• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-10-03 15:23:42 följande:
    "knattareller" en utomordentligt god matsvamp vi brukar kalla dem "knattareller och trattareller" här hemma har plockat massor med gula kantareller i år
    Jaha svampen man plockar i matbutiken okej. Jag har bara plockat ett halvt kilo till grymt pris. 150kr/kg kostar de här nere och det irriterar mig. Ni ska vara glada över allemansrätten och tänka på hur mycket ni sparar in genom att plocka svampen i skogen.
  • Bordeaux

Jag har upptäckt att jag är piggare efter kvällsmaten/middagen att det här med att diska upp och ta hand om resterna blir enklare. Förut kändes tog det alltid emot jag ville bara sitta och slö glo lite till och ta tag i saker sen.

• Bordeaux
    mamman i skogen skrev 2011-10-04 02:45:29 följande:
    Japp oerhört glad över allemansrätten och dessutom är det strålande motion att knata upp och ner för bergsknallar i jakten på de små svamparna... Sist var det en fyratimmars tur som gav strålande fångst och massor med motion...150 kr kg inte illa tror att priserna ligger ganska högt här med...
    Jag ska ha svensk-middag för 6pers i slutet på oktober. början på november. Tänkte tillaga älg och kantareller, antingen som sås eller som tillbehör. Tänkte även satsa på ärtsoppa som förrätt och blåbärssmulpaj till efterrätt. Då kommer jag behöva mycket kantareller för det snålar man inte med, känns som det kommer bli dyyyrt. Men jag hoppas lite på att kunna få hem kantareller från Sverige.
    Jag ska kanske prata med svärmor om det är möjligt att hon skickar med lite kantareller med maken när han åker från Sverige.
    Kan man plocka kantareller en dag och sen förvara i plastburkar och ta med i resväskan eller måste de förvällas?
  • Bordeaux
    Norrlandssyster skrev 2011-10-04 09:04:22 följande:
    EmmaU: Det smidigaste är nog att förvälla kantarellerna, då tar dom mindre plats. Dessutom går börjar säsongen för gula kantareller vara över. I butik kostar dom runt 250 kr så det är inte speciellt billigt här heller. Alternativet är trattkantareller, dom går ju att torka och då tar dom väldigt lite utrymme och riskerar inte att bli dåliga.
    Då ska jag nog direkt mejla föräldrar och svärisar om att jag/vi väldigt gärna vill ha ner lite kantareller. Jag vet att båda min och hans familj är tokiga i att plocka svamp, så båda familjer plockar mer än det äts, så det kan finnas lite på lager. Sen ska jag kanske köpa på mig lite från affären och förvälla och stoppa ini frysen så jag har till november. Tänker även begå ett lchf-brott och beställa lite av svärmors hemgjorda svartvinbärsgelé.
    Då kan dessutom känna att kantarellerna är billiga om de kostar 250kr i Sverige, inte ofta något är billigare i Schweiz än Sverige
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-10-04 10:57:55 följande:
    Vilda Tiger - va gött! Jag har stått still i typ 2 månader nu... Dryyygt! :(
    tja om du överdoserar kokosfettet så får du ju en utrensning och vågen går neråt. Sen kanske inte är så roligt och bra men ner går det på vågen

För mig går det lååååångsamt neråt om jag inte fuskar och lite hoppigt om jag fuskar. Men eftersom jag gör upptäckter t.ex. disken och att det går så mycket lättare att springa i skogen. Så hjälper det mig att kämpa på.
    Jag har aldrig haft kondition eller orkar springa spåret har varit tungt och trist. Så jag gjorde det sällan-aldrig, nu utan träning klarade jag av att jogga 4km bara sådär. Hade orkat längre så ett par dagar senare sprang jag 5km i skogen det är terränglöpning det med alla backar.

Lider med dig lite om du inte gjort några sådana upptäckter heller. Man vill ju ha något positivt att fokusera på som gör det lättare att hålla sig inom lchf och vara duktig.
  • Bordeaux
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 14:33:24 följande:
    Hmm, tänker jag helt fel då. Jag tycker det här är svårt eller så gör jag det svårare för mig än vad jag behöver Om jag säger så här istället. Hur många g kolhydrater får jag äta per dag eller per portion? För hur jag än vrider och vänder på det så kan jag ju aldrig få helt noll på kolhydraterna.
    Alltså lite matte krävs om man ska göra det här efter konstens alla regler. Äter man bara för att må bra så är det inte lika noga, så länge man mår bra
    Du ska äta 1-1.5g protein per målviktskilo för att proteinet ska bli lagom. För lite protein är dåligt men för mycket är inte heller bra. Vill du väga 60kg så blir det 60-90g protein per dag. <20g kolisar per dag och 120-130g fett. Fördelningen ska också vara 75%fett, 20-25% protein och <5% kolisar.
    Det är alltså E% och g är rent. Dvs 90g kyckling är inte 90g protein utan man får räkna om det.
    Allrona skrev 2011-10-04 13:50:31 följande:
    Bumbi - om du lägger in i matdagboken.se så får du reda på hur fördelningen av ditt energiintag ser ut, det heter e%. Där ska du ligga på Max 5 % kolhydrater, ca 70% fett och 25% protein.

Där det står hur mycket av varje du "ska" äta eller har kvar att äta eller vad det står, behöver du inte titta. Det är fördelat efter lsv:s kost och den uträkningen struntar vi blankt i
    70% fett är för lite, 75% är bättre och det man "ska" sträva efter. Äter man för lite fett kan det hindra viktnedgången samt att man är hungrigare. Vissa som har problem med viktnedgång får en skjuts om de ökar fettet.
  • Bordeaux
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 15:00:31 följande:
    Oj oj oj, nu har du ställt till det ännu mer för mig. Vilken soppa Jag väger 92 kg och vill ner till ca 67 kg. Kan du hjälpa mig att förstå hur mycket av ren protein i gram jag ska äta samt fett....
    Förlåt det var inte meningen att röra till saker.
    67*1-1.5= 67-100g protein bör du äta helst 100g men allt där emellan är bra och godkänt. Du vill ju inte tappa muskler utan de muskler du har vill du behålla och kanske skaffa nya, antar jag iaf
    Fettet blir ca 130-140g.
    Kolhydraterna är max 20g om du vill gå ner i vikt. Kolhydratsprocenten känns onödig att räkna ut, men du borde inte nå upp till 5% kolisar om du äter alla 20g.

Det är enklare än det ser ut. Skriv upp allt i matdagboken.se eller minmat.se. Jag kör med matdagboken och då räknar han själv ut hur mycket rent protein, fett och kolhydrater det är i saker, både gram och E%.
    Lite bökigt att väga allt men det kommer ge dig mycket i framtiden, dels får man svart på vitt vad man stoppat i sig. Sen har jag nytta av att gå tillbaka i tiden till i våras då jag hade min lägsta vikt för att kolla hur jag åt då. Sen kom sommaren och det känns som det är nu sista veckan jag är tillbaka seriöst på lchf igen. Jag väger mig iof varje dag också fr jag har ett wii fit plus så jag kan se min viktkurva och se hur den påverkas av fusk.
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-10-04 15:30:57 följande:
    Vad kör du på wii fit plus? Fick det spelet av en kompis som inte ville ha det men har bara provat en gång. Skulle gärna hitta en bra träningsform på wii
    Jag väger mig i stort sett bara, försöker slå maken i endel grenar som backhoppning. Jag har inte plats att köra så mycket för tillfället, tyvärr.
     I förra lägenheten där vi hade mer plats så satte jag ihop egna små träningsprogram och körde, sprang också ganska mycket. Man kan sätta igång joggandet och sen byta kanal och kolla på tv, perfekt. Men tyvärr kan man inte välja längre tid än en halvtimme tror jag.
    Man kan välja vilka övningar man vill sätta ihop eller så väljer man ett färdigt program. Maken kör olika styrkeprogram regelbundet och det ger effekt, fast det är svårt att tro.
    Har du plats och motivation så är det bra träning, anser jag.
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-10-04 17:16:36 följande:
    Idag är jag trött. Och när jag är trött då småäter jag. Jag är inte alls hungrig men ändå har jag lyckats klämma i mig lite nötter och två LCHF-mackor. Jag är glad att det som låg framför mig inte var kolhydratbomber i alla fall, för idag hade jag nog åkt dit rejält om jag inte haft "bra" saker hemma att äta.

Vad äter ni när suget sätter in? Jag är ju inte hungrig och inte sötsugen heller. Jag vill bara stoppa något i munnen. Suck!   
    Ost, ost, ost och korv som påminner om svensk ölkorv.
    Ost kan variera allt mellan babybel, le vache qui´rit till cambozola och roquefort. Ibland köper vi hem vanlig hårdost som jag gör tärningar av och mumsar. Lite beror på vilken ost det är rea på när vi handlar.
  • Bordeaux
    Faile skrev 2011-10-04 20:39:36 följande:
    Går på fakir och har tappat hungern helt vilket gör att jag nästan går på svältkur nu.
    Dagens intag = 2 kokta ägg utan något till och två skivor fläskkarré med bea. Inte bra alls.

Ska försöka skärpa mig.
    Det där är svårt, du äter när du är hungrig tills du är mätt utan att behöva bry dig om klockan eller mängd. Om man förenklar och jämför med andra dieter.
    Blir det verkligen riktigt svält om kroppen inte är hungrig och kroppen vet att den får mat när den vill?

Förstår du hur jag tänker?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**