• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

marmelad skrev 2011-06-14 07:08:34 följande:
    Hej!
    Jag har följt denna tråden ett tag, men inte skrivit något. Så det börjar väl bli dags  
    Har ätit LCHF i 7 veckor nu, och gått ner 7 kilo. Mitt mål är att gå ner till minst 65, dit jag nu har 11 kilo kvar.
    Förra helgen hade jag dock min första "fuskhelg", då vi hade kalas och jag hade svårt att motstå pizzan och colan dagen efter alkoholintaget  
    Sen dess har jag varit konstant sugen, och inte gått ner nånting :-/  Så nu börjar motivationen tryta, och jag vill bara trycka i mig massor med onyttigheter.
    Jag har inte ork eller motivation till att träna något just nu heller.
    Brukar ni fastna med vikten länge efter att ni har fuskat?
    När jag fuskat ( vilket skett ungefär varje helg nu senaste månaden ) står jag still hela veckan framåt. I princip innebär det att jag stått still nu en månad.

Det är svårt det där med att "unna sig" och oftast är det där det spricker. Man unnar sig en bulle och när man ändå är igång kan man unna sig en till. Sedan har man ju varit så duktig så länge, att man kan unna sig en spagetti carbonara till helgen och så fortsätter det.

Nu har jag tagit nya tag och även sett till att det finns gott om ost och annat snacks hemma, eftersom jag vet att dagarna efter fusk är väldigt jobbiga.

7kg är ju jättebra, nästan halva vägen. Så ta nya tag du med så kör vi hårt nu {#emotions_dlg.flower}
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    astro skrev 2011-06-14 07:15:46 följande:
    Ett utmärkt inlägg var det, så det gjorde verkligen inget att det var långt!
    Mandel skrev 2011-06-14 06:53:26 följande:
    Själv tycker jag att det är ganska intressant att det är accepterat i dagens samhälle att hälla i sig konstiga pulversoppor bestående av massor av kemiska tillsatser, aromer, färgämnen osv.
    Alla i lunchrummet tycker att de som kör dessa skakes är så duktiga som tar tag i sin vikt.  Ingen "gnäller" vid någon fika träff och någon tackar nej till fikabrödet och istället tar sig en chokladbars full av konstiga ämnen som vi inte ens vet vad de gör med kroppen när vi stoppar i oss dem, men gud förbjude att du har med dig en matlåda till jobbet utan pasta/potatis/ris. Att stå över fikat på jobbet eller hemma hos familj/skläktingar kräver långa utläggningar.
    Försvarstal efter försvarstal, be folk att läsa på i ämnet istället för att bara döma efter olika rykten de har hört osv.
    Man blir sjuk, det är farligt och bla, bla, bla.
    Samma människor tycker dock att 10 veckors ren soppkur på ex itrim är helt okej...
     Innan LCHF bantade jag på dussintals olika vis, vissa helknäppa. Inga protester från omgivningen när jag fastade tre veckor, gick pulverkurer, åt grapefrukttabletter, drack citron, bara åt tomat i tio dagar, och så vidare.

När blev jag ifrågasatt? Två gånger. Den ena när jag i tonåren blev vegetarian - det var den tidens LCHF, det här var 80-tal, det tjatades vilt om hur farligt det var att vara veggo, i skolan var veggo-alternativet filmjölk, och jag blev faktiskt, tillsammans med en pratglad vän som var veggo,  avvisad från en pizzeria ("vi serverar inte vegetarianer") av alla ställen.
    Och sedan på LCHF. Ingen potatis? Jamen NU åt jag plötsligt så att jag riskerade min hälsa. Att skippa kolhydraterna och äta mer fett, DET var farligare än allt annat, faktiskt inklusive att banta genom att bara äta gelegodis (har provat - usch!) eller att helt enkelt inte äta alls.

Det är inte direkt förnuftet som styr ... 
    Precis samma hände mig. Innan jag började med lchf åt jag shakes i 3 månader och alla tyckte jag var så duktig ( trots att jag inte gick ner dock ). När det inte funkade gick jag över till lchf och då helt plötsligt åt jag en extremdiet!! Totalt sjukt att när jag för första gången på flera månader åt riktig mat och åt mig mätt, nej då var jag extrem och dieten farlig.
    Tycker det säger en hel del om den rubbade synen på mat i dag.
  • Faile
    rednose skrev 2011-06-14 15:41:11 följande:
    Hej! 

Jag funderar på att testa lchf och skulle vilja veta lite mer från folk som faktiskt äter så.
    Hur mycket "räknar" ni på kolhydrater osv? Måste man hålla på att väga maten osv?

Jag har sedan börjat försökt hålla mig på max 20 gram kolhydrater totalt om dagen. I början lade jag in allt på matdagboken.se ( räknade vikten på ett ca med ögonmått bara, har inte vägt nåt ) för att hålla lite koll på hur mycket det blev, men efter några veckor har man fått in vanan så man vet på ett ungefär.
    I övrigt har jag inte räknat något alls.
  • Faile
    Primrose skrev 2011-06-14 10:15:46 följande:
    Ett litet PS. : Vi bör väl ändå inte glömma att den typen av kolhydrater som de flesta "frossar" på, och sedan mår dåligt av, är snabba och sockerrika? Om vi bortser från dem som har stora magproblem (eventuellt orsakade av tidigare dålig kosthållning, men även beroende på t ex hormoner och annat) så är det ju inte så att folk skriver/säger "Guuud, vad jag mår pyyyton efter att jag åt de där borlottibönorna med råris och tomatsås igår!!!". Snarast är det så att man har ätit chips, godis, kakor, dricker alkohol och annat (fullt av en massa snabba kolhydrater och en hel del annan skit).

Frukost i dag: Grilloumi, stekt i smör och olja. Ett par stekta cocktailtomater med persilja. Kaffe med mjölk och grädde.
    Absolut är det så. Dock är det ofta dessa "harmlösa" kolhydrater som triggar oss att gå över till de dåliga. Nu har ju inte alla det problemet, men väldigt många och speciellt många inom lchf-dieten. 

Mitt senaste fusk kan jag dock inte skylla på annat än att kanelbullar doftar för jäkla gott. Inget som triggade mig att svulla alltså, bara min dåliga karaktär
  • Faile
    rednose skrev 2011-06-14 18:15:51 följande:
    Får man fråga varför ni inte kört Atkins? Vad är skillnaden egentligen? Hur mkt äter ni per dag? Efterlyste någons exempelmeny för en dag innan men fick inget svar. Vore intressant! Kom igen!
    Du har hela veckomenyer länkat i ts
  • Faile
    pusselbitar skrev 2011-06-16 21:17:20 följande:
    Hej hej, tänkte fråga er veteraner en sak... Jag började äta enligt lchf i tisdags och jag var inställd på att det skulle bli jobbigt och svårt i början, men Gud jag tror jag håller på att avlida. Jag mår så illa och har sån yrsel och huvudvärk att jag varit i princip sängliggande sen i tisdags. Tanken på mat gör mig så jävla illamående och jag bara skakar. Hade ni också det såhär eller har jag gjjort något fel? Och när börjar det vända?

Hoppas någon orkar svara!
    Jag vaknade med migrän en hel vecka. Helt fruktansvärt var det, men det går över, jag lovar. Jag mådde ännu sämre när jag slutade röka kan jag säga och även det gick ju över

Drick mycket vätska och salta maten kanske lite extra första perioden för att mildra övergångsbesvären. Buljong är bra.
    Kanske skulle du även äta lite mer kolhydrater första perioden ( genom lite extra grönsaker ), men å andra sidan har det gått några dagar nu så det värsta borde snart vara över. Det måste du avgöra själv, om du tycker det känns ok att ta det lite lugnare med nedtrappningen.
  • Faile
    rednose skrev 2011-06-16 18:57:08 följande:
    Alltså fy FAN va gott ni käkar! HAHAHA! Jag med min satans shakediet blir ju vanvettig av att lära här! Fast samtidigt peppad att verkligen sätta mig in i lchf så att jag kan byta över sen när jag knorrat färdigt med detta. :) Nu har jag iaf bara en liten bilring som stör och kommer i mina gamla jeans i strl 28 igen! Tjoho! har inte hänt sen gymnasiet vilket var... 15 år sen! OJ!  1 vecka till men den är smäckad med bevakningsjobb så det underlättar för då hinner man aldrig käka i alla fall. :)

Den här tråden är ju hur bra som helst! I like it! :)

Förresten! Hur mycket har n som hänger här gått ner och hur länge har ni hållt på? Vore intressant att veta. :) Var ni väldigt överviktiga eller var nån som mig som bara vill tappa för att bli "smal på riktigt"? Det lät konstigt, hoppas det tolkas rätt...  Jag är 178cm lång och har alltid blivit refererad till som stor för att jag är lång. Det känns lite som att bara för att man är lång så måste man vara som en fånge för att folk ska kalla en smal. :( irriterad på det men nu sa min mamma idag faktiskt att gud så snygg du är, du har verkligen blommat upp sen du fick barn! GISSA hur glad jag blev! :) Gulle mamma! 
    Japp, gott är det. Åt själv shakes i 3 månader innan jag bytte till lchf och det var som att komma till himmelriket
    Middagstips idag, blomkålsris ( riven blomkål som får ligga i kokande vatten ca 1 minut ) med kött och svampgryta till. Myyycket gott!

Lchf viktresultat,

www.familjeliv.se/Forum-24-406/m59236867.html
  • Faile
    nelina skrev 2011-06-16 21:41:06 följande:
    Blomkålsris är supergott!! Jag gör mitt såhär: river blomkål och steker i smör, saltar och pepprar. Är jättegott tillsammans med lax och romsås
    Åh, lät ju supergott. Måste testa imorgon!
  • Faile
    Gotlänning skrev 2011-06-17 02:48:27 följande:

Detta har kanske nämnts men f*n att jag kollar igenom 1400 sidor för att få mitt svar men iaf... here goes.

Denna metod piskar allt som finns men hur gör ni med sk "syndardagar" där allt åker ner?

När jag kör denna, 15-20 kolys per dag med en break en gång per månad, jag vet att vissa behöver en månad eller mer för att fettförbränningen skall igång, jag har turen att bara behöva fyra dagar till en vecka för att ställa om men hur gör ni?

De första 4 månaderna körde jag strikt rakt av med fusk endast en gång och gick då ner 9,5kg. Sista månaden har jag fuskat varje helg och stått totalt stilla.
    Meningen är dock att köra lchf och inte fuska alls. Jag behöver egentligen inte fuska på hemmaplan för jag är faktiskt nöjd med lchf-godis. Har bara varit jag som slarvat lite och "unnat" mig efter dessa duktiga månader.
    På resande fot blir det däremot svårare även om man är förberedd, så jag ställer in mig mentalt på att inte köra helt strikt under vår semester i juli och köra igång hårt sen igen.

Kan tillägga att de flesta gånger när jag fuskat, har det inte smakat speciellt gott. Inte värt det alltså.
  • Faile
    sara1981 skrev 2011-06-17 17:06:33 följande:
    Finns det nåt bra recept? Tycker att många bottnar smakar så "äggigt".
    Läste ( här i tråden? ) om en pizza där man helt enkelt använder köttfärsen som botten. Täck botten med köttfärs och in i ugnen en stund, fyll sedan det du vill ha över och gratinera med ost och in i ugnen igen. Läst faktiskt riktigt gott.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**