Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Apropå skolmaten så lämnade jag in en specialkost anvisning till dem förra veckan och nu väntar jag på läkarintyg på detta. Har undanbett all mat med margarin och lättprodukter och bett om fullfeta produkter mindre kolhydrater. Sonen äter inte på ngt vis ketogen kost mot sin ep men hans neurolog är nöjd över att vi har minskat kolhydraterna radikalt och han stödjer oss i detta. Mindre kolhydrater och mer fett dämpar (även fast det inte tar bort all aktivitet) anfallen och efterssom sonen har en medicin som ställer till svängningar i blodsockret och är krampframkallande och hans anfall ofta triggas av blodsockerfall och hunger så behöver han en stabil nivå ... ska ställa ut den medicinen detta år och över våren så vi hoppas att vi då får bukt med behandlingsresistent ep och istället bara får en ep att tampas med.  

Svårare nöt blir dotterns dagis han har kraftig "böjveckseksem" som inte försvunnit och vi har med kokosfett,         
    d-vitamin  och tillskott av fiskolja fått bukt med den under sommaren och hon har numer bara röda fläckar som aldrig blir riktig eksem. I vår komun har man följt kostrekomendationerna om lättprodukter och margarin etc  så även fast vår rektor satt sig på tvären och lyssnat på oss föräldrar och behållit fulfeta produkter till frukost mellis etc så är det fortfarande storkök i intilliggande skola som lagar all mat och där är det bara halvfabrikat och lättprodukter somanvänds Blähhhhh....Får se om hennes eksem blossar upp nu när dagis dragit igång igen..

Dags för ett matuppror på riktigt!     

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Tezzan1981 skrev 2011-08-30 12:19:12 följande:
    jag har tillgång till färsk kycklingfile idag men har NOLL idéer vad jag ska göra, några tips?
    brukar i vanliga fall bara äta kycklinglår då jag tycker filen lätt blir torr.
    (det får ej ingå kött i rätten)

Gratäng, curry eller fuskpiccata slica den på mitten och riv parmesanost doppa filen i uppvispat ägg och sen ner i osten  och i stekpannan med rikligt med smör..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-08-30 10:55:37 följande:
    Jag tycker att debatten är intressant, men behöver nyanseras.

Kött från gräsbetande djur tex, är bra för miljön och ger dessutom kött med bättre fettsammansätning (mer omega 3), detsamma gäller ägg från höns som får gå ute och picka. :) Att det skulle vara sämre för miljön att äta fullfeta mejeriprodukter, det köper jag inte!! Däremot så blir den bästa mjölken av kor som går ute och betar - så det gamla sättet med fäbodar, lösdrift och kossor som går ute och betar i skogarna vore helt klart bäst ur närings och miljösynpunkt!

Viltfångad fisk är bättre än odlad fisk... odlad lax kostar 4 gånger så mycket fisk som det producerar i form av viltfångad fick som mals ner ill fiskmjöl och ges som foder. (Idioti!) Fettsammansättningen blir dessutom sämre på den "odlade" fisken.

Sedan måste man ju även se till transporterna... för nog måste det vara bättre att äta närproducerade ägg, mjölk och kött än att äta ris odlat i Kina eller att trycka i sig frukt från Sydafrika?

Hur som helst... debatten behöver nyanseras. Så vitt jag vet så förespråkar LCHF närproducerad och ekologisk mat. Man får det man betalar för. Köttdjur som mår bra ger bättre kött, mer näring och mindre miljöpåverkan... Så om man vill förbättra sitt samvete kan man köpa tex. gräskött.

Jag tycker inte att jag äter mer kött med lchf, det är ju inte så att jag byter ut pastan mot kött, men jag äter mer ägg och grädde än förut. :)
    Tycker det är en debatt värd att ta vi som äter lchf väljer ju i större utsträckning närproducerat och ekologisk vi äter INTE mer kött än vad en medelsvensson gör för ingen följer livsmedelsverkets kostråd. Att väga för och nack delar kostnader mot att äta margarin som ger astma och allergier och många andra åkommor eller äta riktiga produkter som smör grädde etc. Gå in på djupet och titta på vilka som sponsrat de studier som livsmedelsverket vilar på. Etc etc... listan kan göras lång.

Jag kan ju bara prata för mig själv nu men närproducerat ekologiskt är ngt vi köper lite dyrare men vi kan köpa lokalt både grönsaker och kött och framförallt vilt. Vi äter inte mer kött eller fisk för att vi äter lchf och inte mer mat utan vår matbudget ligger på samma summa som innan LCHF skillnaden är att vi sällan köper mjölk vi väljer grädde istället vi dricker inte 3 liter mjölk om dagen utan kanske en femma grädde per dag redan där borde vi ha sparat in på utsläpp i transport. Självklart köper vi också kött från ica mm som transporterats men inte alls i samma utsträckning som innan. Från lokala ica handlaren kan vi köpa lamm, nöt och gris från  lokala gårdar ost från små mejerier som ligger i närmsta omgivningen. Då vi själva inte storhandlar på samma sätt utan väljer att handla på ica på hemmaplan så sparar vi varje vecka en bilresa på ungefär tio mil t&r...  osv osv..

Jag tror inte på ngt sätt att vi är unika LCHF:are utan medvetenheten om kvalite och vad vi stoppar i oss ökar ju längre man följer livsstilen och inte sällan innebär detta mindre transport och mindre utsläpp..

summan av kardemumman är att jag tycker det är kvalificerat BS att påstå att LCHF i jämförelse med en "normalkost" är en miljöbov då det är många aspekter och inte bara kött och utsläpp det handlar om fast å andra sidan sjuka människor som dör av kostrelaterade problem i tidig ålder hinner kanske inte samla på sig samma pott med utsläpp som folk som funderar lite extra på vad de stoppar i magen och därför lever tio år längre   

• mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-30 11:43:34 följande:
    Ja, jag kan ju ringa när konferensen närmar sig och höra mig för om menyn och se om jag behöver be om specialmat. Tack för tipset

BTW glömde säga grattis till nästintill migränfrihet..vilken lycka!!
    .
  • mamman i skogen

Fast de har ju ingt ngn vinning i att man går över till LCHF vi får väl börja med att skilja på lchf och lågkolhydratskost där man höjer sitt proteinintag detta gör man inte med lchf med undantag för att man ökar sin äggkonsumtion. Kött , fisk protein äter man inte mer av än vad en normalkostare gör däremot äter vi mer grädde smör yogurt mm som är fullfeta. Äter man lågkolhydratskost utan att höja fetthalten äterman med stor sannorlikhet mer kött då man måste bli mätt på ngt. LCHF går ju även ut på att göära medvetna val närproducerat vilt och ekologiskt så min åsikt i det hela är ta reda på vad LCHF ätare stoppar i sig på en dag och sen ha i beräkningarna alla andra aspekter som kommer med.

Det vore högst intressant att jämföra LCHF mot vad svensken i allmänhet stoppar i sig för att få en rättvis bild och då menar jag inte livsmedelsverkets kostråd som ingen följer utan normalkost.   

• mamman i skogen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 17:18:02 följande:
    Flera faktorer kan givetvis samverka . Bla innebär ett högt kaloriintag ökade canderrisker MEN
    om jag fattat det rätt har man kunnat länka kött från 4-fotadjur till en ökad cancerrisk i sig.
    Det gäller inte bara tjocktarmscancer. Väldigt många cancerformer kan ha bidragande kostfaktorer.

EXEMPEL: PROSTATACANCER anses gynnas av en proteinrik kost av västerländsk typ o de flesta västerländska
    män får prostatacancer om de blir nog gamla vad jag vet, men kostfaktorerna talas det inte så mycket om som det borde tycker jag.

Dessutom är ju det djurvänligaste att äta vegetariskt tycker jag.

Exempel: protsatacancer anses gynnas av en kolhydratsrik kost av västerländsk typ likaså är man ganska eniga om att d3vitminbrist som framförallt vegetarianer och vi i norr lider av är en nyckel till cancer, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes autoimmuna sjukdomar depressioner etc etc. Cancerceller lever väl även av gluskos så med stärklelserik mat så matar vi cancercellerna.
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2011-08-30 18:17:54 följande:

Exempel: protsatacancer anses gynnas av en kolhydratsrik kost av västerländsk typ likaså är man ganska eniga om att d3vitminbrist som framförallt vegetarianer och vi i norr lider av är en nyckel till cancer, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes autoimmuna sjukdomar depressioner etc etc. Cancerceller lever väl även av gluskos så med stärklelserik mat så matar vi cancercellerna.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16765180?ordinalpos=16&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16243513?ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum   förtydligar min åsikt med länkar från pubmed  ang prostatacancer och metabolt syndrom

Ingenting är svart eller vitt alla blir saliga på sin tro och bakom LCHf finnns det en vetenskap som vi tror på och har blivit friska av. LCHF är enkelt för de flesta av oss ät den mat vi är ämnade för undvik tillsatser satsa på närproducerat och ekologiskt det är inte en högproteindiet det är en allsidig livsstil som inte förespråkar inflammatoriska fetter och livsmedel som gör oss sjuka. Det går utmärkt att vara vegetarian och äta LCHF likväl som det går att vara köttälskare men de flesta som äter lchf är allätare där vår främsta proteinkälla inte är kött utan en blandning av fisk, ägg fågel gärna mycket vilt och givetvis kött.

Tycker dirkussionen  och granskningen skulle vända sig till normalkostätarna som inte i samma utsträckning som oss som äter LCHF söker bra råvaror utan jagar billiga priser på kött som är transporterat långa sträckor och uppfött på platser där det inte är försvarbart att hålla djur.       
  • mamman i skogen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 18:24:45 följande:
    Det är naturligtvis komplext. Mågna faktorer påverkar på olika sätt.
    Nåväl: Jag vill lära mig mer om den vegetariska LCHF .-kost
    Rednose nämnde.
    Läs på www.kostdoktorn.se såhittar du mängder med info om LCHF. Och lär dig förstå hälsofördelarna.

BTW äter du fisk? Många utger sig för att vara vegetarianer men mumsar glatt fisk och ägg.   
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-08-30 18:40:40 följande:
    För att citera artikeln från WWF
    "För 1 kg naturbeteskött går det inte åt mer energi än att odla 1 kg bönor. "
    TA DA!!! :D Enkel matematik... Så slapp man tvinga i sin stackars mage en massa gasbildande bönor också.... Och man blir dessutom bra mycket mättare av ett kg kött än ett kg bönor!
    Som dessuotmär gifitga för oss i större mängd har jag för mig..hjälp mig ngn som kan vad är det i bönor som inte är bra för oss kolbaserade homosapiens!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**