• stolla

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-03-07 18:10:18 följande:
    Hmm, ja jag försöker. Jag inser ju att hon lär börja äta innan hon flyttar hemifrån Och vikt och mående är absolut inget problem, hon ligger högt över medelkurvan.
    Men ska man fortsätta erbjuda henne mat? Som det är nu får hon alltid pröva mat till lunch om hon vill, och efteråt får hon välling eller gröt,
    Dottern har 4 tänder om det gör någon skillnad. Jag tror iaf inte att det är konsistensen, för frukt som är grövre puré går bra.
    Jag är inne på mitt tredje matvägrande barn och mitt tips är att strunta i det helt ett tag, kanske två veckor. Sen erbjuder du nåt som du tror hon kommer gilla. Min dotter tyckte bara om en sorts mat från början "Sempers matdags biff stroganof med ris" så den fick hon sju dagar i veckan. Nu har hon utökat till tre olika sorter och smakar lite av våran mat.

Min pappa brukar säga att det inte finns ett enda barn som skulle svälta ihjäl sig frivilligt
  • stolla

Hello!

Det flyter på bra för mig med maten. Dock tycker jag att det är svårt att vänta med att äta tills jag är hungrig. Det är ju massa annat som ska hinnas, ungar som ska äta, ungar som ska skjutsas hit och dit, bebisen som ska sova. Jag föredrar att äta nåt hemma innan jag far nånstans för att jag inte ska frestas att stoppa i mig nåt skit. Idag innan jag for hemmifrån vid 11 så åt jag upp blomkålsmoset från igår och jag är fortfarande mätt.

Det verkar vara många här i tråden som bakar allt möjligt, både "fika" och bröd. För min del känns det bara omständigt och lite onödigt eftersom det är bara jag som ska ha det. Det finns ju så mycket annat gott jag får äta så jag känner inget som helst behov av, eller saknar bröd. Jag tycker det är enkelt att utesluta kolhydrater och lägga till extra fett.  Men kanske blir det annorlunda när man kört med lchf länge?

• stolla
    tiiitti skrev 2011-03-08 14:33:29 följande:
    Våren 2010 gick jag på GI, rivstart (ingen pasta,ris potatis,vitt mjöl, socker)
    sen åt jag grönsaker,sallad, bär, kött, mejeri och mandlar efter behag. gjorde det jag va sugen på och åt tills jag va mätt. Gick ner 10 från feb-juni.
    Under sommar höst vinter har jag gått upp 4 kg av dessa. Nu hade jag bestämt mig för att ta tag i det, och gå ner dessa fyra igen,  och 6 till. alltså sammanlagt 10.
    Gick  med i denna gruppen (för trodde LCHF och GI rivstart va ungefär samma) men efter 2 veckor här, tycker jag att LCHF är väldigt mycket krångligare. allt ska räknas och man hitta kolhydrater i allt. Så väldigt strikt.
    Samtidigt så vet ju inte kroppen om man går på LCHF eller GI liksom. så den borde ju inte tåla mindre kolhydrater om jag går på LCHF istället för GI.

Vill självklart gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt. Så jag försöker följa det är 20 kolhydrater om dagen. Fast är väldigt dålig på att hålla koll.

Vet inte vad jag vill ha ut av att skriva detta. Men jag satt innan idag och funderade över hur jag gjorde förra våren. För jag minns de inte som så "krångligt"
    Jag tycker inte att det är krångligt alls faktiskt. Mycket enklare än att räkna kalorier eller likande. Jag kör på dessa grundregler:
    -Inget bröd, pasta, potatis, socker (så klart)
    -Äter var fjärde timme, dvs 4 ggr/dag
    -Max 2 dl mejeriprodukter/dag
    -Grönsaker till lunch och middag
    -Extra fett till varje mål för att hålla mättnaden

Hitills har jag inte gått ner så mycket i vikt, men jag märker på kläderna att magen blivit mindre. Jag har inte så mycket kvar att gå ned, bara drygt 4 kg, men jag vill tighta till kroppen. Däremot är jag piggare, sover bättre, tränar bättre och är på bättre humör. Så jag ser det redan som en vinst.
  • stolla
    Denebola skrev 2011-03-09 15:55:07 följande:
    Fläskfärs är fetare. Jag kör på blandfärs. Nötfärs är inte fel, men se till att tillsätta lite mer fett i maten då.
    å jag kör med älgfärs, vilket är väldigt magert. Då är det än viktigare att ha feta såser och tillbehör.
  • stolla

Kängrupåse hahaha det var skoj! Jag brukar kalla det muffins-mage. Ni vet när man tar på sig jeansen och det väller över linningen, precis som på en riktig muffins!

jag har 18 mån mellan mina första två barn. Gick upp en hel del i vikt då, 30 kg första gången. Gick väl ned det mesta men i somras fick vi en sladdis vilket betydde att jag är tillbaka på ruta 1.

Idag ska vi på lång utflykt på äventyrsbad. Ska grunda rejält med bacon och ägg så jag inte blir sugen på nåt där. Sen blir det mat på MAX och där ska det tydligen gå att få hamburgare utan bröd så jag ska nog kunna klara det.

• stolla

En lång dag iväg på diverse äventyr men nu är vi hemma igen. Är mycket stolt över mig själv som lyckats hålla mig till planen  och inte ätit nånting fel.
    Frukost; bacon ägg
    Mellis; kaffe med vipsgrädde
    Lunch max-burgare i salladsblad med extra dressing
    Middag; älgstek, bea och avokadosallad

• stolla
    Lycka 1 skrev 2011-03-11 07:50:31 följande:
    Jo dom fällor jag gått i är jag mycket väl medveten om.
    Kikärtorna åt jag ca 5-6st och den där såsen som jag antar var av mjöl tog jag två skedar av. Så jag kan ju inte få i mig några mängder kolhydrater av det?
    Jag blir väldigt yr och illamående om jag inte äter i tid (har alltid varit så) så ibland måste jag äta annat än vad jag lagar själv (när jag är ute på jobb) och då försöker jag alltid välja ut det bästa.

Ketos har jag varit i hela tiden. Var redan det när jag började med lchf tack vare pulvret.
    Mitt bästa tips för att se vilka resultat du uppnår är att ta bilder. Jag tog bilder i ett par jeans i november, magen väller över och dom går knappt stänga. Igår tog jag nya bilder och magen syns knapp över linningen och byxorna fladdrar i låren och rumpan. Så dom får jag lägga bort nu! Har tagit kort i ett par andra jeans i början på januari och dom ska jag prova igen i slutet på denna månad. När jag väger mig har jag bara gått ner 3 kg sen dess men det spelar ju egentligen ingen roll.
  • stolla
    jeng skrev 2011-03-13 09:14:07 följande:
    Nej jag tränar inte. Tränade inte heller förut när jag har gått ner, så det är ingen skillnad.
    Min våg väger fett% också, men den visar ju inte korrekta siffror eftersom den bara mäter halva kroppen. Däremot kan man ju följa huruvida det går upp eller ner. Händer tyvärr inget där heller...

Ska tilläggas att jag har gått ner nästan 20 kg sen maj förra året, så min kropp bromsar ju säkert lite extra!! De flesta kilona har försvunnit med en kaloribegränsad diet (som till stor del även begränsar kolhydraterna), och det är därför jag känner att jag kanske måste tillbaka dit för att det ska fortsätta gå ner....  
    Du har varit jätteduktig som gått ned så mycket. Men är du säker på att du behöver gå ner mera? Din kropp kanske är "nöjd" nu? Jag läste nånstans att man går ned i vikt med lchf tills kroppen kommit till "sin" målvikt.
  • stolla

Måndag igen och vägning. Idag visade vågen 69 kg prick, fortsatt neråt sakta men säkert! Mår toppen av den här maten, jag har inte haft ett enda besvär hittills.

På lördag ska jag iväg och fira en kompis som fyller år. Det blir ju så klart lite dricka då. Ska ha lite lekar och grejer på dagen och middag på kvällen. På kvällen kan jag ta rödvin men på dagen vill jag gärna ha några flaskor av nåt annat. Jag undrar om det finns nån slags alkoläsk el cider på bolaget som INTE innehåller socker. Alltså nån slags lightvariant som ändå är hyfsat ok enligt LCHF? Nån som har tips?

• stolla
    yena89 skrev 2011-03-14 11:24:31 följande:
    Drinkar på lightläsk ja. Sen finns Xide med smak av granatäpple men 3-4 såna och man är uppe i nästan 20g tror jag. Så blanda vodka och sprite zero, in med lite pressad lime så ska det nog gå bra ^^
    Det får nog kanske bli så då. Lite meckigt bara att ha med eftersom vi ska vara ute....
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**