Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dissan skrev 2011-08-13 09:15:52 följande:
    Själv har jag hållit på i 6 dagar och gått UPP 150 gr. Jag behöver peppas:(
    Har hållit mig under femton kollisar lever typ på bacon brie o ägg:(
    För matdagbok och ha koll kolhydrater gömmer sig lite här och där...du måste hitta din lchf som fungerar kanske måste du minska mjölkprodukterna och öka grönsaker och fett som smör kokosfett etc... sen är en vecka ingenting och vågen kan under en dag variera i värsta fall nästantvå kilo så man får titta i ett längre perspektiv och mäta cm i början. För många tar det flera veckor innan kroppen fattar vad det handla om lchf är ingen mirakelkur där man tappar flera kilo i veckan utan du får en hållbar livsstil och en aldeles lagom viktminskning när du återställer hormonbalansen i kroppen... Har du bantat innan kan det vara bra mycket svårare att få kilona att släppa...

Håll ut och lycka till  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-13 09:10:31 följande:
    Har haft migrän minst 1 ggr i veckan i över ett år. Känns helt fantastiskt att slippa

Jättegrattis!
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    memba skrev 2011-08-13 22:01:38 följande:
    Tack!

Jag läste om någon som var sockerberoende och som inte åt grönsaker så ofta ... Grönsaker måste man väl få äta? Herreguu, jag vet inte hur jag ska överleva om jag inte får äta varken frukt eller grönt ... 
    Faktiskt inte säger de stenhårda lchf :arna  det enda du inte får i dig genom lchf är vitamin c såvida du inte äter lever ofta som är fullproppad med nyttigheter sen är det trevligt med lite grönt ngn frukt emellanåt och lite nötter
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-08-14 08:42:56 följande:
    Har ni kikat på på forumet kolhydrater i fokus? Jag tycker det är toppen! Där går ju varje fråga under en egen tråd istället för att allt blandas ihop. kolhydrater.ifokus.se/

Ja det är bra och många kloka som har ätit LCHF länge där..
  • mamman i skogen
    FrökenNilsson skrev 2011-08-14 11:39:02 följande:
    Halloj alla Solig
    söker just nu med lykta efter ett pajdegsrecept som är väldigt likt ett "vanligt" men hittar oftast bara omelettliknande
    någon här som kan tipsa mig
    o ja jag VILL ha en botten då alla även de carbsfrälsta ska äta o vara gladaFlört och inte tycka att jag är fanatiskDrömmer

kanske det bara är till att byta mjölet mot mandelmjöl/kokosmjöl????

Mandelmjöl och smör till en deg tryck ut det tunnt tunnt i en pajform och grädda av så det blir lite krispigt..
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-08-14 20:30:20 följande:
    Jag klurar på om jag skulle ta och baka något lchf-bröd. Vad rekommenderar ni? Pones, sesambröd? frökex? Hur reagerar magen på alla dessa fibrer om man äter tex. frökex?

Frökex och knäcke är min favorit magen kan slå bakut och man kan behöva nära till en toalett efter att ha ätit det första gången..

Finns massa bra recept med kokosmjöl om man vill ha ett ljusare bröd och även nötbröd som blir fantastiskt gott med bara smör på...

lchfrecept.com finns det mycket man kan experimentera lite hemmavid också  Jag är inte fan av äggbröd typ oopsies eller lembas de smakar omelett och är äggigia i konsistensen     
  • mamman i skogen
    memba skrev 2011-08-14 22:47:55 följande:
    Åhh, suktar redan efter wok! Jag tycker att det blir för mycket fett till viss del ..

Vad är poängen, slopa kolhydrater och äta mer fett? Eller mer det första? Jag kommer köra att jag tillåter alla kolhydrater som är lägre än 5 g/100g, är det ok som start?

Hur är det med korv, kokkorv, falukorv, salami, ölkorv etc?

Tack tack

Du får läsa på innehållsförtäckningarna korv innehåller sällan mycket kött utan massor med tillsatser mjöl och skit rent ut sagt. Man får hitta bra alternativ och lusläsa när man handlar så lär man sig snabbt vad som är bra varor.. 

• mamman i skogen
    Tom Araya skrev 2011-08-15 03:33:31 följande:
    Vet någon här om det är någon skillnad på LCHF och Atkins och i så fall vad?
    Mer protein, och man äter mindre mättat fett. Mer olja och vad jag förstått det som tar man inte hänsyn till omega3/6 balansen. 
    Omega 6 är inflammatoriskt enl LCHF och många inkl mig själv vitnar om att bli helt värkfria när man äter lchf och mättat fett rikt på omega3.

Enl LCHF så blir överskottsprotein till glukos..glukos=blodsckerhöjning= fettinlagring   
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**