Gela O skrev 2012-03-04 10:13:47 följande:
Nu behöver jag lite hjälp...
Har ätit lchf sedan juni, gick ner fyra kilo första månaderna men har efter det stått helt still. Ligger på 78 kg till mina 170 cm, skulle gärna komma ner till 70 kg. Har inget behov av att gå ner mer och tror inte det skulle bli så bra heller då jag har kraftig benstomme.
Jag fuskar inte annat än att jag möjligen äter för mycket grönsaker och ibland lite mörk choklad, vispad grädde/rysk yoghurt och hallon. Alltså faller aldrig dit på godis, pizza, läsk, chip, tårtor eller liknande, detta i ren självbevarelsedrift eftersom min IBS blir riktigt dålig vid intag av sådant
Vad kan jag göra för att få fart på det hela? Har sett något om att utesluta mejerivaror, ska allt bort då? Grädden (ett par matskedar) i äggröran, ost?
Ska också försöka börja röra på mig lite, har svårt att hitta tiden med ett heltidsjobb, halvtidsstudier, skjutsande av barn hit och dit (vi bor ocentralt...).
Alla tips mottages tacksamt, ska till London och shoppa i slutet av april och det vore trevligt att ha tappat kanske fyra kg tills dess
Det kan säkert vara mjölkprodukterna som kan vara boven! Prova att minska på mejeriprodukterna kraftigt och ersätt med kokosfett/kokosmjölk och smör. Tydligen så ger mjölkproteinet ett isulinpåslag och insulin är ju som du säkert vet innan ett fettinlagrande hormon. (finns en länk lite tidigare i tråden, igår tror jag någon länkade) En skvätt grädde i maten/omeletten tycker jag att du kan behålla men om det fortfarande inte händer något på vågen så minska grädden till minsta möjliga. Skippa helst yoghurt, bär och nötter helt när du vill minska i vikt. När du är nöjd med vikten så kan du försiktigt introducera mejeri, bär och nötter igen. :)