• P3E

**Den stora feta LCHF-tråden**

Angående kolhydrathalten i Alvesta glass så skriver de så här på sin hem sida.

Sockerfri Glass
    1-liters sortiment   SOCKERFRI; För att produkten skall få kallas "sockerfri" får produkten inte innehålla mer än 0,5% (0,5gram/100gram)sockerarter!      

Det är en stor utmaning att få fram en glass som uppfyller detta kravet .Förväxla inte med
    de produkter som finns och kallas ”UTAN TILLSATT SOCKER” eller ”LIGHT” eller ”LÄTT” de har i de flesta fall mycket högre kolhydrats (socker) innehåll  ,och betraktas inte av DIABETIKER / LCHF /GI  såsom ett godtagbart alternativ till vanlig glass.
      Färsk grädde    
    Det är inte bara att byta ut 10-15 kg socker i ett recept och ersätta det med några gram sötningsmedel... man måste återskapa mun känslan , smaken och framförallt konsistensen.  Vi använder som vanligt färsk grädde  , tyvärr kunde vi inte ha i så mycket som vi ville men vi har maximerat (ca 15%) och dessutom använt laktosfri grädde eftersom den innehåller mindre sockerarter ...      

Vi tycker att vi har lyckats ganska bra att få till en bra munkänsla, konsistens och god smak . dessutom har vi tillsatt en fiber som bas, vilket medför att glassen innehåller 16% fibrer !! Frågan är om man inte t o m kan betrakta den som nyttig!!?
    Sötningsmedel  Vi har valt att tills vidare jobba med ett sötningsmedel som heter Acesulfame K. Det verkar vara det som är minst smutskastat. Det är tusendelar som går åt. Glassen är laktosfri!

Tyvärr finns den inte i närheten av mig annars skulle jag ha testat själv. Älskar glass! Har köpt en glassmaskin men har inte invigt den än.

Nu ska jag laga broccoligratäng med bacon. Mums!

• P3E
    yena89 skrev 2011-03-23 17:49:53 följande:
    Ja men det är precis där jag blev fundersam. För dom jämt skriver "sockerarter" och andelen sockerarter är inte samma som andelen kolhydrater. Brukar ju stå Kolhydrater och sen under "varav sockerarter".
    så bara för den innehåller 0,5g sockerarter betyder det inte den innehåller 0,5g kolhydrater :P
    Ahh, du menar så...    Men man får väl hoppas att de vet hur man näringsdeklarerar. Hade du testat den? Är den god? Har en väninna som pluggar på en ort där den finns, kanske värt att be henne handla med? Får skicka med en kylväska
  • P3E
    Har fått barnvakt i helgen så jag och maken ska gå ut och äta och gå på bio Härligt! Det var allt för längesen vi gjorde nåt bara han och jag.
     Sitter och kollar på restauranger och har hittat en som verkar väldigt LCHFvänlig.

La Pampa i Örebro. Man väljer kött, sen tillbehör och sås.
    Jag tror jag ska ta en 1/2 Ceasar sallad sen Bife Angosto 300g med antingen bladspenat med lök och vitlök el. broccoli med valfritt smör el. sås.  Och till dessert säsongens bär och frukt med grädde.

Shit, jag längtar tills på lördag!!

Har hela veckan kämpat med ett enormt sug efter att fuska (mens) men har lyckats att hålla mig borta från de värsta synderna. Har dock ätit aldelles för mycket choklad (90%) vispad grädde och chokladmousse, hallon och dylikt. Har vägardag imorgon men tror jag avaktar till nästa vecka. Vill inte se negativa siffror!
  • P3E

La in frukosten på minmat.net och fick fördelningen, fett 68g protein 33g och kolhydrater 3g. Är det en okej frukost? Jag brukar sällan räkna då jag är för lat

Åt iaf. omelette med lite ädelost och ett par skivor hamburgerkött med en klick smör på, till det en kopp kaffe med grädde. Nu är jag riktigt mätt och eftersom jag vabbar idag och inte behöver bry mig om lunchtider så blir det nog inget mer förrens på eftermiddagen.

Vägde mig imorse fast att jag skulle låta bli... men det var bara 0,2kg upp trots mens och lite frossande och det känns riktigt bra   Då rasar jag troligtvis en del till nästa vecka.

• P3E

Igår gjorde jag glass blandade mascarpone, äggulor, sukrin och vaniljpulver och ställde i frysen ett par timmar. Gott men väldigt mäktigt! Åt vid 20-tiden och är mätt fortfarande så nu får barnen äta frukost själva, jag får nog vänta ett par timmar

• P3E
    "klipper och klistrar från kolhydrater i fokus"

250 g mascarpone (eller så är det 125 g till två äggulor; minns inte …)

2 äggulor

1-2 msk bacardi

2 tsk frystorkat kaffe (rörs ut i bacardin)

lite sukrin

Blanda allt i en plastskål, på med lock och in i frysen. Låt stå några timmar. Ta ut, låt tina till ätbar konsistens. Pudra över kakao och servera.

Jag hade varken bacardi el. frystorkat kaffe så jag tog bara ca. en tsk vaniljpulver. Tog nog 3-4 tsk sukrin och jag använde hela asken mascarpone (250g)
    Vid servering rev jag lite 86% choklad över. Gott, gott, gott!

• P3E

Har konstaterat att jag verkligen inte "tål" frukt! Var på bio med maken igår, hade med mig fläsksvålar som  biosnack = ganska mätt efter filmen.
     Sen gick vi och käkade, jag åt 300g kött med vitlökssmör och stekt bladspenat med bacon, lök och vitlök = väldigt mätt.
     Tänkte ändå lyxa till det lite eftersom det inte är så ofta vi kommer iväg på något själva så jag beställer in dessert, Säsongens frukter och bär med glass och grädde. Ber om att få den utan glass och extra grädde (får en konstig blick av servetrisen) tänker att jag kan äta bären och kanske nån liten fruktbit. När desserten kommer in så finns det inte ett endaste litet bär bland frukten

Jag tar en bit, sen en till, snart har jag ätit upp varenda gnutta på tallriken och trots att jag är tokmätt så är jag GALET sötsugen. Väl hemma igen fikar vi med svärisarna som suttit barnvakt och jag faller för frestelsen och trycker i mig en tårtbit som inte ens var god. Resten av kvällen hade jag ont i magen och mådde illa.

Så, ingen mer frukt för min del!

Idag har jag ätit köttfärsröra med champinjoner och lite blomkålsmos till brunch. Ett rawfood kex med mycket smör och ost på eftermiddagen och nu LCHF-våfflor med CF och tonfisk. Känns som om jag är tillbaks på banan efter gårdagens krasch

• P3E

Ner 0,9kg sen i torsdags trots lördagens syndande Känns bra! Det ökar på motivationen när man verkligen ser resultat. Byxorna sitter mycket lösare och valkarna på ryggen är borta

Frukost idag blev 2 stekta ägg och ett rawfood kex med smör och ost. I matlådan ligger ett par våfflor från igår med CF och tonfisk. Ikväll så får jag se vad maken har lagat för mat, förhoppningsvis nåt jag kan äta

Ha en trevlig dag allihopa! Nu ska jag gör barnen redo för dagis och mig själv för jobb.

• P3E

Bakar pizza På min halva är det tonfisk, fetaost, lök, champinjoner och en massa ost såklart! Barnens halva blir korvslantar och ost, inte gott i mitt tycke men i deras

Imorgon är det ost och vinmässa som gäller så då blir det till att frossa i goda ostar och pimpla "lite" vin. *Längtar*

• P3E

Jag gjorde glass efter recept på kolhydrater i fokus.
    Det kommer här.

250 g mascarpone (eller så är det 125 g till två äggulor; minns inte …)

2 äggulor

1-2 msk bacardi

2 tsk frystorkat kaffe (rörs ut i bacardin)

lite sukrin

Blanda allt i en plastskål, på med lock och in i frysen. Låt stå några timmar. Ta ut, låt tina till ätbar konsistens. Pudra över kakao och servera.

Jag använde vaniljpulver som smaksättning isf. bacardi och kaffe.

Blir gott men mäktigt.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**