• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vad gör ni förresten med överblivna äggvitor? Det känns ju dumt att bara kasta.

• Loreena
    mammelie1891 skrev 2012-04-15 19:54:31 följande:
    Men nu e jack hungrig igen! Har varit konstant hungrig sen i fredags... har ju inte slarvat eller nåt. varför blir det så här? (kan ju iofs va gravid, mår illa mellan måltiderna oxå... :-P )
    Jag blir hungrig hela tiden om jag ätit för lite vid huvudmåltiderna. Fast jag kan ändå känna lite av det där med att vara konstant hungrig. (Är gravid i v 28) Idag har det dock känts riktigt bra, men det är nog för att jag ätit ordentliga portioner och rejält med fett. LCHFplättar med grädde och hallon till frukost, kaffe med grädde där emellan, köttfärsbiffar med hemgjord bea och tomat till lunch och så en krämig köttfärssås till middag. Nu väntar söndagsmys med mintchokladmousse... underbart! :)
  • Loreena

Kolsyrat vatten och te dämpar hungern lite tycker jag. Ibland kan man ju missta törst för hunger.

• Loreena
    Silee skrev 2012-04-16 12:52:13 följande:
    förstår det men hela tiden förut fick man ju höra "undevik socker och fett", nu ska man helt plötsligt äta det, så det känns lite så där.

Ja, jag äter bara två mål om dagen, blir jätte mätt på det Förvånad  
    Om du blir jättemätt på 2 mål så är det helt ok. Men du ska absolut inte gå runt och känna dig hungrig. Var inte rädd för naturligt fett. Det har GI noll, mättar länge, gör dig lugn, mätt och tillfreds och det behövs till att bygga upp cellväggarna i kroppen, till hålla huden mjuk, till att hålla din hunger i balans, till dina hormonsystem, till din hjärna... etc..:)

Sedan de fettsnåla kostråden kom så har fetma, diabetes och hjärtsjukdomarna i världen skjutit i höjden. De har haft fel. Det är socker, för mycket stärkelserik mat så som mjöl och industriellt framställda transfetter som är farliga för oss.

Bra fetter är smör, ekologiskt kokosfett, kallpressad raps och olivolja, nötter, fett i fisk, ägg, kyckling och kött(gärna från naturbetande djur) och fett i mejeriprodukter.
    Om du känner dig osäker så tycker jag att du ska läsa en bok i ämnet, tex. Matrevolutionen, eller någon annan bok. Med mer kunskap så kommer du att känna dig tryggare med dina val av mat. Det finns även många bra hemsidor i ämnet att kika på. Tex. kostdoktorn.se eller annahallen.se eller kostradgivarna.se/ för att ge några exempel.

Köp hem naturlig och bra mat, undvik socker, stärkelse och tillsatser. Läs innehållsförteckningarna.
    Lycka till!
  • Loreena
    Aroma skrev 2012-04-17 22:10:08 följande:
    Jag fattar inte riktigt det här.. för mig är LCHF en livsstil som har gjort det möjligt för mig att gå ner 25 kg på ett år, min man 37 kg på samma tid, utan träning och annan motion än vardags motion,, genom att äta bra mat och slippa vara hungrig . så jag blir förvånad när den här tråden numera handlar om fasta och warrior och massor med träning etc..  är det för att ni inte gått ner i vikt genom "vanlig LCHF" eller är det jag som är omodern?  jag menar ingen kritik alls utan bara undrar.
    Jag har också funderat på det. För mig är LCHF en livsstil som ger en god hälsa, mättnad, välmående och som samtidigt är viktnormaliserande. Sedan kan man träna för att det är roligt om man vill, men det är inget krav. För mig ska LCHF heller inte innebära hunger, utan det är ett sätt att äta och må bra på, lyssna på kroppen och att äta sig mätt när man är hungrig på bra och naturlig mat. Om man sen då inte är hungrig förrän kl 12 på dagen, så är det helt ok att hoppa frukosten, men jag tror att man ska vara försiktig med tex. fasta till en början innan man har en trygg och stabil kropp och en väl fungerande ämnesomsättning. Jag tycker att det blir fel om nybörjare kikar in i tråden och får uppfattningen om att ju mindre man äter dessdå bättre, eller att man ska gå hungrig länge och träna hårtf ör att vara "duktig". Man kan få bra resultat med LCHF ändå, utan hård träning(om man inte vill förstås) och utan svält!
  • Loreena
    Carolinalovetobias skrev 2012-04-17 22:41:51 följande:
    Idag har jag vart trött, haft huvudvärk osv. Har mer eller mindre ätit enligt warrior diet de senaste dagarna. Har bara blivit så men misstänker att ja äter för lite när jag ska överäta. Fick äta på dagen idag å då blev de lite bättre. Åt igen ikv å de gjorde gott. De känns såå konstigt att äta så mkt mat å de e ok liksom? Kanske ska börja använda Shape up appen?
    Jag tycker att du ska lyssna på din kropp. Om du är trött och har ont i huvudet så kanske det är en signal på att din kropp inte trivs med hur du väljer att äta.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att småäta ost, ägg och nötter under dagen för att go bananas och vräka i sig mat på kvällen. Om man har ett stört ätbeteende, matberoende, sockerberoende eller dyl i botten så tror jag att det kan vara riktigt dåligt att äta på det sättet.

Jag tror på att äta sig mätt på riktig mat och att sprida ut maten på 2-5 mål/dag beroende på ens egna individuella behov.
  • Loreena

rödnos
    Kan det vara Jonas Bergqvist som har satt igång vågen av fastande LCHFare? Det märks ju även på kif och på kostradgivarna.se att fasta är nåt som många provar just nu.

www.kostdoktorn.se/lchf-och-traning-forelasningen/

Jag såg hans föreläsning för ett par dagar sedan och jag tycker att han på ett intressant sätt tar upp det här med hur man kan individanpassa sin LCHFkost och sitt kolhydratsintag utifrån sin träning(eller ev. avsaknad av träning), men så avslutar han hela föreläsningen med en uppmuntran till periodisk fasta.

Att träning är positivt för hälsan är det nog ingen som emotsätter sig, men det är inget måste för viktnedgång.

• Loreena
    HokusPokus skrev 2012-04-18 11:05:18 följande:
    En snabb fråga: sockerärtor? Är de godkända? Och är minimajs bättre än vanlig majs? Finns det nån bra sida att kolla näringsvärde?
    Minimajs är helt ok :)
    Det innehåller typ 3-4 kolhydrater/100 gram

Sockerärtor ligger lite högre, typ 6 kolhydrater/100 g. Typ som morötter. Så sockerärtor kan man kanske äta lite av, men inte vräka i sig. Man får ju se till helheten på det man äter under dagen också. Men man kan inte stirra sig helt blind på kolhydraterna i ett livsmedel heller. Sockerärter innehåller ju tex. folsyra, kalcium och C-vitamin.

Sen måste man ju känna efter själv också vilka livsmedel som triggar sötsug. Vissa klarar ju tex inte ens paprika och tomat utan att trilla dit på socker sedan.
  • Loreena
    Silee skrev 2012-04-19 11:29:24 följande:
    förrsten, får man äta typ sprödbakadfisk som är djupfryst?
    och typ köttbullar och korv från affären?

Köp fiskfiléer eller ett block torsk och skär i skivor, vispa ett ägg och doppa filéerna i äggsmeten och vänd dem sedan i mandelmjöl, hackade hasselnötter eller sesamfrön. :) Stek sedan gyllenbruna i smör. Jättegott och inte många kolisar!
    När du köper korv så leta efter korv med hög kötthalt. Köttbullar är bäst att göra själv, men visst kan man fuska ibland... men det brukar vara en 9 kolisar/100 g köttbullar i de köpa så det blir lite onödigt mycket iaf om man äter det ofta.
  • Loreena
    Silee skrev 2012-04-19 12:45:17 följande:
    taack för tipset!
    vad brukar ungefär räknas som "hög kötthalt"? 
    Över 80% kött brukar räknas som hög kötthalt. Fast jag käkar faktiskt falukorv ibland. Det är väl inte det bästa kanske, men innehåller ändå bara 4 kolhydrater/100 gram så det är inte så mycket. Men det är klart.. det är ju en massa nitrit och andra dumheter i som kan vara bra att undvika.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**