• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

5000!

• Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-25 15:30:20 följande:
    Tungan ute Skål Menskopp är den kvinnliga gudens gåva till mänskligheten!

Äsch, nu blir det ju helt ot, det var ju det jag klagade på in the first place. Sorry! *återvänder till mina andra favvotrådar i stillhet*
    Skål
  • Denebola
    Egensinnig skrev 2011-03-25 16:26:22 följande:
    KALORI, KALORI, KALORIIIIIIIIIIIIII!!!!!!
    Sorry kunde inte hålla mig Oskyldig

Over and out Cool
    *gör korstecknet med fingrarna*
  • Denebola

Meh, det skulle inte vara tummen ner, utan blinkgubben!

• Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-25 17:44:09 följande:
    Herregud vad ni skriver!!

Ska prova mascarponeglassen. F ö har jag inte supermycket spännande att berätta! Är fruktansvärt trött och stensov 2 h efter jobbet idag. Häpp!

Hoppas ni får en skön kväll, girls! 
    Vi ska göra våfflor i kväll, en sats LC och en sats HC, så tar vi varsin sats Till ska vi ha vispad grädde och jordgubbar!
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-25 18:11:04 följande:
    www.ica.se/Recept-Mat/ICAs-kundtidning/Chat1/.../

Oh My God. 

Vilka 2 retards!!! 
    Arn på stan : ] Varför bygger vi våra "bilringar"av mättat fett och inte av omättat/fleromättat om nu det är nyttigare?

Anna Buffé: 
    Hej Arn! Bilringar byggs om man äter för många kalorier och rör sig för lite. Det gäller att ha en bra balans mellan vad som går in och vad som går ut (det man gör av med när man motionerar). Att ha balans på kalorierna är som att ha ett ganska tråkigt bankkonto, dvs då blir det aldrig något överskott.

God dag yxskaft big time, eller?
    [Kommentar från Arn på stan Arn på stan : ] 
    Varför bygger vi våra "bilringar"av mättat fett och inte av omättat/fleromättat om nu det är nyttigare?
    torsdag 24 mars, 2011 4:36 Arn på stan
    4:36
    Anna Buffé: 
    Hej Arn! Bilringar byggs om man äter för många kalorier och rör sig för lite. Det gäller att ha en bra balans mellan vad som går in och vad som går ut (det man gör av med när man motionerar). Att ha balans på kalorierna är som att ha ett ganska tråkigt bankkonto, dvs då blir det aldrig något överskott.
  • Denebola

Tjosan, det blev visst lite bonus i förra inlägget.

• Denebola
    MajaVira skrev 2011-03-25 19:23:04 följande:
    Det är ett extremt tempo i tråden numera, är ju helt hopplöst att hinna läsa ikapp...

Här är ett recept om det är någon mer än jag som är sugen på lite "helgsnask" - är inget LCHF recept men kan enkelt anpassas genom att byta ut socker mot sukrin och mjölet mot mandelmjöl;

www.tasteline.com/Recept/Fondants_a_la_Gaetan...
    Detta recept var utan mjöl, detta också. Inte för att jag har testat dem, men tänkte bara sprida det vidare när jag såg det =)

Nu blev jag sugen att köpa små portionsformar
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-25 20:44:47 följande:
    Oj vad ni har skrivit.

För er som är så lyckligt lottade att det går neråt på vågen utan att ni behöver bry er om vad ni stoppar i er - grattis! Och jag kan förstå, för er som vill slippa rälkna, eller inte gillar det, att det är ointressant med siffror hit och dit.

Men är det inte lite onödigt ändå att säga att alla ska sluta räkna, för att om man följer 5/100 eller har sunt förnuft så kommer det gå ner på vågen oavsett...?? Så är det ju faktiskt inte, vilket ändå ganska många här inne har fått erfara. Som en av de som absolut inte får nåt ner på vågen genom att följa 5/100 så kan jag iaf säga att det känns ungefär som när nån supersmalis med förbränning som guds gåva står och säger "jamen om du bara äter normalt och varierat så kommer du gå ner i vikt!"...

Om själva sifferredovisningen är irriterande så kan iaf jag sluta med den. Däremot så tycker jag att det vore konstigt om andra i samma sits, som kanske inte är lika trygga på att räkna som jag, inte ska kunna be om råd eller fråga om deras fördelning är ok, eller vad de kan ändra på om vågen står still.'

Ang kalorier så har vi redan diskuterat det här med att en kalori är ett ganska förlegat begrepp, men det är trots allt det enda energibegreppet vi har vad gäller mat. Vi vet att kroppen inte reagerar likadant på en kcal fett som på en kcal kolhydrater, och kroppen reagerar dessutom annorlunda på en kcal fett om den kommer tillsammans med en kcal kolhydrater osv osv. Hur många kcal man kan äta per dag beror alltså på vad man äter. Men det finns fortfarande en gräns. Kroppen måste göra av med det den tar upp för att inte lägga på sig. Och den gränsen försvinner inte magiskt bara för att det är lchf - däremot så är fettkalorier snällare än kolhydratkalorier, och man kan äta mer av dom. Dessutom så blir man mättare och äter därför mindre, vilket gör att kalorinivån ofta minskar automatiskt! Men det bygger ju på så många olika faktorer, att jag tycker det blir löjligt när man säger att om man räknar kalorier så äter man inte lchf... 

Som sagt, vissa klarar sig jättebra på vågen bara genom att ta bort de uppenbara kolhydraterna eller hålla sig till 5/100. Men det finns de som klarar sig jättebra på vågen utan att fundera över kolhydrater eller sitt matintag öht också.... Alla fungerar inte likadant! 
    Min syn på det hela är väl att det inte ska vara förbjudet att diskutera kalorier och E%, om någon kommer med en fråga kring det. Däremot tycker jag att redovisningar av dagligt intag (om det inte har relevant för tidigare nämnd fråga), är fruktansvärt tråkigt att läsa (vill man hålla koll på sitt eget så kan man ju - enligt min åsikt - hålla koll för sig själv hemma). Men som jag sa innan, så hoppar jag över att läsa de inläggen. Jag tycker det är betydligt intressantare att i så fall redovisa vad man har ätit - för recepttips etc.

Jag vet att alla inte klarar av en "simpel" 5/100-syn på LCHF, men samtidigt tycker jag att det... vad ska jag säga... smittar av sig med att man måste hålla koll på kalorier hit och dit om det blir mycket sådant snack, vilket tappar lite av ursprungstanken - som LCHF funkar för de flesta (dvs ej kalorifokuserat). Och som jag har upplevt det är det ingen som sagt att man inte får räkna, däremot att det varit (lite väl) mycket fokus på kalorier på senaste tiden. Men jag kanske missuppfattat något inlägg i så fall.

Att räkna kalorier på LCHF är inte fel - om man behöver. Men om man inte behöver - så behöver man ju inte! Och det är väl det som är poängen, att många ("gamla") inte behöver räkna och tycker att det är skönt (kanske då de kalorijagat i många år och lessnat på det och skulle föredra att slippa orden LCHF och kalori i samma mening [om jag får lägga lite ord i diverse munnar ]), eller att "nya" tror att detta är ännu en "kalorimetod" när det inte behöver vara det.

Så för att sammanfatta: Kalorier är inte förbjudet att diskutera, men i mina ögon "bör" det vara en bakgrundsdiskussion och inte en huvuddiskussion.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**