Bumbi6666 skrev 2011-10-04 14:33:24 följande:
Hmm, tänker jag helt fel då. Jag tycker det här är svårt eller så gör jag det svårare för mig än vad jag behöver

Om jag säger så här istället. Hur många g kolhydrater får jag äta per dag eller per portion? För hur jag än vrider och vänder på det så kan jag ju aldrig få helt noll på kolhydraterna.
Alltså lite matte krävs om man ska göra det här efter konstens alla regler. Äter man bara för att må bra så är det inte lika noga, så länge man mår bra
Du ska äta 1-1.5g protein per målviktskilo för att proteinet ska bli lagom. För lite protein är dåligt men för mycket är inte heller bra. Vill du väga 60kg så blir det 60-90g protein per dag. <20g kolisar per dag och 120-130g fett. Fördelningen ska också vara 75%fett, 20-25% protein och <5% kolisar.
Det är alltså E% och g är rent. Dvs 90g kyckling är inte 90g protein utan man får räkna om det.
Allrona skrev 2011-10-04 13:50:31 följande:
Bumbi - om du lägger in i
matdagboken.se så får du reda på hur fördelningen av ditt energiintag ser ut, det heter e%. Där ska du ligga på Max 5 % kolhydrater, ca 70% fett och 25% protein.
Där det står hur mycket av varje du "ska" äta eller har kvar att äta eller vad det står, behöver du inte titta. Det är fördelat efter lsv:s kost och den uträkningen struntar vi blankt i

70% fett är för lite, 75% är bättre och det man "ska" sträva efter. Äter man för lite fett kan det hindra viktnedgången samt att man är hungrigare. Vissa som har problem med viktnedgång får en skjuts om de ökar fettet.