• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-10-09 09:39:12 följande:
    Kan nån förklara: "poängen med att äta kolhydrater är att vi SKA höja blodsockret så att vi håller oss pigga och alerta".
    Alltså.. Jag känner mig piggare med ett jämns blodsocker, men har jag fel?

Då tar jag det som att de menar att blodsockret ska vara jämnt, men på en högre nivå?
    Jag vill också att mitt blodsocker ska vara jämnt, men för min del får standardvärdet gärna vara hyfsat lågt (så att inte insulinet behöver jobba). Det är så jag tänker.
    Klart man blir pigg av att höja blodsockret men lika trött blir man ju sen när det faller raskt...
  • Gladskit
    Trolla75 skrev 2012-10-09 18:40:19 följande:
    Stikkan- tack för boktipset!
    Har ju hört mycket om den... Kanske går att fynda nu i rea-tider

Den finns som pocket så det är bara att klicka hem på Bokus eller Adlibris!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-10 09:36:26 följande:
    Någon som testat MCT-Olja? Tydligen är det bättre än kokosfett eftersom det inte behöver brytas ner utan åker rakt ut i blodet och kan användas som energi på studs! Tydligen finns det lchf:are som shottar det på morgonen i stället för kokosfett.

www.primalscienista.com/2012/10/09/ketopower-.../

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/mct-oil-400-m...

Jag har en flaska som väntar på min paketutlämning. Beställde en flaska när jag ändå skulle ha hem lite protein och annat. Spännande!
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-10-11 16:46:31 följande:
    Hörni.... Julmust är ju inte ok... Finns det något alternativ, eller är det bara att bita i det sura äpplet??
    Man får prova sig igenom Julmust-light-sortimentet.
    Förra året hittade jag nån som smakade ok, minns dock inte vilken.
  • Gladskit

Aspartam, sukralos, spela roll. Jag dricker inga jättemängder light-läsk men jag triggas å andra sidan inte av det så jag har haft Cola Zero/Pepsi Max som något jag unnat mig ibland.
    Hellre det än att dricka ett glas vanlig läsk som jag vet innehåller typ tre dagsdoser av kolhydrater. Dessutom i form av rent socker, då får jag hellre i mig mina kolisar från stärkelse eller andra kolhydratkällor. Inte från läsk.

Vissa sötningsmedel är helt förbjudna i exempelvis Asien. Fun light kan användas för att bekämpa myror. Så i koncentrerad form är det helt klart tveksamt om det är särskilt bra. Men i och med att det är extremt sött så är det hyfsat små mängder man får i sig.

Så resonerar jag i alla fall!

• Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-10-11 20:43:45 följande:
    Gladskit: jag resonerar som du gör. Dricker inga jättemängder även om jag försöker dra mer mer på det ändå. Och det triggar inte mitt sug, tvärtom är det bra när jag är sugen.
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2012-10-11 21:24:06 följande:
    Någon som vet hur det är med linser? Ny på detta.

Linser innehåller för mycket kolhydrater om man ska vara strikt.
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-10-12 05:59:12 följande:
    zero innehåller samma ämnen, men låter häftigare och riktar sig till en manlig målgrupp. Innan var det olika ämnen i light och zero, men nu är de likadana  
    Jag har hört att det var så här.
    Coca Cola bestämde sig för att ändra sötningsmedel i Cola Light från aspartam/acesulfam K till sukralos. Men det gillades inte av folk som tyckte att smaken ändrades väldigt mycket och många slutade köpa Cola Light. Coca Cola var dock för stolta för att byta tillbaka rakt av, så istället skapade man Cola Zero som då egentligen var den "gamla" Cola Light. Så ett tag var Zero sötad med aspartam/acesulfam K och Light med sukralos. Men idag har man övergett sukralos och därmed känns det ju som exakt samma produkt
  • Gladskit
    jagvetefan skrev 2012-10-12 10:05:48 följande:
    Jag har läst att Hermesetas ska hämma viktnedgången... Jag använde det först men när jag läste detta köpte jag Sötin (som enligt hälsokosten skulle var detsamma som Sukrin men med annat namn..). Men usch vad det är äckligt!! Det knastrar i tänderna och har en konstig bismak och smak... Jag kan inte använda det helt enkelt!

Finns det något man kan använda ist? Eller är det någon som använder sig av Hermesetas och ändå får bra resultat? Det är väl kanske som med light dryck... Det säger ju många "förståsigpåare" att ska hämma men för många går det bra ändå...
    Hermesetas har jag haft i mitt te de senaste 10-15 åren och jag har inte känt att det hämmat min viktnedgång.
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-10-12 12:53:03 följande:
    Jag tycker också att light smakar förfärligt. Zero o Max går dock bra ;)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**