Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Stjierna: Vad kostar en kostrådgivarutbildning? Jag leker med tanken att lära mig mer om kropp och kost för att...ja för att våra (dvs familjen) kroppar ska må så bra de bara kan. Känner ingen längtan efter att sprida kunskapen till andra utan det är helt för eget bruk, iaf i det här skedet. Min passion för andra handlar om andra saker, har ett litet frö till ett projekt som ligger och gror.

• spökplumpen
    stjierna skrev 2013-03-27 14:02:24 följande:
    Spökplumpen: ca 25.000:- :) men om du vill göra en miniutbildning bara för din egen skull så har Anna Hallén precis börjat med en sådan. Djupdykning o förståelse, men man får inget diplom o kan inte jobba som kostrådgivare då :)

stjierna skrev 2013-03-27 14:02:24 följande:
    Spökplumpen: ca 25.000:- :) men om du vill göra en miniutbildning bara för din egen skull så har Anna Hallén precis börjat med en sådan. Djupdykning o förståelse, men man får inget diplom o kan inte jobba som kostrådgivare då :)

Intressant. Vet du vad den kostar med?
  • spökplumpen

Vilka var det som skulle nå ett visst mål till maj? För jag känner mig sugen att haka på. Hittade en jacka under påsken som var så snygg, men den glipade lite för mycket över magen. Så om jag lyckas skärpa till mig till maj så kanske burberryjackan blir min? För om man bortser från den lilla glipan över magen så satt den annars som en smäck på mig.

• spökplumpen

Ibland blir jag lite förvånad och tacksam över kroppen. På 2 dagar med strikt (nåja hyfsat strikt iaf) kost är jag i ketos. Yeay för mig!    Imorse kände jag åter smaken i munnen (för mig smakar det metall och inte aceton även om sambon säger att det luktar aceton) efter att jag lämnat barnen på dagis. Stämmer rätt bra att fettförbränningen kickar in efter ca 40 minuter. Nu sitter jag här vid datorn och luktar ganska rejält tror jag, det är en kraftig smak i munnen iaf.  

• spökplumpen

Gahhhhh! Avgiftning is a bitch! Fy vilken hemskt humör jag är på. Mina stackars barn har fått höra mamma spotta och svära alldeles för mycket idag.  Har noll tålamod och är konstant sugen. Vi handlade på vägen hem från dagis och satan vad det lockade med alla bakverk och kakor, sånt som jag i vanliga fall inte ens tänker på när jag går förbi. Gahhhhh!

• spökplumpen

Eftersom här finns ett gäng träningsnördar undrar jag vad ni skulle rekommendera för styrketräning till en som inte tränat på år och dar (och aldrig funnit någon njutning i att träna) som man kan göra på hemmaplan? Jag går ca 15 000 steg om dagen men utöver det ingen träning. Men jag vill ju så gärna! Passerar Friskis och Svettis på vägen mellan barnens dagis och tänker varje gång att det skulle vara så skönt att träna, men jag varken törs eller vet hur jag skulle hitta tiden att lämna hemmet. Tänk att man alltid ska vara sin egen värsta fiende!?

• spökplumpen
    FrökenFrej skrev 2013-04-05 11:46:29 följande:
    Enlitenen: Kul! Jag med! Bor du centralt?

Här har ni en till! Vi bor i t1.
  • spökplumpen
    FrökenFrej skrev 2013-04-05 17:28:34 följande:
    Idag har jag kört en 19 h PF. Barnen har vart monster, min 3 åring har jag kunnat byta bort. Berättar för min sambo hur tråkig hon vart. När vi nu har ätit så sa jag att det vart en väldigt enkel PF varpå han börjar gapa om att det inte är konstigt att barnen vart jobbiga. Att det är för att jag inte ätit, är så jävla lack just nu på muppen! Usch, ville vara skriva av mig. Blä på folk med åsikter som inte är insatta eller pålästa!

Mina är också skitjobbiga, men det beror helt och hållet på att jag har noll tålamod nu under avgiftningen. Och dum som ett spån känner jag mig, kommer inte ihåg vad vi pratade om för typ 3-5 minuter sen...hur pinsamt som helst.
  • spökplumpen
    FrökenFrej skrev 2013-04-05 17:55:41 följande:
    Spökplumpen och Enlitenen: Motionscentrum? Är det badhuset och det? Jag bor på landet, vid västerlösa!
    Haha, jag funderade också på det! Jag gissar Vidingsjö?
  • spökplumpen

Fy så ledsamt det är att höra om hur dåligt alla mår! Och samtidigt känns det inte alls förvånande. Vi är alldeles för bra på att bara se symptomen och inte orsakerna. Lite som med att vi försöker bekämpa övervikten med denna kost när det de allra flesta gångerna inte handlar om maten utan om något betydligt mer grundläggande och existentiellt. När övervikten är borta är vi fortfarande inte lyckliga utan då är det något annat som är fel och så fortsätter vi att söka lyckan i tex träning för att få kickarna därifrån istället. Och så fortsätter det... Jag tror att vi måste börja inifrån för att kunna må bra. Jag har nyligen bekänt högt för mig själv vilket jag tror är grundstenen till mina viktproblem och min enormt låga självkänsla. När jag var ca 8 år och började lägga på mig lite (?) så nöp och petade mamma mig i fläsket och sa vad tjock du är, detta i samband med bad så jag var helt naken. Helt utlämnad fysiskt och helt utlämnad psykiskt, för vem om inte ens mamma ska vara den som tar hand om en och ser till att man mår bra? Jag har aldrig någonsin vågat säga emot så jag sa ingenting men hjälp vad den lilla kommentaren har satt djupa spår. Om inte ens min mamma tyckte att jag dög, vem annars skulle då tycka det? Inte jag iaf. Och så har det varit hela livet, fram tills nu. Jag har haft klasskamrater men aldrig en riktig vän, för jag har alltid förutsatt att ingen är intresserad av mig. Vad skulle jag ha som skulle göra att någon annan skulle vilja vara med mig eller prata med mig? Nej, själv har varit bäste dräng....en väldigt ensam och olycklig dräng. Men nu har jag börjat ta tag i situationen, jag går i samtalsterapi, får healing, ska testa kinesisk medicin, gör lite chi gong från det jag minns från en kurs för flera år sen, gör avslapp ingsövningar (mina ben kan fortfarande inte slappna av under avslappning men det börjar bli bättre), lär mig om feng shui, har börjat utmana mig själv att göra saker som jag tidigare smitit ifrån, konfrontera mina föräldrar (till föga nytta känns det som just nu) och ja jag gör så gott jag kan helt enkelt. Hoppas ni inte ser detta som en jobbig självanalys (i så fall får ni ruska av er det och gå vidare med er dag) utan jag hoppas att jag med min historia kanske kan ge någon den där lilla sista knuffen för att vakna till tillräckligt mycket för att ta steget och göra något åt grundproblemet. Jag känner mig stärkt över att ha lyckats göra det jag lovat mig själv de sista två dagarna och jag hoppas att jag kommer våga fortsätta.

• spökplumpen
    Tuvaduva skrev 2013-05-01 09:10:18 följande:
    Tänkte testa att äta ett (kanske 1/2??) äpple/dag till kvällsfikat. I övrigt 3 mål lchf-mat/dag samt två tabletter "Mitt val kvinna" Detta för att kicka igång mina äggstockar så jag får nån mens igen. Tror ni på detta? Önskar gärna lite tankar. Ha en skön dag alla

Själv hade jag nog lagt till grönsaker istället för frukt, men det är väl en smaksak. Men oavsett så skulle jag ha lagt till det vid den tidpunkt på dagen då jag är som mest aktiv och inte på kvällen.
  • spökplumpen
    Zvartaliljan skrev 2013-05-02 09:27:05 följande:
    rödnos skrev 2013-05-01 22:39:15 följande:
    Zvartaliljan - jasså värre? Hoppla. Kostdoktorn rekommenderar det iaf och jag går ner och står mig kanon på det så jag kommer käka det tills jag tröttnar. Muuums!
    Smetana är naturligt laktosfri tydligen, inte en massa laktasenzymer (eller vad det nu heter) tillsatta.

Nu blir jag jättenyfiken. Är laktosfria produkter överlag sämre än motsvarande vanliga mejeriprodukter och i såfall varför? Och en helt annan fråga, vad är det som gör laktosfria produkter så galet söta? Mina barn äter laktosfritt och det är så att jag blir riktigt äcklad ibland när jag smakar av deras mat.
  • spökplumpen
    Tuvaduva skrev 2013-05-04 08:38:01 följande:
    Har någon en enkel omvandling (som är beprövad) vad gäller köpt manelmjöl med hemmagjort? Alltså om det står i receptet 1 dl mandelmjöl (köpt) så är ju det man mal själv porösare och jag antar att man bör gå efter vikten. Någon med bakerfarenheter?

Man får alltid bättre resultat när man bakar om man väger ingredienserna. Googla hur mycket 1 dl mandelmjöl väger och kör efter det.
  • spökplumpen

För en liten stund bestämde jag mig för att sluta med lchf och det var en sån befriande känsla som kom efter det. Nu ska jag försöka äta mat som får mig att må bra istället för att äta mat som gör mig smal. Jag har ändå gått ner det min kropp vill släppa med lchf och jag är så trött på restriktioner och att alltid vara dålig i magen. Nu väljer jag glädjen.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**