lillabebben skrev 2011-04-22 12:23:15 följande:
Hej alla lchf-are
Har följt den här tråden ett tag och även läst på en hel del om lchf (läser just nu matrevolutionen) och har nu bestämt mig för att börja med lchf, fast kanske inte superstrikt. Har sedan två veckor tillbaka minskat rejält på kolhydraterna och ökat på fettet och det går jättebra. Åt dock en macka igår och fy vad sött det var, sockersmaken satt kvar länge
Jag har ingen avsikt att gå ner i vikt men inte heller upp i vikt, väger 57 kg på 168cm och tycker det är alldeles lagom. Är däremot sockerberoende och äter massvis med sötsaker, speciellt fikabröd, samt att jag vill äta hälsosamt. Har dock några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. Jag tycker om fett, speciellt grädde kan jag äta mycket av (mums), men ibland blir det bara för mycket så jag mår illa av allt det feta. Hur löser man det? Fettet behövs ju för att bli mätt men det händer att jag bara får kväljningar av allt (speciellt om det är ägg inblandade).
2. Hur mycket kolhydrater är ok att äta (det är som sagt ingen viktnedgång jag siktar på)? Har fått lite olika bud när jag läst på. Allt från endast 5g kolisar mer dag till 20E%. Har hittills hållt mig till produkter med max 5% kolhydrater med 100g men låt säga att jag äter mycket grädde och lite hallon - då blir det ju ganska mycket kolhydrater ändå. Eller? Gillar inte tanken på att behöva sitta och väga och räkna när jag ska laga mat.
3. Ni som har barn, hur gör ni? Jag ser lchf som den kost som våra kroppar är menade att äta så jag tycker att barnen borde kunna äta samma mat (de är 9 månader och 2 år) men samtidigt rör de sig ju väldigt mycket och jag tror inte det är skadligt med lite mer kolhydrater så de erbjuds ofta bulgur till maten och en och annan potatis.
4. Så här kan en dag se ut för mig, vad tycker ni om det?
Frukost: Avokado och keso, äggröra med ost, turkisk yohurt med hallon. Har dock haft lite svårt att släppa smörgåsarna till kaffet så ibland har jag ätit en smörgås. Försöker fasa ut allt sånt.
Lunch: Idag blev det makrill i tomatsås, två äggoch en avokade. Kaffe med lite grädde efter det.
Mellis (märker att jag inte blir lite hungrig på eftermiddagen längre men äter ofta något i alla fall): Idag blir det turkist yoghurt, lite grädde och några hallon och blåbär på det. För mycket?
Middag: Fiskgratäng med sås på grädde, ost och philadelphia samt räkor. Broccoli till mig och kanske nån potatis till resten av gänget.
Ev. kvällsmål (istället för de två mackor jag brukade äta på kvällen): Lite turkisk yoghurt eller ett kokt ägg mosat i en massa gott smör
5. Ni som tränar, hur fungerar det? Jag håller på att komma i form igen efter två täta graviditeter och joggar och styrketränar. Tycker att jag haft lite dåligt med energi senaste veckan. Kanske beror på att barnen sovit dåligt men hur fungerar lchf och träning?
Blev ganska långt. Hoppas nån orkar svara på mina funderingar

Blir du illamående av fettet kan du introducera det lite lugnare så kroppen hinner vänja sig. Oftast är det i början man mår illa, sen har kroppen vant sig. Ta det lite lugnt så släpper det säkert.
Jag väger eller mäter ingenting men ska jag vara ärlig borde jag ha mer koll för jag står still i vikt. Nu har jag gått upp efter fusk men sen i söndags satte jag i hårdhandskarna. Vågen står dock limmad på samma siffror som innan. Jag köper produkter med lågt kolhydratinnehåll och försöker hålla mig under 20 g/dag. Jag räknar i huvudet: har jag haft 1 dl grädde i kaffet är det 3 g, frukosten 1 g, lunch och middag har jag ingen aning om så jag drar till med något. Idag blev den typ 7 g. Så räknar jag och uppenbarligen borde jag föra dagbok men sånt orkar jag inte med. Jag äter för att jag mår bra numera och försöker släppa hetsen på att gå ner i vikt.
Vi har en 1 åring och en 6 åring. De äter samma mat som vi men får potatis, ris eller pasta till sitt. De äter bröd och frukt, cornflakes och yoghurt. 6 åringen är kräsen i maten och kolhydratälskare. Han kan leva på pannkakor så jag har modifierat receptet och tagit bort lite mjöl. 1 åringen mumsar glatt ty, grädde och vaniljpulver, frukt mosad med Smetana/ty, Bregott osv. Hon har aldrig tagit välling (äter dock köpegröten) så jag ger henne äggmjölk på kvällen. Den äter hon bra av. Barn behöver fet mat men de behöver även kolhydrater för att lagra fett eftersom de växer.
Din dag ser bra ut. Det jag reagerade på var att du äter en hel del ty. 1 dl är ändå runt 4 g kolhydrater så ty kan göra att det drar iväg. Nu hade du svårt med fettet men annars vore det bra att hytta på lite sånt. Ett bra sätt att få i sig kan vara att göra äggmjölk att ha i kaffet eller enbart kokosfett.
Om du har dålig ork med träning och du precis har börjat med lchf så hänger det ihop. Kroppen är ovan och i början kan man behöva ta det lugnt. Fortsätt träna men inte så hårt så kommer du orka mer sen. Jag tränar ingenting. Jag promenerar och grejar i trädgården. Det är min motion