• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-04-28 14:16:39 följande:
    Här kan ni hämta det! Tänk på att det är en första version så kommentera gärna fel.

Klicka på länken, och sedan kan man högerklicka på filen och ta spara som för att spara ner den till datorn. Den är gjort i A4 så den ska vara lätt att skriva ut på 2 papper fram och baksida till ett bra häfte!  

qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.... 
    Ser fint ut! Jag som har svårt att fatta detta med E% skulle nog föreslå även en förklaring i gram så det blir lättare för såna som mig

Du har inte möjlighet att göra infoblad var för sig? Nu har du både lchf och GI på samma. Det kanske blir lite rörigt för en oinsatt nybörjare. (bara en tanke, inget du behöver ändra om du själv är nöjd!) 
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-28 15:45:52 följande:
    Hihiii det gick jätte bra hons sa jag fick isf jobba mkt juli-augusti, och sen tim-vikarie andra dagar ^^
    Har itne blivit anställd än då jag ska prata med den andra gubben som vill träffa mig också så^^
    Men jobb har jag iaf för hon sa att hon gärna skulle vilja ha mig där så det är väl på måndag man bestämmer allt
    Grattis!
  • helene306
    ixi skrev 2011-04-28 18:37:04 följande:
    Ja det är ungefär så jag gjorde sist och kommer göra nu oxå. Försöka få även lilla trollet att äta mer fett och inte massor m kolhydrater, mest för att jag är rätt övertygad om att det är nyttigast förstås.
    Maken och jag äter lchf (om man bortser från makens städniga flöde av byggöl 2,8% och halvlitern jordgubbsglass han slevar i sig om kvällarna ) Sonen är en kolhydratälskare och äter helst pannkaka, ris, pasta, bröd och corn flakes. Nu har jag fått honom att äta mina köttgrytor, köttfärssås och sås. Annars är han livrädd för att smaka nytt! Han är 6 år. Dottern på 1 år är en redig lchf-brutta Hon äter vår mat och äter (i mina ögon) riktigt bra. Hon äter även köpegröt vilket jag inet är överdrivet förtjust i men hon gillar den så jag försöker blunda även om jag stör mig. Hon har aldrig druckigt välling, eller ja vi har trugat och nästan tvingat i henne tills vi gav upp. Nu får hon äggmjölk om hon vill ha innan läggning. Har hon ätit dåligt innan läggning och tjorvar på natten tar hon äggmjölken då men det händer ytterst sällan att hon äter på natten.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-28 19:59:58 följande:
    Fick världens frestelseidag. beställde en kycklingsallad och fick en kycklingtallrik med pommes istället. Jag sa jag hade beställt kycklingsallad och han envisades med att jag hade sagt kycklingtallrik. Några sekunder övervägde jag att ta pommesen ändå men så tänkte "Nä, äter du dom kommer du inte närmare ditt mål!" så jag sa åt han att göra ny
    Känner mig duktig
    Strongt gjort av dig!
  • helene306
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:15:28 följande:
    Kände mig inte som en viktväktare när jag bredde på tjockt med smör och la på 3 skivor ost......inte heller när jag dammade på 3 msk bea på tonfisksalladen....

Men både du och Denbola har rätt! Jag får panik för jag vet inte riktigt vad jag vågar äta och så äter jag inget....Du säger att det finns massor att ha med i handväskan men när jag kollar LCHF så ser jag bara kylvaror, kylvaror, kylvaror..........och en j---a massa ägg! Förlåt svordomarna men jag är så arg och besviken på dagen och hungrig.... Står och steker köttfärsbiffar just nu som jag ska ha till luch imorgon.......Något tips på vad jag kan ha till så jag inte hamnar i samma spår som idag.....

TACK för att du och Denbola orkar läsa och reflektera!
    Se det så här: idag är idag och du gjorde det bästa av lunch-situationen. Imorgon är en ny dag och du fortsätter som vanligt. Gårdagen lämnar du bakom dig och nu ser du framåt. Det kommer komma fler skitdagar då maten blir halvtaskig pga att man är iväg och får välj abästa tänkbara mat att äta.

Till köttfärsbiffar har jag bara gjort gräddsås att ha till. Ska jag lyxa kan jag ta lite kokt broccoli. Bra att ha med som inte kräver kyla är kokosfett. Det kan du lägga i kaffet/teet och du får i dig fett. Annars håller sig Baby Bel-ostar jättebra. Lembasbröd är smidigt. Behöver du ha med kylvaror är ett alternativ att ha maten i en påse/liten kylväska med kylklamp i.

Och du: gräm dig inte mer nu. Jag vet att du är arg, ilsk och sur. Det var jag också igår över att jag mulade i mig en Skogaholmlimpa. Idag var en ny dag för mig, nya tag. Så blir det för dig imorgon!
  • helene306
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:29:25 följande:
    Jo, alltså hungersmässigt hade jag nog kunnat äta 4-5 msk bea....men jag tänkte att det skulle bli too much fett......

Okej jag kör feta och CF men någon sallad eller nåt måste man väl ha till??
    Det kan ju rimligen inte bara skramla runt 2 biffar och lite CF-sås i matlådan imorgon??? Eller???

Och vad ska jag ha i salladen??? Paprika och avokado går bort....så långt har jag kommit....även tomat...
    Vad har ni i era sallader?? Bara isbergssallad?
    Körde isbergs och gurka idag men det tröttnar man ju lite på.....

Om jag nu Negativa Arne ska avsluta med något positivt så är det i alla fall att "tänket" känns lättare idag
    När jag gör sallad har jag i isbergsallad, gurka, tomat (jag undviker tomat eftersom jag inte gillar men för makens skull har jag i), fetaost och oliver.

Det går utmärkt att låta biffar skramla ihop med enbart sås
  • helene306
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 21:56:28 följande:
    Sitter å kollar bilder jag tog för några dagar sedan - "form-bilder". Och för första gången på x-antal år kan jag se på bilderna utan att känna avsmak. Jag är ju riktigt kurvig! Har mätt mig och såg att mitt midjemått är en storlek mindre än byst å stuss, om man ser till klädstorlekar.
    Så sitter lite i smyg å  beundrar bilderna av mig själv, haha  
    Tycker jag du gör helt rätt i! Men sitt inte i smyg och beundra dig själv, ställ dig framför en spegel och beundra dig öppet. Det är bättre. Och det är du värd!
  • helene306
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 22:02:17 följande:
    Kanske ska gå runt naken när mannen kommer hem, haha   Flört
    Nja, jag tycker det känns bättre att "beundra" mig själv i smyg. Har sjukligt svårt att ta emot komplimanger från andra så det bästa är att ge komplimanger till mig själv, i smyg ^^
    Jag tror maken skulle bli glad

Jag brukar ställa mig naken framför spegeln för att syna mig själv, för att lära mig acceptera och gilla min kropp. Det är så här jag ser ut och trots pösmunkig mage, sladdrig och mjuk så är den min. Just mittenpartiet av min kropp har jag svårast för men när jag sen tänker på att den burit 2 barn inser jag att det inte är så tokigt med en mjuk mage. Sonen gillar den. Dottern också för det blir roliga klatsch-ljud när man daskar på den

Så, ställ dig framför spegeln, häng upp kortet bredvid spegeln och njut av vad du ser! (då kan du komplimangera dig själv där och då )
  • helene306

Kaya

Jag känner med dig för jag vet hur tröstlöst det är att det inte händer något på vågen. Man tvivlar och funderar på om det är värt att fortsätta? Jag har länge funderat på att lägga ner lchf, inte som sätt att äta utan som viktnedgångs-sätt. Jag går ju inte ner. Snarare upp. Jag håller med jucea i det hon skrev att hon håller sig mättare på 10 g kolhydrater än 30 g. Jag har ätit 8 g idag och har inte varit hungrig. Jo, det började suga i tarmen vid 17.30 men vi åt inte förän runt 19 och jag hade kunnat klara mig längre. Innan dess åt jag lunch på stan (inte direkt fettrikt) och tog en äm-latte (snodde dotterns äggmjölk) runt 15.30. Häromdagen åt jag mer kolhydrater, igår också, och jag var hungrigare.
    Jag vet att du inte vill väga eller föra dagbok men det kanske är det du behöver göra, åtminstonde i några dagar- en vecka för att få grepp om vad du äter. Jag trodde jag åt ok men nu när jag lagt in i matdagboken inser jag att bara det lilla får det att dra iväg så mycket. Om inget annat tycker jag det sporrar att se dagsintaget på matdagboken. "Drar" det iväg med kolhydrater skippar man grädden i kaffet och väljer annat

Har haft en grymt effektiv dag idag och hunnit med ett projekt (måla husgrunden) som jag trodd skulle delas upp på minst 2 dagar. Nu är jag klar och ska ge mig på en roshörna, som maken anlagt och som jag stör mig på, istället

Nu var dte ju meningen att vi skulle dumglo på en film men maken sover antagligen som en gris bredvid sonen så jag stänger ner och kryper till kojs jag också.

Natt natt tjejer!

• helene306
    Kaya skrev 2011-04-30 00:14:21 följande:
    Tack snälla snälla!!!! Jag är verkligen inte värd snälla milda ord efter all ilska jag har vräkt ur mig här, så DUBBELTACK!

Ja, jag har insett att jag MÅSTE få lite mer koll. Dels ska jag väga mig själv nästa gång jag är på gymmet så jag får veta hur illa det är. Och sedan kanske väga mig åtminstone en eller ett par gånger i månaden bara för att hålla koll så jag inte helt plötsligt vaknar till efter att ha slarvat i ett halvår och så har jag lagt på mig en MASSA kilon!

Och så ska jag försöka kolla hur jag äter under ett par dagar, även om det tar emot. För då kanske jag kan se bättre vad det är som är problemet. Jag TYCKER verkligen inte att jag äter mycket carbs, men vem vet, kanske jag inte KAN äta både blomkål och zucchini samma dag om jag verkligen ska hålla mig till tillräckligt strikt LCHF för att gå ner i vikt?

Matdagboken, är det nåt man betalar för eller hur funkar det?

K
    Man mår inte bättre av att städnigt få skäll heller. Men en bra spark där bak kan behövas ibland Man måste hitta sitt sätt att äta. Jag trodde jag hade det men tydligen inte. Nu vet jag inte hur mycket allergisprutan bidrar med kilomässigt eller det faktum att jag slutat amma kan bidra med några +-kilon? När jag slutade amma första barnet vände vågen ner (nästan så jag blev orolig) för att sen dumt stiga upp igen ...

Jag betalar inget för matdagboken och söker i livsmedelsdatabasen när jag lägger in måltid. Jag har inte testat att lägga in mina recept än för att se om det ändå funkar för icke plusmedlem så det enda jag har är det jag la in innan sidan ändrades. Jag har istället gjort så att jag uppskattat mängderna i det jag äter (jag som är så sketabra på det ). Det tar lite längre tid men vad fanken.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**