Mandel skrev 2011-09-14 21:43:26 följande:
Inte ett dugg konstigt.
Bonden får mindre och mindre betalt per kilo mjölk och det resulterar i att fler och fler väljer att lägga ned sin mjölkproduktion då det inte ens är lönsamt längre. Vem vill skjuta till pengar för att bli av med sin produkt?
Och i och med att efterfrågan ökar och produktionen minskar så blir det brist på produkter.
Det normala hade ju varit att höja priset till bonden så att det produceras mer mjölk så efterfrågan kan matchas, men så fungerar det inte inom lantbruket...
Där ska ingen annan än mellanhänderna gå med vinst så nu lär väl priserna i butik höjas för att sänka efterfrågan medans bonden får samma pris.
Hade ingen aning om att det var så, låter helt sjukt. Här lönar sig smålantbruket fortfarande så trots att vi bor i en liten förort med lite hyreshus så bor vi granne med tre små jordbruk som har höns (och en jäkla tupp som inte kan hålla käften, från 7-21 kan man njuta av tuppens galande) kossor, getter och lycklig julskinka. Har sett att vissa bondgårdar har skyltar om att man kan köpa deras produkter hos lokala butiken. Vi har även regelbunden typ bondens marknad 2ggr/vecka där man kan handla direkt från bönderna, så de borde tjäna pengar. Finns även större industri gårdar också, även om jag ingen sett.
Jag har nog tänkt att det är lite lika i Sverige fast en anings mindre små jordbruk och fler större, för priserna är ungefär lika. Ibland tänker jag lite tokigt