• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glad att jag bestämde mig för att släppa lite på det strikta under sommaren. Har fakirat hela veckan och idag blev det tivoli. Ett måste på tivoli är såklart langos, så en sådan fick det bli idag. Med rätt ok samvete dessutom.

Nu blir det fakir en vecka till innan semestern

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Primrose skrev 2011-06-18 13:51:34 följande:
    Fakirer brukar ju också finnas på tivoli/cirkus.

Vad är langos?
    http://svampklubben.org/mars2008.html

Varianten längst ner till höger åt jag. Fanns alltid på vattenfestivalen förut men nu är det bara Gröna Lund som har det, vad jag vet. Så himla gott tyvärr.
  • Faile

Nu när jag tänker efter har jag faktiskt sett nåt lchf-recept på langos...hmm

• Faile
    Riskiflickan skrev 2011-06-18 15:26:51 följande:
    Jag tycker att en kesoplätt med creme fraiche, rom å rödlök är ett bra substitut till langos.
    Duntoffla skrev 2011-06-18 15:38:45 följande:
    De där som kallas oopsies då? De borde väl funka som substitut. Säger jag som varken ätit dem eller langos
    Ja, båda dessa är säkert jättegoda. Speciellt OM jag lyckades få mina oopsies sådär frasiga som de är på bilderna. Mina blir bara som mjuka omeletter. Goda att göra varma mackor på dock
  • Faile
    LinneaEleonora skrev 2011-06-19 12:26:49 följande:
    Hej.

Kikar in i tråden när jag hinner men har ingen chans att hänga med känner jag.
    Men nu har jag en liten fråga (som vanligt) :)
    Jag har misskött min diet i ett par veckor. Inte svullat kolhydrater direkt men jag har firat en student och min sambo som fyllt år. Det innebar tårta och kolhydrater till maten. Det jobbiga är att jag verkligen mår kasst när jag ätit kolhydrater. Jag blir svintrött och somnar typ stående när jag jobbar och så får jag ett så stort sug efter mer så att jag inte kan ha någon typ av kakor eller så hemma. Det är ju skit att man ska utsätta sig för detta bara för en bit tårta liksom.
    Nu till min fundering: Innan jag började med LCHF så var det ju inte såhär. Då åt jag ju massor av kolisar utan att vara trött eller jättesugen.
    Hur gör ni för att hålla er till det bra? Och det jag fortfarande efter flera månader har svårt för är att hitta något enkelt och gott till frulle. Tycker inte om lchf bröden jag testat och börjar tröttna på ägg.
    Annars kan jag berätta att jag har minskat  15 cm i midjan sen april. Och då har jag inte motionerat ens :)
    Jag ser på kolhydrater ungefär som med alkohol. Nyttjar du det väldigt sällan så blir du dålig av låga kvantiteter, men ju mer du använder det desto mer härdas kroppen.

Jag tex blir idag jättebakis av bara nåt glas vin, när jag för bara några år sedan ( innan jag fick barn och levde partyliv ) kunde festa flera dagar på raken och ändå klara av att jobba emellan.
    Samma med kolhydrater. Så länge vi äter lchf kommer kolhdyraterna göra oss dåliga, men går vi över till kolhydratkost märker vi snart ingenting.

Hur mycket det förstör kroppen i det långa loppet är ju sen en annan sak
  • Faile
    Mandel skrev 2011-06-19 18:52:50 följande:
    Hur många gram kolhydrater får man max äta per dag för att det ska räknas som lchf?
    Om det är ett av påståendena i en av de andra lchf-trådarna du menar, så gissar jag att personen möjligen menar 10%?!

Även om den riktlinjen inte är exakt stämmer den väl bättre än 10 gram? Är inte så insatt i detta med % dock, eftersom jag bara räknar kollisarna i gram själv.
  • Faile

Eller ja, det är ingen lchf-tråd men ämnet har ju hamnat där som det alltid gör

• Faile
    sininen skrev 2011-06-20 04:40:47 följande:
    Jo, det blir verkligen en ond spiral. Jag är inte ens hungrig utan behöver snabb energi för att hålla mig vaken.

Haha i en LCHF-tråd kan jag förstå att man inte litar på dietister men det är alltså ett faktum att förbränningen går ner på natten.  
    Inte enligt vad jag har hört. Förbränningen går ner när man sover, har inget med själva dygnet att göra.
  • Faile
    Tezzan1981 skrev 2011-06-21 10:14:06 följande:
    personligen tycker jag denna tråd ska handla om LCHF, inget annat men det kanske bara är jag.
    inte om GI, övriga problem eller såna här "bråk".
    problemet som det är nu är att man kan få gå ingeom 10 sidor för att faktist hitta ett relevant stycke om lchf. kan vara mycket annat som avhandlas.
    men jag ska inte klaga eftersom de flesta verkar vilja ha det som det är nu.
    men många frågor brukar oftast inte ens hinna få ett svar innan de äe 5 sidor bort. svårt att få överblick
    Jag har inte så mycket emot att det blandas in GI, atkins och andra lågkolhydratkoster här, eftersom de går in i varandra ganska mycket. Dessutom äter vi olika strikt allihop och då kanske man hamnar på mer GI än lchf, men ändå känner sig hemma i den här tråden efter en tid.

Har man någon specifik fråga som man gärna vill ha svar på, som missas, så går det säkert bra att inboxa frågor till oss här. Iaf till mig

Tycker även att tjafset hör till lite. Tråden är ju väldigt OT många gånger och jag ser det mer som en tillgång. Vi lär känna varandra bättre och kan få pepp och stöd i svåra tider ( inte bara gällande maten, även om det indirekt handlar om maten med eftersom det är just då man har lätt att falla tillbaka i tröstätandet ).
    Hade jag velat ha fakta så hade jag googlat.

Tycker dock det är lite trist när någon bestämmer sig för att lämna tråden pga att man blir arg på en person. Vi är ganska många här som hjälpt till ( jag tex ) och peppat och svarat på frågor. Känns ju trist att den bra biten helt plötsligt inte räknas alls....
  • Faile
    Hanna91 skrev 2011-06-21 10:53:57 följande:
    Okej, tack för ditt svar...

och så får jag väl ursäkta mig att jag trängde mig på - Bara antog att detta var en tråd med härliga människor som håller på med LCHF och gärna hjälper en nybörjare på traven!

My Bad... 
    Du missförstår. Astro menade nog att du ska känna dig välkommen trots tjafset som är just nu

Vi blir lite OT hör ibland, som en låååång fika ungefär. Vi pratar lite lchf, barn, sjukdomar, tjafsar och kramas

Du är absolut välkommen {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**