• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mme skrev 2012-10-23 08:54:32 följande:
    Har läst några sidor bak (omöjligt att läsa igenom hela tråden ju!) och undrar vad MBC som Zvartaliljan dricker är för något?     

MBC = magic bullet coffee.
    Du gör kaffe och har i smör och kokosfett och sen mixar du det.
    Jag kör MBT = samma sak fast te istället!
  • Gladskit
    Planerar smått 14 skrev 2012-10-23 15:15:17 följande:

Smör i te? Är det verkligen gott??
    Det är faktiskt helt ok!
    Det smakar inte alls smör när man har mixat det.
  • Gladskit
    Planerar smått 14 skrev 2012-10-23 15:34:08 följande:

Men hur kommer man ens på tanken att ha i det i en kopp te och mixa, låter verkligen inte gott. Ja, man kommer på dom mest konstiga saker ibland ha ha.
    Ja det är märkligt
    Men det är ett sätt att få i sig mer energi utan att äta mer. Är man ingen frukostmänniska till exempel men känner att man behöver få i sig något energirikt på morgonen så är det ju perfekt att dricka en stor kopp MBT.

• Gladskit
    Planerar smått 14 skrev 2012-10-23 15:23:04 följande:
    Läser just nu Dags att bli smal, men jag tycker ändå det är svårt att förstå detta hur man räknar ut hur mycket kolisar tex just 3 dl yoghurt innehåller eller bara 1 dl och 1 skiva ost osv osv.

Det enklaste är att skapa sig en uppfattning om mängder.
    Hur mycket yoghurt brukar du hälla upp i skålen?
    Kommer du fram till att det är ca 2,5dl så tar du 2,5 x kolhydratvärdet för 1dl.
    (Nu vet inte jag om energiinnehållet i yoghurt anges i dl eller i gram men det får du kolla).

Man kan också väga olika slags grönsaker för att veta ungefär vad 100g motsvarar. En halv paprika? Två tomater osv.

Jag har precis käkat 1/2 burk lättkesella m hallon. En hel burk innehåller 250g och det är 3,5g kolhydrat per 100g. Halva burken är 125g vilket ger 1,25 x 3,5 = 4,375g. Jag får alltså i mig 4,4g kolhydrat från kesellan. Plus ett par från hallonen.

Det kanske låter svårt men det här gör man bara en gång, sen vet man vad man har för ramar att hålla sig inom. Vilka livsmedel som är ok oavsett mängd i och med att kolhydratinnehållet är nästintill noll och vilka man ska vara lite försiktig med.
  • Gladskit
    Victrix skrev 2012-10-23 21:14:09 följande:
    När började ni gå ner i vikt efter ni börjat med lchf? Er ålder? Har ni jojo-bantat i ert liv tidigare? Och hur strikt körde ni med kosten? Och vad hade ni för startvikt. Vore jättetacksam om några ville dela med sig av sina erfarenheter, även om ni inte vill svara på allt .

Jag gick ner 3-4kg första veckan, sen planade det ut. Totalt blev jag av med 12kg på 10-12 v.
    Jag är 32 år nu och det är snart 2 år sen jag började med LCHF. Jojobantat kan jag inte säga att jag gjort. Däremot har jag alltid ätit fel. Tränat mycket men inte fått så värst bra resultat vilket berott på att jag ätit alldeles jättefel. Mycket havregrynsgröt och mycket frukt & grönt men alldeles för rädd för fett, uppenbarligen.
    Jag var superstrikt första tiden, för mig var det enda sättet att bli av med sockersuget.
    Nu är jag dock mer liberal och det jag främst återinfört i kosten är frukt och potatis.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-24 08:55:27 följande:

Glömde det viktigaste - slipper vara sockerberoende!!!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-24 14:50:43 följande:
    Men det går lika bra med t ex två kokta ägg att äta direkt efter träningen. Men eftersom jag redan äter 2-6 ägg om dagen, så tycker jag det blir lite mycket ägg.    

Och jag har ingen möjlighet att hålla mat kyld från det att jag lämnar jobbet tills dess att jag tränat klart. Så jag fyller också på med BCAA alt. en proteindrink efteråt. Hellre det än att inte äta något alls förrän kanske en timme senare.
  • Gladskit
    shakennotstörd skrev 2012-10-24 13:10:08 följande:
    Anna Skipper säljer visst nåt proteinpulver som även sockerkänsliga ska kunna äta.Kolla på hennes hemsida.
    Anna Skipper brukar väl använda Holistics produkter? De är säkert jättebra, har inte testat. Men för mig går i alla fall proteinpulvret bort i och med att det innehåller 11,4g per 100g. Då finns det andra märken med lägre kolhydratinnehåll.
  • Gladskit

Jag brukar göra så här;
    2-2,25 dl mandelmjöl
    3/4 dl krossat linfrö
    2 tsk fiberhusk
    75 g smör
    lite salt
    1 msk kallt vatten (inget måste)
    2 msk – 0,5 dl dinkelmjöl (inget måste men mängden kolisar per pajbit blir försumbar)
    några matskedar skalade sesamfrön om det blir för kladdigt

Antingen trycker man ut den i en pajform direkt och ställer den sedan i kylen ca 30min eller så får den vila först och sedan klär man pajformen. Nagga och förgrädda ca 10 min på 200grader.
    Till fyllning brukar jag ha tacoköttfärs eller broccoli+fetaost+mozzarella+skinka. Äggstanningen gör jag på 3 ägg och 3dl vätska. 1,5dl grädde + 1,5dl mjölk eller 1,5dl grädde och resten creme fraiche osv. beroende på vad jag har i kylen. Sen en skivad tomat ovan på plus massa ost. Ca 20-22 min i ugnen.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**