• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2011-09-14 13:31:04 följande:
    En massa ost klarar inte jag mig utan, vanlig hårdost, brieost, baby bell, mozarella finns alltid i mitt kylskåp. Squash och zuccini är bra grönsaker att ha som tillbehör. (Gott är att skiva båda sorterna, lägg squash i botten, på med skivad mozzarella och sen zuccini ovanpå, ringla olivolja och strö salt. In i ugnen till det ser klart ut.). Majonäs är bra att ha till äggen.
    Squash och zucchini är olika namn för samma grönsak
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-14 19:33:20 följande:
    Har nu äntligen börjat med matdagboken och har lagt in allt jag ätit idag. Men om jag t ex ska lägga in vispgrädde, så står det 100 gr per portion. Hur stor är en portion? Och det gäller många livsmedel. Jag har heller ingen våg. Införskaffas kanske?

Så här blev det - Fett: 42 g   Protein: 31 g   Kolhydrater: 29 g   640 kcal
    Tycker inte jag ätit några kolhydrater, men ändå kom jag över 20. Tips?

Är denna dag bra, eller inte? Jag är ny så ris och ros mottages gärna! 
    För lite om du siktar på att väga 60kg så ska du äta 60-90g protein och ca 120-130g fett och sen <20g kolisar. Då bör du få en fördelning på ca 20-22% protein, 75% fett och <5% kolisar vilket är bra och du borde sträva efter,
    Det är inte bra att äta för lite.

Du kan välja själv hur många gram du äter eller storlek, på vissa livsmedel kan man välja msk, tsk och sådant också. 1dl vispgrädde väger ca 100g det är annars ett bra riktmärke.
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-14 19:52:47 följande:
    Denna mat är för hela den här dagen. Fast jag har ju blivit mätt, och ätit tills jag inte är hungrig mer. Ja, jag ser ju att kalorierna är lite lite. fördelningen är det per livsmedel eller per dag?

Hur vet jag vad jag ska plocka bort?

*Trög* Jag alltså! Skrattande 
    Grejen är att äter du för lite så kommer musklerna försvinna då dem inte får de proteinet de behöver. Precis som när man svälter sig med andra kurer. Det vill man inte, musklerna vill man ju behålla och bli av med fettet,
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-14 21:02:47 följande:
    Hur gör du då? Vad äter du?
    mamman i skogen skrev 2011-09-14 20:10:37 följande:
    Om du lägger in dagsmenyer ser du ju vid varje livsmedel hur mycket kolhydrater det innehåller och kan minska detta livsmedel eller helt plocka bort det och byta ut mot ngt annat.

Öka på fettet så ska du se att du får ett bättre kaloriintag en tsk eller msk exra vid varje mål är en bra början..  
    Jag kollade lite mer nu. Och jag äter turkisk youghurt och det inne håller 4 kolhydrater och Finncrips ca 4. Så det är nog där det ligger då. Men finncrisp är så goda. Saknar bröd! Har ännu inte hittat nåt bröd jag gillar. 
    Frökexen är bättre som knäckebröd än Finncrisp
  • Bordeaux
    huxflux skrev 2011-09-14 21:05:37 följande:
    Jasså, det är du som har lagt beslag på det! FlörtJag letar också som en tok efter smör... Osaltat sådant. Slut hos leverantören säger de... Som om kossorna har slutat ge mjölk!
    Hur kan smöret ta slut?
    Men det är ju tur att du använda kokosfettet till allting t.o.m. fritering
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-14 21:22:30 följande:
    Japp, ska skippa dessa två! Vad är det för microbröd? Är ju inte så "ostig". Men ska köpa babybel och testa iaf. 
    Här är ett bröd du kan prova som jag inte upplevde som äggigt trots alla ägg som är i.
  • Bordeaux
    Mandel skrev 2011-09-14 21:43:26 följande:
    Inte ett dugg konstigt.

Bonden får mindre och mindre betalt per kilo mjölk och det resulterar i att fler och fler väljer att lägga ned sin mjölkproduktion då det inte ens är lönsamt längre. Vem vill skjuta till pengar för att bli av med sin produkt?
    Och i och med att efterfrågan ökar och produktionen minskar så blir det brist på produkter.
    Det normala hade ju varit att höja priset till bonden så att det produceras mer mjölk så efterfrågan kan matchas, men så fungerar det inte inom lantbruket...
    Där ska ingen annan än mellanhänderna gå med vinst så nu lär väl priserna i butik höjas för att sänka efterfrågan medans bonden får samma pris.
    Hade ingen aning om att det var så, låter helt sjukt. Här lönar sig smålantbruket fortfarande så trots att vi bor i en liten förort med lite hyreshus så bor vi granne med tre små jordbruk som har höns (och en jäkla tupp som inte kan hålla käften, från 7-21 kan man njuta av tuppens galande) kossor, getter och lycklig julskinka. Har sett att vissa bondgårdar har skyltar om att man kan köpa deras produkter hos lokala butiken. Vi har även regelbunden typ bondens marknad 2ggr/vecka där man kan handla direkt från bönderna, så de borde tjäna pengar. Finns även större industri gårdar också, även om jag ingen sett.
    Jag har nog tänkt att det är lite lika i Sverige fast en anings mindre små jordbruk och fler större, för priserna är ungefär lika. Ibland tänker jag lite tokigt
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-15 07:17:50 följande:
    Vad är frökex? *Novis*
    Bordeaux skrev 2011-09-14 21:26:39 följande:
    Här är ett bröd du kan prova som jag inte upplevde som äggigt trots alla ägg som är i.
    Vart? Eller menade du i inlägget under? För microbrödet ska jag testa isf!
    Glömde jag länken som vanligt kanske

mariannslchf.se/
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-15 07:17:50 följande:
    Vad är frökex? *Novis*
    Bordeaux skrev 2011-09-14 21:26:39 följande:
    Vart? Eller menade du i inlägget under? För microbrödet ska jag testa isf!
    Reneé Voltaire säljer godkända frökex som man också kan göra själv, men det tar tid.

3dl bruna linfrön
    2dl gula linfrön
    1dl vita sesam frön
    2dl pumpakärnor
    1 tsk havssalt
    1tsk lantbuljong
    8dl vatten

Lägga alla frön i en bunke och häll på vattnet, salta och lägg i buljongen.
    Blanda runt.
    Låt blandningen stå i 4tim så det blir en guckig smet
    Bred ut smeten tunt på bakplåtspapper och torka kexen i ugnen 70grader ca 8tim. Släpp ut fukten några gånger ur ugnen för kexen ska bi snustorra.

Jag köpte först Reneés färdiga för att prova och tyckte de var goda så jag gjorde en sats som också blev goda. Mycket bättre att mumsa på än finnCrisp
  • Bordeaux

Kunde inte låta bli att köpa en när jag fick syn på den i butiken. 9g Protein, 7g kolisar och 57g fett per 100g men hela kakan är tydligen på 80g bara.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**