• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Förväntansfulla2010 skrev 2011-06-07 13:29:01 följande:
    hej alla!!
    Känner att jag behöver lite råd här. Har ätit Lchf nu under en veckas tid. Visst är det max 20 g kolhydrater man bör äta om dagen om man ska köra strikt.. Hur äter ni under en dag? Och tränar ni mycket samtidigt?
    Ser ni mycket resultat??
    Tacksam för svar!
    //Hanna
    Jag kör ca 20 gram om dagen och har gått ner 9,5kg på 4 månader. Egentligen gick jag ner allt detta på ca 3 månaden för sista månaden har det stått still. Mest pga att jag själv slarvat ( inte ätit strikt om än lchf ) pga resor och dylikt.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-06-09 15:49:32 följande:
    Tack Snälly! Tittar man på mig ner till 5 cm nedanför midjan så tror man att jag är normalviktig. FAN att kroppen inte fattar grejen med att tappa fett ÖVERALLT. Sambon gillar dock min röva, haha
    Grattis till nya strl Solig

Måste säga att jag som ser ut som en kottegubbe ( stulet uttryck från någon annan i tråden ) med smala ben och liten rumpa men stor överkropp, tusen gånger hellre hade haft päronformen. Man ser mycket smalare ut överhuvudtaget + att en stor häck ändå kan vara sexigt medan en stor mage aldrig är det. Om man inte är gravid förstås, vilket jag tyvärr inte är
  • Faile
    yena89 skrev 2011-06-10 16:48:56 följande:
    Hörrniniiiii!!
    Ni som e gravida/har varit gravida...hur känns ömmande bröst? Totalt off-topic I KNOW, men igår kunde jag inte somna på magen för jag kände brösten, var som o ligga på ett par knöliga påsar, och så idag på jobbet kändes det som att nån nöp överallt inuti bröstet, gjorde jätte ont. Dom känns lite knöliga och vårtgården har blivit GIGANTISK känns det som O.O Jag verkligen känner minsta lilla obehag av varje rörelsen BHn gör när den glider över bröstvårtorna och dom känns typ spännda, fast när jag tar på dom så gör det inte ont, dom är fortfarande mjuka och så, men somsagt lite småknöliga.
    Vet varken ut eller in längre >.<
    Mina var jätteömma, så jag fick ha bh på mig konstant i 9 månader. Klarade liksom inte av att tyget från tex täcket eller tröja  rörde sig.

Har dock fått så en gång i samband med att mensen hoppade över ( den strular lite emellanåt pga sköldkörteln för mig ) samt vita små knottror på vårtan, som man även kan få som gravid. Men jag var alltså inte gravid även om jag trodde det en hel månad.

Hoppas på att det är som du vill att det ska vara, vilket av alternativen det än är.
  • Faile
    Tezzan1981 skrev 2011-06-10 20:00:00 följande:
    ingen alls som testat kokoschips?
    Såg att någon i tråden köpte det i veckan, men vet inte hur de smakade. Vill också veta
  • Faile
    Tezzan1981 skrev 2011-06-10 20:09:18 följande:
    min make och son bakar just nu kanelbullar....gaaaaa. jag dör av lukten

dessutom har jag årets sötsug....är sååå less på min diabetes just nu. utan den hade jag redan varit på min målvikt. ni som har diabetes vet kanske hur det är.
    jag  får känningar och måste äta kolhydrater, ofta blir då blodsockret jojo hela den dagen och kanske en känning till. så hela dagen blir förstörd. ibland så förstörd att man äter kolhydrater bara för att liksom (som på hetsätningstiden)
    nu har jag haft 2 dagar med 4 känningar och det är så tröttsamt. ångesten kommer som ett brev på posten.
    jaja, imorgon är en ny dag. men jag önskar bara att det  inte var så mycket problem...
    Kanelbulledoft är nog det värsta. Svärmor bakade förra helgen till kalas och för första gången på 4 månader åkte jag dit på jättefusk. Tryckte nog i mig 10-12 bullar under helgen, jag bara kunde inte sluta. Så det var sista kanelbullebaket här i huset på ett bra tag framöver.

Låter jättejobbigt med diabeteskänningar. Lider med dig.
    Du har säkert fått frågan förut, men du som har typ 1, har du märkt av någon skillnad med lchf? Vet ju att det hjälper många med typ 2, men vet inte alls hur det funkar med typ 1?
  • Faile

Någon som vet om man har brist på något ifall man har problem med svullna ben?
    Har känt senaste veckorna att vaderna svullnar upp nåt enormt, ungefär som när man är gravid.

Vet att jag borde äta magnesium då jag har stora problem även med krypningar i benen på nätterna ( restless legs ), men kan det även påverka svullnad? Eller är det nåt annat som gör det?

• Faile
    Tezzan1981 skrev 2011-06-10 20:32:15 följande:
    tack för stödet!
    angående typ 1 och typ 2, alltså effekten är detsamma. skillnaden är dock att typ 2or kan bli "helt botade" på lchf, eftersom de fortfarande har kvar en viss insulinproduktion. medan typ 1 är kronisk och de som har den har ingen produktion kvar. jag kommer aldrig klara mig helt utan insulin.
    dock är skillnaden ENORM. förut tog jag mellan 70-100 enheter per dygn, nu tar jag mellan 20-30 och mitt socker är väldigt stabilt. förut låg jag högt minst en gång om dagen.
    nu skrev jag iofs att jag haft 4 känningar på 2 dagar men det är inte så jättevanligt. mitt socker är mycket stabilare och jag mår bättre
    Kroniska sjukdomar suger verkligen. Men jag antar att man även lär sig leva med det och det låter ju toppen att du faktiskt ändå har hittat något som hjälper {#emotions_dlg.flower}

Nu har jag fattat ett beslut gällande sommaren och lchf. Jag kommer satsa på att hålla vikten jag har istället för viktnedgång.
     Jag kör så strikt jag kan. Men med tanke på alla resor och utflykter som är planerade vet jag att det kommer bli skitsvårt att vara strikt, så jag släpper lite på tyglarna under semestermånaderna.
    Vill inte behöva få ångest varje gång jag måste äta "förbjudna" grönsaker på restaurang tex, bara för att de inte har tillräckligt fet sås, eller vitkål
    Dessutom finns det vissa saker som bara måste vara tillåtet sådana här dagar när det är över 30 grader varmt och balkongen är sommarfin, och det dessutom är fredag. En iskall öl innan läggdags tex
  • Faile
    jeng skrev 2011-06-10 21:57:23 följande:
    Jag har också semesterångest! Dels så vet jag att det blir svårt med maten (om jag inte ska vara rejält bökig) eftersom vi kommer göra mycket långa bilresor, bo på hotell, i husvagnen, äta i nöjesparker osv Sedan VILL jag också äta mycket av det vi kommer att utsättas för. Dricka vin och äta ostar i frankrike, äta croques monsieurs (ojoj vilken synd!!) mm.... Jag hoppas på nåt vis att jag ska komma så långt ner som möjligt på vågen så att jag ska vara mer och mer motiverad till att inte sabba det

Jag kommer väl ladda med mig en hög med shaker, försöka hålla igen på komplett onödiga saker (som att käka en chipspåse på hotellet typ) och hoppas på det bästa! Eftersom jag även äter strikt på kalorierna så funkar det ju inte öht med restaurangmat, även om jag kan försöka göra bra kolhydratval!! Jaja, det löser sig nog! Och det är ju som tur är inte hela semestern som vi ska vara bortresta!
    Nej det är verkligen skitsvårt detta med diet och semester.
    Vi ska bila från Åland ( ja, vi börjar ju med båten ) till småland i sommar och vara på resande fot i 3 veckor. Dessutom blir det en del stugboende med släkt osv här, tjejhelg och annat kul.
    Så för att inte behöva ha ångest varje gång man "tvingas" fuska, måste jag nog släppa tanken att vara strikt rakt igenom den här perioden.

Känns väldigt skönt faktiskt att ha det bestämt. Kan vara bra för kroppen att vila också, har ändå gått ner nästan 10 kg på mindre än 4 månader. Lyckas jag hålla det bra och gå ner ändå är det ju det toppen såklart, men jag släpper kravet att jag måste vara strikt just nu.

Frankrike låter härligt Solig
  • Faile

Kan meddela att ölen smakade asäckligt! Eller ja, första halvan var jättegod, men resten....bläää.

Så vet ni det och behöver inte prova själva

Idag blir det middag ute, några kompisar som bjuder som tack för att jag parade ihop dem för exakt 1 år sedan Blir en stek med någon god sås till tror jag och möjligen ett glas vitt.

Lite synd att det sällan finns sockerfri läsk på krogen ( typ sprite o dyl ) så hade man kunnat göra en liten drink med vitt vin, läsk och is.

• Faile
    jeng skrev 2011-06-11 08:07:56 följande:
    Ja precis! Om inte annat så kan ju ett par veckor av dieten påminna en om varför dieten är det bättre alternativet! Inte bara viktmässigt (för upp lär man ju gå) utan hälsomässigt med! Visst GÅR det att pyssla och packa matsäck och fixa och dona så att man kan hålla dieten, men som du säger så vil man ju kunna gå med ut och äta utan att behöva räkna på allting! Jag är ju ensam med min diet också. Om maken också hade kört den så hade det ju kännts mer rimligt att göra allt det extra!
    Fast jag kommer köra lchf hela vägen igenom ( ingen mer öl här inte ), bara släppa kravet på strikt då och då så sommaren blir lite lättare
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**