• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2011-10-06 08:06:25 följande:
    Ang ugnen. Om jag förstod det rätt lägger du kycklingen på grillgallret? Om du sätter en plåt med folie under så droppar det ner på folien istället för på botten av ugnen. Skitjobbigt att göra rent ugnen annars ju
    Det gör jag men det räcker inte för sidorna och luckan blir nästan lika skitig som plåten.
    Teskedsmamman skrev 2011-10-06 00:59:19 följande:
    Ugnen gör man enklast ren med vanlig citron faktiskt, gnugga in och låt vara några minuter, sedan kan man ta bort massa smuts...
    Ska prova det där med citronen för citronjuice kan jag andas in utan problem.
    Isola80 skrev 2011-10-06 08:10:18 följande:
    Tänkte kolla på matdagboken, men man måste ju vara medlem. Får man tillgång gång till livsmedelsberäkning om man är "gratismedlem"? 
    Japp gratis versionen räcker långt. Du kan alltid börja med gratisversionen och känner du att du vill kunna lägga till det som man kan med betalversionen  kan du skaffa den då.
    FasterK skrev 2011-10-06 01:34:38 följande:
    Ibland, bara sådär, brukar jag göra en klämkoll på utsidan av mina lår. Udda kanske, men sådan är jag. Jag har lite gropig hud där som visserligen bara syns om jag klämmer ihop huden, men ändå... Upptäckte att huden faktiskt blivit bättre. Groparna ser mindre ut. Härligt!

Blev tvungen att googla för att se om det kunde ligga något i att lchf kan minska celluliter hos vissa. ...och ta mig tusan, så var det. Tack lchf!
    Du gav mig precis hopp om att bort mina egna celluliter. Tack!! och stort grattis till dig!!
    WhiteAngels skrev 2011-10-06 08:34:43 följande:
    Är det verkligen möjligt att man kan minska 7cm på stussen på 6 dagar ??Har gått ner 2,5 kilo för övrigt.
    Ja det är det tydligen om du gjort det
    Vätska fyller ju ut, är jag går upp i vätskevikt så blir jag plufsig och "kärlekshandtagen" eller vad man ska kalla fettet väller ut över jeansen och det ser inte snyggt ut.
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-10-06 13:28:20 följande:
    Men har du plåten precis under gallret så borde det inte stänka så mycket, alltså inte på botten av ugnen. Vi har så att gallret kan sättas uppepå en plåt och man kan sätta både i samma springa i ugnen, då finns det ju inte så mycket plats att stänka på.
    Sånt fiffigt har jag inte utan sätter plåten i pinnhålet precis under så det blir ju lite luft emellan. Jag ska städa ugnen snart och sen leta grillpåsar. Eller prova något annan metod kanske ha kycklingen i järngrytan eller nåt.
     Har sett reklam iof på brittisk tv om kyckling kryddor typ. Man köper då kryddningen och på köpet får man en plastpåse som klarar av ugnsvärme för man ska blanda kycklingen och kryddorna i påsen och sen slänga in i ugnen. Det ser så smidigt ut.
  • Bordeaux
    aprilsill skrev 2011-10-07 07:06:33 följande:
    Så att ha extra mycket fett i är viktigt??
    Läs på så mycket du kan innan för annars är risken att det blir fel och det är onödigt. Sen är det alltid bra att veta vad som händer i kroppen.
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-10-08 10:13:25 följande:
    Måste tipsa om denna pizzadeg gjord på mandelmjöl:
    www.alltforforaldrar.se/56kilo/lc-lchf-pizza-.../

Vi åt pizza med tomatsås, fetaost, svarta oliver, rödlök och ost igår kväll. Den blev jättegod. Så god att jag åt alldeles för mycket... 

Ett bra alternativ om man vill lyxa till det med pizza utan vetemjöl.    
    Åhh ska definitivt prova snart. Stod och funderade på hur hemskt vore det med en pizza från frysdisken. Kom fram till att jag skulle skjuta på det beslutet så jag köpte ingen.
    Provade att göra lchf pizza men den botten var så ostig och svampig, inte alls pizza känsla.
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-10-08 22:43:41 följande:
    Undrar om det hör till vanligheterna att gå upp under ägglossning?
    Har gått upp 0,5 kg sen i går och jag har inte gjort ngt annorlunda än vad jag brukar:(
    Jag går upp mellan ägglossning och mens, efter mensen har jag oftast gått ner allt plus lite till. Trots att jag vet vad det beror på är det inte roligt. Jag går upp omkring 1kg kanske ska tilläggas.
  • Bordeaux
    mamman i skogen skrev 2011-10-09 03:33:07 följande:
    Det är fettet som mättar suget efter kolhydrater...man behöver inte vid LCHF äta mängder med fett utan en hög fettprocent. Man får hitta sin variant men en msk extra fett till varje måltid kan vara lagom tex smör grädde eööer kokosfett. Fett är en smakförhöjare. Dricker du kaffe eller the? Har du testat med grädde i eller med kokosfett?

Många som äter LCHF vil ha ngt som liknar bröd för mig är det en rolig lyx där man kan enkelt göra en macka och ta till fikat eller mina älskade frökex som jag gärna äter till frukost för att jag gillar att tugga. Tror bröd är så kultrellt inrotat i oss att vi gärna vill ha det. För mig är bröd ngt som gör att LHF fungerar året runt 365dagar i veckan precis som jag tycker att baka med LCHF så man emellanåt kan bjuda på fika är strålande..  
    I vilken värld lever du?
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-10-12 09:01:33 följande:

Vi köper ofta ägg från en gård ca 1 mil hemifrån. De säljer en platta ägg, (36 st?) för 50 kronor. Det är en fin gård med frigående höns. Vet dock inte om de får ekologiskt foder men hönsen verkar i alla fall må bra Om jag inte har sånna ägg hemma finns det ekologiska ägg från grannstaden att köpa i butiken, men de kostar 43 kronor för 15 st så det är ganska stor skillnad.

Vi köper också ägg från grannen när vi är i Sverige men vi får betala ca 25kr för en sådan där brun papperspåse full med ägg. Vi har sett hönorna och de har bra, har tom sett dem ute vilket inte är vanligt i Sverige.

Här köper jag vanliga billiga ägg om jag bara ska ha gulan och dyrare ägg med extra omega om jag ska använda hela ägget. Men jag har aldrig köpt eko-ägg, då icke-eko hönorna får gå fritt utomhus och picka.
  • Bordeaux
    NSJD skrev 2011-10-12 10:56:44 följande:
    Hum... har stått stilla nu sen i lördags.. :(
    Det är ju faktiskt bara några dagar och inte särskilt länge alls i det långa loppet. Men hoppas att det vänder snart.
  • Bordeaux
    NSJD skrev 2011-10-12 11:02:15 följande:
    Nej det har du såklart rätt i.. men har läst om alla som går ner så mycket i början.. har bara hållt på nu i 8 dagar. Kroppen kanske fortfarande håller på att ställa om sig?
    Kan vara så. De som går ner massor i början de går ner vattenvikt och du kanske inte hade samlat på dig så mycket vatten.  Att få fart på riktigt viktnedgången alltså att bränna fett tar ju lite tid, hur lång tid beror ju på kroppen och är olika från olika personer.
    Så det är väl en liten klen tröst i det hela.
  • Bordeaux
    KattSvansen skrev 2011-10-12 12:35:37 följande:
    En fråga om att äta mer fett när viktnedgången står still. Om man redan ligger runt 75E%
    Ska man äta mera fett ändå ???

Går fortfarande ner i vikt efter tre veckor med LCHF...men en dag kommer det väl när man står still.
    Man kan prova med att öka fettet lite. Om jag fattat all info rätt så är det viktigare att hålla koll på kolhydraterna och proteinet så de inte blir för mycket och fettet ska inte bli för lite. Men sen kan man ju inte sitta och äta hur mycket fett som helst men om du går från 75E% till 80E% så är det inte så mycket egentligen. Med på hur jag tänker?

Kokosfett är bra för viktnedgången också, glöm inte det
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**