligtvis mandelbröd tror jag är bättre alternativ. Men jordnötsbröd låter riktigt gott! :D Kanske något att unna sig som fika ibland, men inte något man bör äta för mycket av? Just före och efter träning så är det ju helt ok med lite mer kolhydrater, eftersom att de då tas upp av musklerna och därmed inte påverkar blodsockret lika mycket.

• Loreena

Tillde
    Ska det vara naturella eller salta jordnötter?

• Loreena

Jag ska prova! :D
    Är det det här receptet?
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

Frågan är bara hur jag ska lyckas mixa jordnötterna. Jag har bara en mixerstav och det kanske inte går så bra. Vad har ni för matberedare?

• Loreena

Nu har jag fuskat till och från i några dagar av ren lathet och bekvämlighet. Och jag har så himla ont i magen!! Jag har fuskat på värsta möjliga vis (iaf för min mage) med vetebröd och pasta. Varför lär jag mig inte? *suck* Men det är som att jag måste göra avsteg ibland och må dåligt för att komma ihåg varför jag valt att äta som jag gör.

När jag åt normalt så upplevde jag inte att jag fick lika starka reaktioner på just gluten, men då hade jag å andra sidan magbesvär av olika slag som kom och gick mest hela tiden och jag utgick mest ifrån att det berodde på jäst (i bröd) och laktos i mjölkprodukter.

Kan man bli mer känslig för gluten efter ett tag med LCHF? Eller är det kolhydraterna i största allmänhet som man reagerar på? Min eventuella laktosintolerans har dock helt försvunnit nu när jag äter LCHF. Varför får man ont i magen av kolhydrater när man vant sig av med dem? Finns det någon teori om det?

• Loreena
    rödnos skrev 2012-01-20 14:21:16 följande:
    Tycker det Zytomierska var riktigt bra. Trist att en bunt bittra brudar ska sitta här och baktala en person som står för samma saker som ni själva. Man skulle kunna tro ni är avundsjuka. nej, kolla igen och kolla på Eftersnack oxå. Hon var ju bra!
    Jag tycker både att Andreas och Zytomierska var bra! :) Synd bara att debattprogrammet blev för kort! Det hade kunnat nyanserats mer, tagits upp mer om forskningen, om varför hjärnan inte behöver kolhydrater och vilka C-vitaminkällor som LCHF:are äter, sen att mängden kolhydrater som man tål är individuellt en del nollar och andra äter mer liberalt, beroende på vad man har för skäl till att äta LCHF.
     Sen gjorde ju dietisterna bort sig rejält, och det är ju iofs. bra. :) Haha
    Jag tror att LCHF kan få ett uppsving efter det där programmet, särskilt som Expressen kommer med sin LCHFbilaga idag. :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**